Zabawa w czytanie
Ewa Klima
Magazyn specjalny 2015
(…) Innowacja pedagogiczna Zabawa w czytanie oparta jest nie tylko na kształceniu kompetencji werbalnej, ale także na uczeniu się nowego „języka”, jakim jest czytanie i pisanie [Brzezińska 1987]. Dorośli – nauczyciele i rodzice, tworzą określone naturalne sytuacje, tzn. inspirują dziecko do poszuki... więcej
Pobierz
Pomoce dydaktyczne 1
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIEJ PRZEDSZKOLA.
(…) Innowacja pedagogiczna Zabawa w czytanie oparta jest nie tylko na kształceniu kompetencji werbalnej, ale także na uczeniu się nowego „języka”, jakim jest czytanie i pisanie [Brzezińska 1987]. Dorośli – nauczyciele i rodzice, tworzą określone naturalne sytuacje, tzn. inspirują dziecko do poszuki... więcej
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIEJ PRZEDSZKOLA.
Ostatnio pobierane
Znajdź dla siebie
lato
wakacje
dyżur wakacyjny
metody
trzylatek
czterolatek
pięciolatek
sześciolatek
matematyka
czytanie
język angielski
integracja
ekologia
technika
plastyka
mowa
muzyka
percepcja wzrokowa
percepcja słuchowa
sprawność ruchowa
kompetencje społeczne
rozumowanie przyczynowo-skutkowe
rozwój manualny
eksperyment
prawo oświatowe
czytanie globalne
zabawa
zjawiska atmosferyczne
Artykułowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne:
(…) Innowacja pedagogiczna Zabawa w czytanie oparta jest nie tylko na kształceniu kompetencji werbalnej, ale także na uczeniu się nowego „języka”, jakim jest czytanie i pisanie [Brzezińska 1987].
Dorośli – nauczyciele i rodzice, tworzą określone naturalne sytuacje, tzn. inspirują dziecko do poszukiwań, wprowadzają je w świat znaczeń (w świat języka pisanego), umacniają wiarę w to, że umiejętność czytania i pisania może czemuś służyć (motywacja do czytania i pisania). Bruner twierdzi, że nabywanie umiejętności w jednym obszarze przyśpiesza szybkość nabywania umiejętności w innym [1974, s. 70–71]. Przyswajanie umiejętności czytania i pisania nie jest traktowane jako cel sam w sobie, lecz jako środek do czegoś, dlatego ważny w działaniach edukacyjnych jest czynnik emocjonalny – motywacja do czegoś. Pierwszym i podstawowym założeniem Zabawy w czytanie jest potraktowanie litery jako zna¬ku ikonograficznego, który ma swoją nazwę. Podobnie jak kółko z kreseczkami na obwodzie traktuje się jako oznaczenie słońca (zjawisko), a schemat serca jako oznaczenie miłości (uczucie).
Dopiero po pewnym czasie – indywidualnym dla każdego – dziecko zrozumie szczególne znaczenie litery w systemie znaków pisanych (rysowanych na początku). Do tego momentu będzie się uczyło nazw liter, będzie się oswajało z ich wyglądem, łączyło nazwę z kształtem i będzie nabywało umiejętności wyszukiwa¬nia liter w wyrazach otaczających dziecko na co dzień. Do tego należy dodać, że wszystkie spotkania z literami winny mieć charakter zabawy, co sprzyja pozytywnym skojarzeniom sytuacyj¬nym. Mamy szansę zbudować u dziecka schemat „litery to dobra zabawa”, co niewątpliwie sprzyja nauce czytania prowadzonej na kolejnym etapie edukacji, kiedy zaczynamy łączyć głoski i słowa z literami i wyrazami. Wtedy także bardzo cenna jest umiejęt¬ność nazywania liter. Umożliwia ona dziecku usłyszenie głoski w sąsiedztwie innych głosek, co sprzyja kształceniu słuchu fonemowego. Poza tym wspomaganie analizy i syntezy dźwiękowej (sylabowej i głoskowej) słów przez pokazanie i analizowanie ich odpowiedników w postaci wyrazów pomaga dziecku zrozumieć, że słowo i wyraz można rozłożyć na mniejsze części i ponownie złożyć. Na przykład podczas wskazywania elementów na obrazku można podpisać te elementy wyrazami, składając podpis „na oczach” dziecka z rozsypanki literowej. Należy wypowiadać wyraźnie głoski, układając litery, a na koniec przeczytać powstały wyraz. To takie kompleksowe, wzrokowo-słuchowe, pokazanie analizy i syntezy wyrazu i słowa.
Jeśli jesteśmy bliscy Twojemu sercu, sprawdź, jak możesz nam pomóc zobacz