PUS
PUS-y przedstawiają swoje najnowsze propozycje przygotowane specjalnie z myślą o przedszkolakach.
Wśród tych znanych i lubianych pomocy na szczególną uwagę zasługuje nowa książeczka zatytułowana Emocje i umiejętności społeczne, której celem jest nauka rozpoznawania i nazywania własnych emocji oraz kształtowanie umiejętności społecznych przedszkolaków.
Książeczka opiera się wyłącznie na zadaniach obrazkowych, które uczą rozpoznawać i nazywać emocje własne, jak również odczytywać uczucia osób z otoczenia przedszkolaka. Pomagają też interpretować i odpowiednio reagować w różnych sytuacjach społecznych, w jakich przedszkolak może się znaleźć. Uczą asertywności i rozumienia własnych uczuć: lęku, złości, niepokoju, smutku czy zadowolenia i radości.
Książeczka sprawdza się zwłaszcza w pracy z dziećmi, które doświadczają jakichś braków lub zaburzeń w rozwoju emocjonalnym. Jednak – jak wszystkie PUS-y – przydaje się też w pracy z dziećmi rozwijającymi się harmonijnie, gdyż ćwiczy koncentrację uwagi, analizę i syntezę wzrokową, logiczne myślenie.
Kolejnymi nowościami w serii PUS, które polecamy uwadze nauczycieli przedszkoli oraz pracujących z przedszkolakami logopedów, są książeczki z nowej serii do opóźnionego rozwoju mowy. Na razie seria składa się z czterech części. Przygotowaliśmy je głównie z myślą o dzieciach, którym nauka mówienia sprawia problem i którym z trudem przychodzi wypowiedzenie pierwszych słów.
Najważniejszym założeniem tych książeczek jest pomoc w poznawaniu, zapamiętywaniu i utrwalaniu podstawowych słów, które dzieci słyszą na co dzień. Znajdujące się w książeczkach polecenia sformułowano w taki sposób, aby prowokować dziecko do odpowiedzi i reakcji werbalnej. Zadania opierają się na słowach jedno- i dwusylabowych. Zaczynamy od nauki prostych rzeczowników i czasowników, a następnie przechodzimy do budowania prostych zdań.
Warto dysponować całą serią książeczek, gdyż w w kolejnych częściach znajdują się słowa wprowadzone w poprzednich częściach. To umożliwia dzieciom wielokrotne powtarzanie słów i używanie ich w nowych przykładach i kontekstach. Taki sposób nauki przypomina naturalny proces nabywania mowy.
Wydawca nie określa wieku dziecka, które może korzystać z tych książeczek. Stawiamy raczej na indywidualne możliwości każdego dziecka. Książeczki mogą być także ciekawym materiałem wspomagającym wczesną naukę czytania oraz doskonalącym koncentrację uwagi i logiczne myślenie.
Starszym przedszkolakom polecamy dwie nowe książeczki PUS pt. Namyślanki wzrokowe. Ich celem jest rozwijanie percepcji wzrokowej. Zawierają ćwiczenia obrazkowe, które wymagają skupienia uwagi i koncentracji na detalach.
Wydawnictwo Epideixis każdemu przedszkolakowi rekomenduje także zabawy i zajęcia z drewnianymi mozaikami, klockami, drążkami, które doskonale ćwiczą wiele niezbędnych umiejętności i kompetencji.
PUS
Pomyśl – Ułóż – Sprawdź = Pasje – Umiejętności – Sukces