Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

Dziecięca astronomia

Jan Amos Jelinek   Magazyn specjalny 2015

Wiedza o kuli ziemskiej, jej miejscu w kosmosie i zjawisku przemienności dni i nocy nie jest zarezerwowana tylko dla dorosłych. Dzieci stykają się z nią w telewizji, programach multimedialnych, w wielu opowiadaniach, bajkach i legendach. Dowodzą tego często zadawane przez nie pytania: Dlaczego Księż... więcej
Pobierz
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (3.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.
Pomoce dydaktyczne 1
Pobierz pomoce dydaktyczne wykorzystane w tym scenariuszu. Pliki umieszczone są do osobnego pobrania
Scenariuszowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne - schematyczne rysunki kształtu Ziemii. Znajdziesz je TU.
Wiedza o kuli ziemskiej, jej miejscu w kosmosie i zjawisku przemienności dni i nocy nie jest zarezerwowana tylko dla dorosłych. Dzieci stykają się z nią w telewizji, programach multimedialnych, w wielu opowiadaniach, bajkach i legendach. Dowodzą tego często zadawane przez nie pytania: Dlaczego Księżyc wygląda jak rogalik?, Gdzie są teraz gwiazdy?, Dlaczego dzień jest taki krótki? itp. W ten sposób dzieci budują w swoim umyśle wiedzę dotyczącą astronomii (nazywam ją dziecięcą astronomią). Z badań Jeana Piageta [2006] o możliwościach i ogranicze¬niach dziecięcego rozwoju, zwłaszcza przyczynowo-skutkowe¬go, wiemy, że dziecięce rozumowanie charakteryzuje myślenie magiczne. Cechuje je dostrzeganie wpływu, jaki zachodzi mię¬dzy zjawiskami, które nie mają wyraźnego związku przyczy¬nowo-skutkowego. Dla przykładu podam, że dzieci przypisują ludziom wykonanie wszystkich przedmiotów w otoczeniu (Pia¬get nazywa tę cechę artyficjalizmem) i jednocześnie twierdzą, że wszystkie przedmioty są żywe i świadome (myślenie animi¬styczne). Przekonania te, zdaniem Piageta, nasilają się w wieku przedszkolnym i mogą utrzymywać się nawet do dwunastego roku życia. Mając na uwadze ten specyficzny charakter myślenia dzieci, można dojść do wniosku, że traktują one ciała niebieskie (gwiazdy, planety) jako żywe i stworzone przez człowieka byty. W Polsce prowadzono niewiele badań na temat sposobu pojmowania przez dzieci swojego miejsca we wszechświecie. Jedną z takich prób podjęła Danuta Al-Khamisy [1996]. Zwróciła się do dzieci z prośbą o wyjaśnienie takich pojęć astronomicznych, jak: Słońce, gwiazda, Księżyc i noc, oraz poprosiła o odpowiedzi na pytania, dlaczego Słońce wschodzi rano, a wieczorem zachodzi, oraz dlaczego Księżyc raz jest okrągły, a raz nie. Jej ustalenia potwierdzają cechy magicznego myślenia dzieci ujawnione przez Piageta. Al-Khamisy ustaliła, że większość wypowiedzi dzieci sześcioletnich (65,3%) ma odniesienie do animizmu, artyficjalizmu i myślenia magicznego. Autorka potwierdziła ponadto, że dzieci są żywo zainteresowane zagadnieniami astronomicznymi i dysponują dużą wiedzą na temat kosmosu.

Zobacz również

edukacja przyrodnicza

Więcej z tego numeru

Magazyn specjalny 2015

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Akademia Dziecięcej Matematyki® dla Rad Pedagogicznych sprawdź