Kategorie
Polecane
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl
Numery
Listopad 2024
nr 11.278/2024 - materiały na grudzień Październik 2024
nr 10.277/2024 - materiały na listopad Wrzesień 2024
nr 9.276/2024 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2024
nr 7-8.274-275/2024 - materiały na cały rok Czerwiec 2024
nr 6.273/2024 - materiały na wrzesień Maj 2024
nr 5.272/2024 - materiały na czerwiec Kwiecień 2024
nr 4.271/2024 - materiały na maj Marzec 2024
nr 3.270/2024 - materiały na kwiecień Luty 2024
nr 2.269/2024 - materiały na marzec Styczeń 2024
nr 01.268/2024 - materiały na luty Grudzień 2023
nr 12.267/2023 - materiały na styczeń Listopad 2023
nr 11.266/2023 - materiały na grudzień
nr 11.278/2024 - materiały na grudzień Październik 2024
nr 10.277/2024 - materiały na listopad Wrzesień 2024
nr 9.276/2024 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2024
nr 7-8.274-275/2024 - materiały na cały rok Czerwiec 2024
nr 6.273/2024 - materiały na wrzesień Maj 2024
nr 5.272/2024 - materiały na czerwiec Kwiecień 2024
nr 4.271/2024 - materiały na maj Marzec 2024
nr 3.270/2024 - materiały na kwiecień Luty 2024
nr 2.269/2024 - materiały na marzec Styczeń 2024
nr 01.268/2024 - materiały na luty Grudzień 2023
nr 12.267/2023 - materiały na styczeń Listopad 2023
nr 11.266/2023 - materiały na grudzień
Zobacz również
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
informacje o pliku
Typ: pdf
Wielkość: 436.21 kb
Id: 5089
Wielkość: 436.21 kb
Id: 5089
Co wiemy, a czego nie wiemy o uczuciach
Ewa Guzowska
Magazyn specjalny 2015
(…) W swojej pracy zawodowej spotkałam wiele ciekawych osób z róż¬nych środowisk społecznych. Pracowałam z osobami starszymi, dziećmi, młodzieżą oraz z osobami uzależnionymi od środków psy¬choaktywnych. Każda z tych grup ciekawiła mnie swoją odmienno¬ścią oraz różnorodnością. Jak wiadomo, na każdy... więcej
Pobierz
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (3.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.
(…) W swojej pracy zawodowej spotkałam wiele ciekawych osób z róż¬nych środowisk społecznych. Pracowałam z osobami starszymi, dziećmi, młodzieżą oraz z osobami uzależnionymi od środków psy¬choaktywnych. Każda z tych grup ciekawiła mnie swoją odmienno¬ścią oraz różnorodnością. Jak wiadomo, na każdy... więcej
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (3.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.
Cześć artykułu stanowiąc dwa scenariusze zajęć dla dzieci cztero-i pięcioletnich: „Co to jest złość?” oraz „Poznajemy swoje uczucia”. Towarzyszą im gotowe pomoe dydaktyczne – podkłady do piosenek:
(…) W swojej pracy zawodowej spotkałam wiele ciekawych osób z róż¬nych środowisk społecznych. Pracowałam z osobami starszymi, dziećmi, młodzieżą oraz z osobami uzależnionymi od środków psy¬choaktywnych. Każda z tych grup ciekawiła mnie swoją odmienno¬ścią oraz różnorodnością. Jak wiadomo, na każdym z tych etapów pojawiają się inne pragnie¬nia, zainteresowania, motywacje i fascynacje. Jednak wieloletnie obserwacje uświadomiły mi, iż te grupy łączy jedna istotna kwestia – a mianowicie uczucia. Przy czym nie chodzi mi o jakąś szczególną więź emocjonalną czy chęć obdarowywania siebie wzajemnie mi¬łością, ale o problem w ich wyrażaniu i okazywaniu. Prowadząc warsztaty, zawsze daję sobie czas na to, by ćwi¬czyć z moimi kursantami rozpoznawanie uczuć u siebie i innych, a w konsekwencji uczyć się je wyrażać. Moi słuchacze bardzo czę¬sto zgłaszają duże problemy w sferze emocjonalnej. Mają one swój początek w dzieciństwie – nikt ich przecież tego nie uczył. Przez wiele lat w przedszkolach czy szkołach nie było miejsca na takie zajęcia, a jeżeli nawet ktoś ich spytał: Jak się dziś czujesz?, to od¬powiedź brzmiała: Dobrze! Czy rzeczywiście tak powinna brzmieć? W czasie mojej krótkiej pracy w przedszkolu uczyłam dzieci, czym jest smutek, radość, złość, miłość i spokój. Codziennie rano, sia¬dając na dywanie, przypominaliśmy sobie minki, tzn. jak wygląda mina smutna, jak wesoła, a jak zła, i jakie sytuacje mogą je wywo¬łać. Posługiwałam się zazwyczaj obrazkami, aby dzieciom łatwiej było zapamiętać mimikę twarzy. Po miesiącu „treningu” przed¬szkolaki same mówiły o uczuciach i sytuacjach, które je powodują. Potrafiły bezbłędnie nazwać uczucia, z którymi w danej chwili się konfrontowały. Oczywiście były i takie dzieci, dla których temat uczuć był tema¬tem abstrakcyjnym. Miały trudności z mówieniem o uczuciach, nazywaniem ich, radzeniem sobie z nimi czy znalezieniem sytu¬acji, która jest za nie odpowiedzialna. Takim dzieciom trzeba dać więcej czasu.
(…) W swojej pracy zawodowej spotkałam wiele ciekawych osób z róż¬nych środowisk społecznych. Pracowałam z osobami starszymi, dziećmi, młodzieżą oraz z osobami uzależnionymi od środków psy¬choaktywnych. Każda z tych grup ciekawiła mnie swoją odmienno¬ścią oraz różnorodnością. Jak wiadomo, na każdym z tych etapów pojawiają się inne pragnie¬nia, zainteresowania, motywacje i fascynacje. Jednak wieloletnie obserwacje uświadomiły mi, iż te grupy łączy jedna istotna kwestia – a mianowicie uczucia. Przy czym nie chodzi mi o jakąś szczególną więź emocjonalną czy chęć obdarowywania siebie wzajemnie mi¬łością, ale o problem w ich wyrażaniu i okazywaniu. Prowadząc warsztaty, zawsze daję sobie czas na to, by ćwi¬czyć z moimi kursantami rozpoznawanie uczuć u siebie i innych, a w konsekwencji uczyć się je wyrażać. Moi słuchacze bardzo czę¬sto zgłaszają duże problemy w sferze emocjonalnej. Mają one swój początek w dzieciństwie – nikt ich przecież tego nie uczył. Przez wiele lat w przedszkolach czy szkołach nie było miejsca na takie zajęcia, a jeżeli nawet ktoś ich spytał: Jak się dziś czujesz?, to od¬powiedź brzmiała: Dobrze! Czy rzeczywiście tak powinna brzmieć? W czasie mojej krótkiej pracy w przedszkolu uczyłam dzieci, czym jest smutek, radość, złość, miłość i spokój. Codziennie rano, sia¬dając na dywanie, przypominaliśmy sobie minki, tzn. jak wygląda mina smutna, jak wesoła, a jak zła, i jakie sytuacje mogą je wywo¬łać. Posługiwałam się zazwyczaj obrazkami, aby dzieciom łatwiej było zapamiętać mimikę twarzy. Po miesiącu „treningu” przed¬szkolaki same mówiły o uczuciach i sytuacjach, które je powodują. Potrafiły bezbłędnie nazwać uczucia, z którymi w danej chwili się konfrontowały. Oczywiście były i takie dzieci, dla których temat uczuć był tema¬tem abstrakcyjnym. Miały trudności z mówieniem o uczuciach, nazywaniem ich, radzeniem sobie z nimi czy znalezieniem sytu¬acji, która jest za nie odpowiedzialna. Takim dzieciom trzeba dać więcej czasu.