Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

Zabawa w czytanie

Ewa Klima   Magazyn specjalny 2015

(…) Innowacja pedagogiczna Zabawa w czytanie oparta jest nie tylko na kształceniu kompetencji werbalnej, ale także na uczeniu się nowego „języka”, jakim jest czytanie i pisanie [Brzezińska 1987]. Dorośli – nauczyciele i rodzice, tworzą określone naturalne sytuacje, tzn. inspirują dziecko do poszuki... więcej
Pobierz
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.
Pomoce dydaktyczne 1
Pobierz pomoce dydaktyczne wykorzystane w tym scenariuszu. Pliki umieszczone są do osobnego pobrania
Artykułowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne:
  • plakat „Alfabet ze zwierzętami”, który został dołączony do miesięcznika – TU oraz TU możesz zobaczyć obie jego części;
  • karty z alfabetem oraz ilustracje i karty zadań do zaproponowanych zabaw – TU.
(…) Innowacja pedagogiczna Zabawa w czytanie oparta jest nie tylko na kształceniu kompetencji werbalnej, ale także na uczeniu się nowego „języka”, jakim jest czytanie i pisanie [Brzezińska 1987]. Dorośli – nauczyciele i rodzice, tworzą określone naturalne sytuacje, tzn. inspirują dziecko do poszukiwań, wprowadzają je w świat znaczeń (w świat języka pisanego), umacniają wiarę w to, że umiejętność czytania i pisania może czemuś służyć (motywacja do czytania i pisania). Bruner twierdzi, że nabywanie umiejętności w jednym obszarze przyśpiesza szybkość nabywania umiejętności w innym [1974, s. 70–71]. Przyswajanie umiejętności czytania i pisania nie jest traktowane jako cel sam w sobie, lecz jako środek do czegoś, dlatego ważny w działaniach edukacyjnych jest czynnik emocjonalny – motywacja do czegoś. Pierwszym i podstawowym założeniem Zabawy w czytanie jest potraktowanie litery jako zna¬ku ikonograficznego, który ma swoją nazwę. Podobnie jak kółko z kreseczkami na obwodzie traktuje się jako oznaczenie słońca (zjawisko), a schemat serca jako oznaczenie miłości (uczucie). Dopiero po pewnym czasie – indywidualnym dla każdego – dziecko zrozumie szczególne znaczenie litery w systemie znaków pisanych (rysowanych na początku). Do tego momentu będzie się uczyło nazw liter, będzie się oswajało z ich wyglądem, łączyło nazwę z kształtem i będzie nabywało umiejętności wyszukiwa¬nia liter w wyrazach otaczających dziecko na co dzień. Do tego należy dodać, że wszystkie spotkania z literami winny mieć charakter zabawy, co sprzyja pozytywnym skojarzeniom sytuacyj¬nym. Mamy szansę zbudować u dziecka schemat „litery to dobra zabawa”, co niewątpliwie sprzyja nauce czytania prowadzonej na kolejnym etapie edukacji, kiedy zaczynamy łączyć głoski i słowa z literami i wyrazami. Wtedy także bardzo cenna jest umiejęt¬ność nazywania liter. Umożliwia ona dziecku usłyszenie głoski w sąsiedztwie innych głosek, co sprzyja kształceniu słuchu fonemowego. Poza tym wspomaganie analizy i syntezy dźwiękowej (sylabowej i głoskowej) słów przez pokazanie i analizowanie ich odpowiedników w postaci wyrazów pomaga dziecku zrozumieć, że słowo i wyraz można rozłożyć na mniejsze części i ponownie złożyć. Na przykład podczas wskazywania elementów na obrazku można podpisać te elementy wyrazami, składając podpis „na oczach” dziecka z rozsypanki literowej. Należy wypowiadać wyraźnie głoski, układając litery, a na koniec przeczytać powstały wyraz. To takie kompleksowe, wzrokowo-słuchowe, pokazanie analizy i syntezy wyrazu i słowa.

Więcej z tego numeru

Magazyn specjalny 2015

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Akademia Dziecięcej Matematyki® dla Rad Pedagogicznych sprawdź