
Kim chciałbym zostać? – poznajemy zawody (scenariusz zajęć dla 4-latków)
Anita Arendarczyk
Maj 2014
Wybrane aktywności: ● Dobierz obrazek. Zabawa dydaktyczna polegająca na oglądaniu ilustracji, które przedstawiają wybrane zawody, i omówieniu ich. Chętne dzieci losują atrybuty poszczególnych zawodów, mówią, co się znajduje na ich obrazku i dopasowują go do dużych ilustracji z zawodami. ● Pokaż za... więcej
Wybrane aktywności: ● Dobierz obrazek. Zabawa dydaktyczna polegająca na oglądaniu ilustracji, które przedstawiają wybrane zawody, i omówieniu ich. Chętne dzieci losują atrybuty poszczególnych zawodów, mówią, co się znajduje na ich obrazku i dopasowują go do dużych ilustracji z zawodami. ● Pokaż za... więcej
Pobierz
Ten plik można pobrać za pomocą SMS (1.23 PLN brutto) lub za pomocą pobrań.
Pomoce dydaktyczne 2
Scenariuszowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne:
Wybrane aktywności: ● Dobierz obrazek. Zabawa dydaktyczna polegająca na oglądaniu ilustracji, które przedstawiają wybrane zawody, i omówieniu ich. Chętne dzieci losują atrybuty poszczególnych zawodów, mówią, co się znajduje na ich obrazku i dopasowują go do dużych ilustracji z zawodami. ● Pokaż zawód. Zabawa ruchowo-twórcza – dzieci skaczą po sali w rytm tamburyna. Na przerwę w muzyce wskazane przez nauczyciela dziecko za pomocą dramy pokazuje wybraną postać wykonującą dany zawód. Pozostałe dzieci próbują odgadnąć, o jaki zawód chodzi. ● O kim mowa? Podział dzieci na dwie drużyny. Dzieci siadają naprzeciwko siebie (np. drużyna zielonych i czerwonych) i rozwiązują zagadki czytane przez nauczyciela naprzemiennie – to dla jednej, to dla drugiej drużyny. Dzieci zbierają punkty-żetony w kolorze takim, jak ich drużyna. Drużyna, która zbierze więcej punktów, otrzymuje brawa od pozostałych dzieci. Przy okazji zadawania zagadek warto wytłumaczyć dzieciom, że tradycyjnie w języku polskim nazwy niektórych zawodów mają „męskie” brzmienie, np. piekarz, listonosz. Ale nie tylko mężczyźni pracują w tych zawodach – także kobieta może być piekarzem czy listonoszem. Tak samo, jak i krawcową czy pielęgniarką może być mężczyzna – mówi się wtedy o nim, że jest krawcem, pielęgniarzem.
- fotografie przedstawiające przedstawicieli różnych zawodów – znajdziesz je TU;
- i odpowiadające im kolorowanki – TU.
- wzbogaca swój słownik o nazwy zawodów;
- zna zawody swoich rodziców i wie, czym oni się zajmują;
- potrafi odtwarzać ruchem wybrany zawód;
- uczy się szacunku do każdego rodzaju pracy;
- potrafi opowiadać na podstawie ilustracji lub własnych doświadczeń;
- aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych;
- uczy się współdziałać w grupie;
- poprawnie rozwiązuje zagadki;
- prawidłowo rozpoznaje i nazywa akcesoria do różnych zawodów;
- doskonali umiejętności techniczno-manualne.
Wybrane aktywności: ● Dobierz obrazek. Zabawa dydaktyczna polegająca na oglądaniu ilustracji, które przedstawiają wybrane zawody, i omówieniu ich. Chętne dzieci losują atrybuty poszczególnych zawodów, mówią, co się znajduje na ich obrazku i dopasowują go do dużych ilustracji z zawodami. ● Pokaż zawód. Zabawa ruchowo-twórcza – dzieci skaczą po sali w rytm tamburyna. Na przerwę w muzyce wskazane przez nauczyciela dziecko za pomocą dramy pokazuje wybraną postać wykonującą dany zawód. Pozostałe dzieci próbują odgadnąć, o jaki zawód chodzi. ● O kim mowa? Podział dzieci na dwie drużyny. Dzieci siadają naprzeciwko siebie (np. drużyna zielonych i czerwonych) i rozwiązują zagadki czytane przez nauczyciela naprzemiennie – to dla jednej, to dla drugiej drużyny. Dzieci zbierają punkty-żetony w kolorze takim, jak ich drużyna. Drużyna, która zbierze więcej punktów, otrzymuje brawa od pozostałych dzieci. Przy okazji zadawania zagadek warto wytłumaczyć dzieciom, że tradycyjnie w języku polskim nazwy niektórych zawodów mają „męskie” brzmienie, np. piekarz, listonosz. Ale nie tylko mężczyźni pracują w tych zawodach – także kobieta może być piekarzem czy listonoszem. Tak samo, jak i krawcową czy pielęgniarką może być mężczyzna – mówi się wtedy o nim, że jest krawcem, pielęgniarzem.