Kategorie
Polecane
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl
Numery
Listopad 2024
nr 11.278/2024 - materiały na grudzień Październik 2024
nr 10.277/2024 - materiały na listopad Wrzesień 2024
nr 9.276/2024 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2024
nr 7-8.274-275/2024 - materiały na cały rok Czerwiec 2024
nr 6.273/2024 - materiały na wrzesień Maj 2024
nr 5.272/2024 - materiały na czerwiec Kwiecień 2024
nr 4.271/2024 - materiały na maj Marzec 2024
nr 3.270/2024 - materiały na kwiecień Luty 2024
nr 2.269/2024 - materiały na marzec Styczeń 2024
nr 01.268/2024 - materiały na luty Grudzień 2023
nr 12.267/2023 - materiały na styczeń Listopad 2023
nr 11.266/2023 - materiały na grudzień
nr 11.278/2024 - materiały na grudzień Październik 2024
nr 10.277/2024 - materiały na listopad Wrzesień 2024
nr 9.276/2024 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2024
nr 7-8.274-275/2024 - materiały na cały rok Czerwiec 2024
nr 6.273/2024 - materiały na wrzesień Maj 2024
nr 5.272/2024 - materiały na czerwiec Kwiecień 2024
nr 4.271/2024 - materiały na maj Marzec 2024
nr 3.270/2024 - materiały na kwiecień Luty 2024
nr 2.269/2024 - materiały na marzec Styczeń 2024
nr 01.268/2024 - materiały na luty Grudzień 2023
nr 12.267/2023 - materiały na styczeń Listopad 2023
nr 11.266/2023 - materiały na grudzień
Zobacz również
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
informacje o pliku
Typ: pdf
Wielkość: 878.66 kb
Id: 5110
Wielkość: 878.66 kb
Id: 5110
Dziecięca astronomia
Jan Amos Jelinek
Magazyn specjalny 2015
Wiedza o kuli ziemskiej, jej miejscu w kosmosie i zjawisku przemienności dni i nocy nie jest zarezerwowana tylko dla dorosłych. Dzieci stykają się z nią w telewizji, programach multimedialnych, w wielu opowiadaniach, bajkach i legendach. Dowodzą tego często zadawane przez nie pytania: Dlaczego Księż... więcej
Pobierz
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (3.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX. Pomoce dydaktyczne 1
Pobierz pomoce dydaktyczne wykorzystane w tym scenariuszu. Pliki umieszczone są do osobnego pobrania
Wiedza o kuli ziemskiej, jej miejscu w kosmosie i zjawisku przemienności dni i nocy nie jest zarezerwowana tylko dla dorosłych. Dzieci stykają się z nią w telewizji, programach multimedialnych, w wielu opowiadaniach, bajkach i legendach. Dowodzą tego często zadawane przez nie pytania: Dlaczego Księż... więcej
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (3.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX. Pomoce dydaktyczne 1
Pobierz pomoce dydaktyczne wykorzystane w tym scenariuszu. Pliki umieszczone są do osobnego pobrania
Scenariuszowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne - schematyczne rysunki kształtu Ziemii. Znajdziesz je TU.
Wiedza o kuli ziemskiej, jej miejscu w kosmosie i zjawisku przemienności dni i nocy nie jest zarezerwowana tylko dla dorosłych. Dzieci stykają się z nią w telewizji, programach multimedialnych, w wielu opowiadaniach, bajkach i legendach. Dowodzą tego często zadawane przez nie pytania: Dlaczego Księżyc wygląda jak rogalik?, Gdzie są teraz gwiazdy?, Dlaczego dzień jest taki krótki? itp. W ten sposób dzieci budują w swoim umyśle wiedzę dotyczącą astronomii (nazywam ją dziecięcą astronomią). Z badań Jeana Piageta [2006] o możliwościach i ogranicze¬niach dziecięcego rozwoju, zwłaszcza przyczynowo-skutkowe¬go, wiemy, że dziecięce rozumowanie charakteryzuje myślenie magiczne. Cechuje je dostrzeganie wpływu, jaki zachodzi mię¬dzy zjawiskami, które nie mają wyraźnego związku przyczy¬nowo-skutkowego. Dla przykładu podam, że dzieci przypisują ludziom wykonanie wszystkich przedmiotów w otoczeniu (Pia¬get nazywa tę cechę artyficjalizmem) i jednocześnie twierdzą, że wszystkie przedmioty są żywe i świadome (myślenie animi¬styczne). Przekonania te, zdaniem Piageta, nasilają się w wieku przedszkolnym i mogą utrzymywać się nawet do dwunastego roku życia. Mając na uwadze ten specyficzny charakter myślenia dzieci, można dojść do wniosku, że traktują one ciała niebieskie (gwiazdy, planety) jako żywe i stworzone przez człowieka byty. W Polsce prowadzono niewiele badań na temat sposobu pojmowania przez dzieci swojego miejsca we wszechświecie. Jedną z takich prób podjęła Danuta Al-Khamisy [1996]. Zwróciła się do dzieci z prośbą o wyjaśnienie takich pojęć astronomicznych, jak: Słońce, gwiazda, Księżyc i noc, oraz poprosiła o odpowiedzi na pytania, dlaczego Słońce wschodzi rano, a wieczorem zachodzi, oraz dlaczego Księżyc raz jest okrągły, a raz nie. Jej ustalenia potwierdzają cechy magicznego myślenia dzieci ujawnione przez Piageta. Al-Khamisy ustaliła, że większość wypowiedzi dzieci sześcioletnich (65,3%) ma odniesienie do animizmu, artyficjalizmu i myślenia magicznego. Autorka potwierdziła ponadto, że dzieci są żywo zainteresowane zagadnieniami astronomicznymi i dysponują dużą wiedzą na temat kosmosu.
Wiedza o kuli ziemskiej, jej miejscu w kosmosie i zjawisku przemienności dni i nocy nie jest zarezerwowana tylko dla dorosłych. Dzieci stykają się z nią w telewizji, programach multimedialnych, w wielu opowiadaniach, bajkach i legendach. Dowodzą tego często zadawane przez nie pytania: Dlaczego Księżyc wygląda jak rogalik?, Gdzie są teraz gwiazdy?, Dlaczego dzień jest taki krótki? itp. W ten sposób dzieci budują w swoim umyśle wiedzę dotyczącą astronomii (nazywam ją dziecięcą astronomią). Z badań Jeana Piageta [2006] o możliwościach i ogranicze¬niach dziecięcego rozwoju, zwłaszcza przyczynowo-skutkowe¬go, wiemy, że dziecięce rozumowanie charakteryzuje myślenie magiczne. Cechuje je dostrzeganie wpływu, jaki zachodzi mię¬dzy zjawiskami, które nie mają wyraźnego związku przyczy¬nowo-skutkowego. Dla przykładu podam, że dzieci przypisują ludziom wykonanie wszystkich przedmiotów w otoczeniu (Pia¬get nazywa tę cechę artyficjalizmem) i jednocześnie twierdzą, że wszystkie przedmioty są żywe i świadome (myślenie animi¬styczne). Przekonania te, zdaniem Piageta, nasilają się w wieku przedszkolnym i mogą utrzymywać się nawet do dwunastego roku życia. Mając na uwadze ten specyficzny charakter myślenia dzieci, można dojść do wniosku, że traktują one ciała niebieskie (gwiazdy, planety) jako żywe i stworzone przez człowieka byty. W Polsce prowadzono niewiele badań na temat sposobu pojmowania przez dzieci swojego miejsca we wszechświecie. Jedną z takich prób podjęła Danuta Al-Khamisy [1996]. Zwróciła się do dzieci z prośbą o wyjaśnienie takich pojęć astronomicznych, jak: Słońce, gwiazda, Księżyc i noc, oraz poprosiła o odpowiedzi na pytania, dlaczego Słońce wschodzi rano, a wieczorem zachodzi, oraz dlaczego Księżyc raz jest okrągły, a raz nie. Jej ustalenia potwierdzają cechy magicznego myślenia dzieci ujawnione przez Piageta. Al-Khamisy ustaliła, że większość wypowiedzi dzieci sześcioletnich (65,3%) ma odniesienie do animizmu, artyficjalizmu i myślenia magicznego. Autorka potwierdziła ponadto, że dzieci są żywo zainteresowane zagadnieniami astronomicznymi i dysponują dużą wiedzą na temat kosmosu.
Ostatnio pobierane
Pomoce
Pliki umieszczone są do osobnego pobrania
PDF