Kategorie
Polecane
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
Numery
Marzec 2024
nr 3.270/2024 - materiały na kwiecień Luty 2024
nr 2.269/2024 - materiały na marzec Styczeń 2024
nr 01.268/2024 - materiały na luty Grudzień 2023
nr 12.267/2023 - materiały na styczeń Listopad 2023
nr 11.266/2023 - materiały na grudzień Październik 2023
nr 10.265/2023 - materiały na listopad Wrzesień 2023
nr 09.264/2023 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2023
nr 07-08.262-263/2023 - materiały na cały rok Czerwiec 2023
nr 06.261/2023 - materiały na wrzesień Maj 2023
nr 05.260/2023 - materiały na czerwiec Kwiecień 2023
nr 04.259/2023 - materiały na maj Marzec 2023
nr 03.258/2023 - materiały na kwiecień
nr 3.270/2024 - materiały na kwiecień Luty 2024
nr 2.269/2024 - materiały na marzec Styczeń 2024
nr 01.268/2024 - materiały na luty Grudzień 2023
nr 12.267/2023 - materiały na styczeń Listopad 2023
nr 11.266/2023 - materiały na grudzień Październik 2023
nr 10.265/2023 - materiały na listopad Wrzesień 2023
nr 09.264/2023 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2023
nr 07-08.262-263/2023 - materiały na cały rok Czerwiec 2023
nr 06.261/2023 - materiały na wrzesień Maj 2023
nr 05.260/2023 - materiały na czerwiec Kwiecień 2023
nr 04.259/2023 - materiały na maj Marzec 2023
nr 03.258/2023 - materiały na kwiecień
Zobacz również
Kiosk
Uzyskaj dostęp do ponad 2000 scenariuszy i artykułów dostępnych w naszym kiosku. Już od 18 zł miesięcznie.
informacje o pliku
Typ: pdf
Wielkość: 336.97 kb
Id: 5092
Wielkość: 336.97 kb
Id: 5092
Kształtowanie kompetencji społecznych u dziecka z zespołem Aspergera w placówce przedszkolnej
Agnieszka Kozdroń
Magazyn specjalny 2015
Zespół Aspergera (ZA) to syndrom, którego cechą rozpoznawczą są deficyty w kompetencjach społecznych. Zaburzenia te są widoczne już od urodzenia, a z racji wieku rozwojowego uzewnętrzniają się w całej okazałości w wieku przedszkolnym. Zachowania aspołeczne w postaci agresji, nieposłuszeństwa czy lab... więcej
Pobierz
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (3.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA.
Zespół Aspergera (ZA) to syndrom, którego cechą rozpoznawczą są deficyty w kompetencjach społecznych. Zaburzenia te są widoczne już od urodzenia, a z racji wieku rozwojowego uzewnętrzniają się w całej okazałości w wieku przedszkolnym. Zachowania aspołeczne w postaci agresji, nieposłuszeństwa czy lab... więcej
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (3.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA.
Ostatnio pobierane
Zespół Aspergera (ZA) to syndrom, którego cechą rozpoznawczą są deficyty w kompetencjach społecznych. Zaburzenia te są widoczne już od urodzenia, a z racji wieku rozwojowego uzewnętrzniają się w całej okazałości w wieku przedszkolnym. Zachowania aspołeczne w postaci agresji, nieposłuszeństwa czy labilności emocjonalnej wymagają od pedagogów adekwatnych oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych. Podstawą jest wiedza o syndromie oraz indywidualnych potrzebach dziecka i świadome, przemyślane działania całego grona osób pracujących z przedszkolakiem.
Kształtowanie kompetencji społecznych w przedszkolu wyma¬ga ustalenia planu pracy z dzieckiem w porozumieniu wszystkich specjalistów, pod których opieką się ono znajduje. Dzieci z ZA objęte są zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi, realizowany¬mi w trybie indywidualnych konsultacji z pedagogiem, psychologiem czy terapeutą SI. Podstawą do rozpoczęcia pracy jest zredukowanie wysokiego poziomu lęku, jaki dziecko nosi w sobie, poprzez aktywowanie w nim wysokiego poczucia bezpieczeństwa w przestrzeni, w której przebywa. Istotne jest także wykreowanie zaufania do osób, z którymi przedszkolak z ZA ma kontakt. Dla¬tego też pierwsze zajęcia korekcyjno-kompensacyjne powinny być skoncentrowane na oswojeniu dziecka z nową przestrzenią, jaką jest budynek przedszkolny. Ważne, by maluch poznał przestrzeń fizyczną w chwili, gdy zaczyna uczęszczać do nowej placówki lub gdy w związku z awansem do innej grupy zmienia salę w przedszkolu. W pierwszym roku edukacji przedszkolnej można rozważyć zaangażowanie rodzica w proces pokonywania lęku u dziecka. Obecność mamy lub taty jest dla dziecka z ZA dodatkowym źródłem wzmocnienia pozytywnego i wsparcia w trudnym procesie aklimatyzacji do innej organizacji dnia i nowej przestrzeni. Poza tym opiekun, znając potomka i rozpoznając wysyłane przez niego sygnały, będzie stanowić dla pedagoga istotne źródło informacji. Z obecności rodzica należy się jednak stopniowo wycofywać. Wy¬cieczki po przedszkolu w towarzystwie mamy lub taty powinny być prowadzone w radosnej, swobodnej atmosferze, pod kierunkiem pedagoga. Obserwując zachowania przedszkolaka z ZA, pedagog, który pełni funkcję lidera, będzie wyznaczać granice, które opiekun powinien respektować, kierując się dobrem dziecka. Rodzice mogą zatrzymać się w progu „badanej” sali, a potem czekać na korytarzu lub wycofać się do szatni. W sytuacji bardzo wysokiego poziomu lęku u dziecka istotne jest odwracanie jego uwagi od wewnętrznych negatywnych projekcji poprzez wprowadzenie zewnętrznego pozytywnego bodźca, wcześniej przygotowanego przez opiekuna. Mogą to być np. słodycze lub naklejka wręczane w chwili, gdy maluch przekracza próg nieznanej sali. Odwrócenie jego uwagi, zmiana wewnętrznych myśli, aktywowanie radości z prezentu sprawią, że dziecko zapamięta pedagoga i wycieczkę jako przyjemne, radosne spotkanie, a przestrzeń, którą kojarzyło z lękiem, jako miejsce pełne miłych niespodzianek.