Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Przedszkolaki je pokochają!

Współczesne dzieci na każdym kroku spotykają się z technologią i ochronienie ich przed nią jest właściwie niemożliwe, tym bardziej, że działa ona na nie jak lep i gotowe są zrobić niemal wszystko, by wysiłki rodziców poszły na marne. Użytkowanie elektronicznych urządzeń jest dla dzieci rozrywką, tym bardziej, że przychodzi im ono z łatwością, o której większość dorosłych może tylko pomarzyć.

Zainteresowanie najmłodszych komputerami, tabletami i telefonami komórkowymi może być poważnym problemem. Szczególnie, gdy dzieci korzystają z nich w sposób niepoddany kontroli oraz jeżeli używają programów nieodpowiednich do ich wieku, gdyż z łatwością ulegają uzależnieniu, a zarazem tracą cenny czas, który powinny wykorzystać na zabawę, tak potrzebną im do rozwoju. Z drugiej jednak strony, zainteresowania te można mądrze wykorzystać dając dzieciom szanse na zabawę przed komputerem, kontrolując przy tym, by była to zabawa zarówno bezpieczna – pozbawiona elementów przemocy, jak i mądra – pozwalająca dzieciom doskonalić potrzebne w przyszłości umiejętności, takie jak koncentracja, czy umiejętność zapamiętywania.

Doskonalenie tych umiejętności powinno być zdecydowanym priorytetem w okresie edukacji przedszkolnej oraz w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Nauka czytania czy liczenia są tak naprawdę wtórne względem kompetencji, które umożliwiają dzieciom zrozumienie ich. Różnica jest niebagatelna, a konsekwencje odczuwane będą przez całe życie dziecka. Dlaczego tak się dzieje? Każde dziecko wcześniej czy później opanuje alfabet i nauczy się składać litery w słowa. Jednak niektóre z dzieci nauczą się czytać szybko i bezproblemowo, inne będą musiały poświęcić na to wiele czasu i energii. Opisane różnice między dziećmi nie muszą wcale wynikać z ich inteligencji, ale w dużej mierze z przygotowania – te, które posiadają kompetencje ułatwiające uczenie się, będą zawsze radziły sobie lepiej, niż te, które ich nie posiadają. Stąd wniosek, że najlepszym sposobem na ułatwienie życia przyszłym uczniom jest staranne przygotowanie ich do uczenia się, zamiast przekazywania im jak największych ilości informacji w jak najmłodszym wieku.

Wprowadzenie do planu zajęć przedszkolnych ćwiczeń i zabaw z wykorzystaniem multimedialnych gier edukacyjnych będzie dla dzieci stanowiło ogromną atrakcję. Po pierwsze dlatego, że już sam fakt, że mogą używać komputera lub też brać udział w zajęciach z wykorzystaniem projektora multimedialnego jest dla nich źródłem przyjemności. Po drugie gry komputerowe to nie tylko ćwiczenia, gdyż sam element edukacyjny jest w nich niejako przemycony i nie pełni pierwszorzędnej roli. Pełni ją natomiast zabawa i możliwość pięcia się w górę, otrzymywania wirtualnych nagród, poznawanie historii. Podczas gry dzieci nie mają świadomości, że się uczą, bo to co robią stanowi dla nich ponad wszystko rozrywkę. Po trzecie dzieci kochają wyzwania. Nie zainteresuje ich możliwość poprawiania pamięci i koncentracji, bo to dla nich abstrakcja. Fascynująca dla nich możliwość rozwiązania zadania – pierwszego, drugiego i kolejnych, coraz trudniejszych, a co za tym idzie dostarczających coraz silniejszych emocji i większej satysfakcji.

Naprzeciw tym potrzebom wychodzą edukacyjne programy komputerowe przystosowane do użytku zarówno podczas zajęć w przedszkolu, szkole, jak również w domu. Przykładem jest multimedialny pakiet Akademia Umysłu® Junior EDU przeznaczony do prowadzenia zajęć ukierunkowanych na rozwój pamięci oraz koncentracji uwagi w przedszkolu i szkole podstawowej (klasy 1-3). W pakiecie znajduje się całe bogactwo gotowych materiałów: 80 gier edukacyjnych, prezentacje multimedialne, treści pogadanek, karty pracy, dyplomy, naklejki. Dzieci bawiąc się ćwiczą pamięć, spostrzegawczość i koncentrację uwagi oraz poszerzają wiedzę z zakresu przyrody, matematyki, geografii! Zróżnicowanie poziomu trudności poszczególnych ćwiczeń umożliwia dostosowanie ich do możliwości każdego dziecka.

Zestaw materiałów obejmuje także 2 zeszyty ze scenariuszami zajęć opartych na osiemdziesięciu grach multimedialnych (osobno 20 scenariuszy dla grup przedszkolnych oraz 20 dla wczesnoszkolnych). Wychowawcy mogą korzystać z gotowych scenariuszy, a także dowolnie wplatać pojedyncze ćwiczenia w codzienne zajęcia. Zadanie ułatwia podział programów na pory roku, pozwalający na tematyczne dostosowanie ćwiczeń do okresu roku. Zadania dostępne w pakiecie są zróżnicowane – obejmują gry rozgrywane w grupach, a także indywidualnie przez każde dziecko. Na dołączonym do pakietu Pendrive znajdują się gotowe do wydrukowania karty pracy, dzięki którym dzieci dodatkowo ćwiczą sprawność manualną, a zarazem rozszerzają  zakres trenowanych umiejętności.

Przygotowane z myślą o dzieciach programy edukacyjne, które w równym stopniu doskonalą umiejętności, co po prostu bawią, mogą stać się sposobem na to, by w atrakcyjnej formie wspierać ich rozwój, wykorzystując zarazem ich naturalny pęd ku nowym technologiom. Takie gry są także bezpieczne, bo nie zawierają elementów, które mogłyby dzieciom zagrażać. Kolejną ogromną zaletą gier edukacyjnych, która pozwala dzieciom podchodzić do zabaw z programami z radością i bez stresu jest to, że mierzą się one same z sobą. Nie muszą się z nikim porównywać, nikt nie jest od nich szybszy, czy lepszy w jednym czy drugim. Jedynym punktem odniesienia jest własny, wcześniejszy wynik. Dzięki temu dzieci kształtują w sobie motywację wewnętrzną skłaniającą ich do mierzenia się nie z kimś innym, lecz z samym sobą. Ważniejsze staje się nie to, żeby być lepszym od kogoś, lecz by stawać się coraz lepszym dla samego siebie.

Natalia i Krzysztof Minge – psychologowie zajmujący się wspieraniem rozwoju dzieci, autorzy wielu książek oraz współautorzy pakietu Akademia Umysłu® Junior EDU.


    
Akademia Umysłu® Junior EDU – multimedialny system do wspomagania rozwoju pamięci i koncentracji uwagi wraz ze scenariuszami zajęć.

Zobacz więcej:
www.akademia-umyslu.edu.pl


Pod patronatem



Komentarze