Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

CENTRUM ZAWODOWE

CENTRUM ZAWODOWE, jako pomoc w preorientacji zawodowej
dzieci w wieku przedszkolnym.

Dzieci to cały nasz świat. Bardzo często słyszymy to zdanie. Jak bardzo jest ono aktualne? Wydaje mi się, że z roku na rok, z miesiąca na miesiąc, z dnia na dzień i z godziny na godzinę robi się coraz ważniejsze, bardziej owocne i potrzebne dorosłym do chętnego wspomagania dzieci w ich rozwoju. Służy jako motywacja dla wszystkich, którzy zrozumieli, że dzieci to „najpiękniejszy skarb”, na którego odkryciu najbardziej powinno nam wszystkim zależeć.

Już jako: „Niemowlę bada swe ręce. Prostuje, wodzi w prawo i w lewo, oddala, zbliża, rozstawia palce, zaciska w pięść, mówi do nich i czeka na odpowiedź, prawą chwyta lewą rękę i ciągnie, bierze grzechotkę i patrzy na dziwnie zmieniony obraz ręki, przekłada ją z jednej do drugiej, bada ustami, natychmiast wyjmuje i znów patrzy powoli, uważnie. […] Ono nie bawi się: miejcież do licha oczy i dostrzeżcie wysiłek woli, by zrozumieć. To uczony w laboratorium, wmyślony w zagadnienie najwyższej wagi, a które wyślizguje się jego rozumieniu.” To słowa pedagoga – dla mnie mającego wielką moc rozumienia dzieci, który przekazuje nam poprzez swoją literaturę: zagadnienia, pytania zamiast porad i gotowych wskazówek, które zmuszają nas mocno do myślenia. Mówił też, że: „Dziecko nie może myśleć jak dorosły, ale może dziecięco zastanawiać się nad poważnymi zagadnieniami dorosłych…”.

I dlatego każdy dorosły powinien zastanowić się nad poważnymi zagadnieniami dzieci.

Jestem nauczycielką wychowania przedszkolnego i obecnie pracuję w grupie trzy i czterolatków. Dzięki temu mam trochę większą i szerszą możliwość uczenia się
i dostrzegania wielu różnorodnych cech moich wychowanków, którzy w tej samej sytuacji zachowują się na 25 różnych sposobów. Dzięki mojej pracy mogę tworzyć warunki, które przyczynią się i pozwolą na optymalne wykorzystanie wszelkich możliwości dzieci wynikających z ich indywidualnych predyspozycji oraz zdobytego już doświadczenia.

Oprócz innych zagadnień w życiu przedszkolaków zwróciło moją uwagę zadanie bardzo ważne, a mianowicie preorientacji zawodowej, której celem na etapie przedszkolnym jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami, kształtowanie postawy pracy, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń. Istotnym i bardzo ważnym elementem w rozwoju dzieci jest nie tylko dostarczenie wiedzy za pomocą słów, ale ważne jest aby doświadczały i same do czegoś dochodziły. Dlatego, aby rozwijać ich wiedzę na temat zawodów często podczas codziennej pracy planowało się różne wycieczki, lub zapraszało do przedszkola różnych gości, rodziców dzieci, którzy przedstawiali swoją pracę wykonywaną na co dzień  i w bardzo interesujący sposób opowiadali o niej. Prezentowali różne elementy, które oddziaływały na dzieci motywująco i zachęcająco lub oczywiście odwrotnie. Bo każdy ma prawo do swojego zdania. W ostatnim czasie, w dobie pandemii z powodu Covid – 19 przedszkolaki były długo odizolowane od wszelkich doświadczeń na żywo w placówce. Oczywiście istnieją inne środki przekazu, np. spotkanie on-line z policjantem, strażakiem… Jest to jakiś sposób, ale czy na pewno na tyle interesujący i pobudzający do rozwoju dla dzieci  w wieku przedszkolnym?
Ja uważam, że na pewno pomocny, ale czegoś mi tu brakuje. Dlatego myśląc o jak najlepszym i najbardziej oddziaływującym przekazem dla dzieci oraz współpracując z różnymi instytucjami oraz z rodzicami, razem z koleżankami nauczycielkami stworzyłyśmy w naszym przedszkolu Centrum Zawodowe. Jest to miejsce na holu naszej placówki, w którym dzieci mogą odkrywać różne zawody. Mogą zobaczyć i dotknąć różnych prawdziwych rekwizytów, mają możliwość przebrania się w strój przedstawiający zawód: lekarza, pielęgniarki, stomatologa, projektantki mody, krawca, fryzjerki, kosmetyczki, murarza, malarza, aktora, piosenkarki, marynarza, strażaka, policjanta. W miarę upływu czasu i możliwości starałyśmy się dokładać inne zawody. Z centrum mogą korzystać wszystkie grupy przedszkolne realizujące tematy związane  z zagadnieniami zawodowymi lub też innymi w zależności od nauczyciela. Odbywają się tam zajęcia z różnych obszarów poznawczych. Podczas zajęć dzieci poznają nazwy zawodów oraz rekwizytów również w języku angielskim. Organizowane są tam konkursy, quizy, zabawy ruchowe. Wszystko zależy od kreatywności nauczyciela, który stwarza sytuacje zachęcające dziecko do poznawania nowych rzeczy. Najważniejsze jest w tym wszystkim to, że dzieci bardzo chętnie uczestniczą we wszelkiego rodzaju aktywnościach, które są tam realizowane.

Mamy nadzieję, że nasz pomysł też kogoś zachęci do stworzenia czegoś podobnego, co będzie miało wyraz w rozwoju preorientacji zawodowej u dzieci w wieku przedszkolnym. Może już dziś, któryś z naszych przedszkolaków zaczyna realizować swoje marzenie o tym kim chciałby zostać w przyszłości. A przecież przyszłość to nasze dzieci, bo dzieci to cały nasz świat.

Monika Lulewicz,
 Nauczycielka w PS Nr 81
 „Brzoskwiniowy Raj” w Białymstoku

 

 

Literatura:

Janusz Korczak, Dzieła, tom 7: Jak kochać dzieckoDziecko w rodzinie, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Latona, 1993.

Komentarze

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!