Klimatyczne bajki
Dzisiaj odbyła się emisja pierwszego odcinka cyklu cotygodniowych słuchowisk „Klimatyczne bajki”, skierowanego do dzieci i rodziców. Na cykl składa się 6 edukacyjnych bajek o ekologii autorstwa Katarzyny Ogonowskiej, a w role bohaterów wcielili się Marta Wierzbicka i Jarosław Boberek. Wszystkie odcinki serii będą publikowane na stronie www.klimatyczne-bajki.pl i platformach streamingowych. Inicjatorem projektu jest marka Electrolux.
Z „Badania świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski”* wynika, że najczęściej wskazywanym powodem, dla którego warto chronić środowisko, jest troska o przyszłe pokolenia. Ten powód wybrało prawie trzy czwarte badanych (73%) i jest to najwyższy uzyskany wynik na przestrzeni wszystkich edycji badania od 2011 r.
Pełen ciepła i humoru cykl „Klimatyczne bajki” opowiada o codziennym życiu rodziny Zieleniewskich, a jego głównymi bohaterami są 6-letnia Ela, jej brat Aleks oraz ich rodzice. Państwo Zieleniewscy są zaangażowanymi rodzicami, do tego interesują się światem, który ich otacza. To świadomi obywatele planety Ziemia, a przez zabawę oraz sposób spędzania wspólnego czasu, przekazują ekologiczne wartości Eli i Aleksowi.
„Klimatyczne bajki” poprzez historię zwykłej rodziny pokazują, w jaki sposób te mniejsze, ale kluczowe idee wdrożyć w domu. Mówimy o małych czynach z naszego domowego podwórka, przedszkola czy szkoły, które zsumowane powodują, że w przyszłości nam i naszym dzieciom może żyć się lepiej. Electrolux od lat wspiera proekologiczne zmiany w naszych codziennych zachowaniach oraz promuje postawę zrównoważenia w swoim modelu biznesowym. Do tej pory realizowaliśmy nasze akcje i przekaz głównie wśród dorosłych odbiorców. Dziś mamy również propozycje dla najmłodszych. Wierzę, że dzięki naszym bajkom dzieci nie tylko nauczą się troski o planetę, ale przekażą tę naukę innym – rodzicom, dziadkom, opiekunom i zainspirują całą rodzinę do codziennej ekologii.” – mówi Natalia Kostera, Brand Manager marki Electrolux, która jest pomysłodawcą projektu.
„Klimatyczne bajki” to 6 opowiadań, które mają uwrażliwić najmłodsze pokolenie na najważniejsze kwestie codziennej ekologii. W każdym z nich poznajemy jeden temat, który w swoich działaniach na rzecz środowiska stara się nagłaśniać marka Electrolux. Wśród poruszanych zagadnień są: czyste powietrze, oszczędzanie energii i wody, drugi obieg ubrań, odpowiedzialne podróżowanie oraz niemarnowanie jedzenia.
Jak opowiadać dzieciom o ekologii?
Słuchowiska to wyjątkowa forma przekazu. Z jednej strony powrót do złotych czasów radia, ciekawa i zabawna historia, która przez zabawę przekazuje dzieciom ekologiczne wartości. A z drugiej, dostępność na tablecie czy telefonie pozwala nam słuchać „Klimatycznych bajek” w dowolnym czasie – w dalekiej i długiej podróży, ale też w drodze do lub ze szkoły i przedszkola.
Przygody bohaterów słuchowiska stworzyła Katarzyna Ogonowska, współzałożycielka wydawnictwa Parasolka, promującego wartościowe i pełne emocji opowieści dla dzieci w formie czytanek, audiobooków oraz książek; autorka książki „Rózia i kolorowe emocje”, inicjatorka charytatywnej akcji Bajki pod Parasolką, felietonistka magazynu dla rodziców „Dzieci”. Odkąd była małą dziewczynką, uwielbiała pisanie, więc już wtedy postanowiła, że zwiąże swoje życie zawodowe z tworzeniem tekstów. Dzisiaj jej córka nie wyobraża sobie dnia bez wspólnego czytania albo wieczoru bez historyjki na dobranoc, co niezmiennie inspiruje autorkę do tworzenia bajek i opowiadań dla dzieci, które towarzyszą rodzinom w poznawaniu emocji i odkrywaniu świata.
W wydawnictwie Parasolka odpowiadam na pytania wynikające z dziecięcej ciekawości, sięgającej wielu dziedzin. Zauważam taką potrzebę również w sprawie ekologii. Kiedy Electrolux powierzył mi opracowanie „Klimatycznych bajek”, cyklu słuchowisk wprowadzających dzieci w świat troski o planetę, uznałam, że misja, którą realizuję w wydawnictwie – inspirowanie do zabaw i rozmów o tym, co ważne – idealnie wpisuje się w to zadanie. Uwrażliwianie dzieci, a poprzez nie także w dużej części dorosłych, na proekologiczne zachowania w sytuacji, w której znajduje się nasza planeta, jest po prostu ważne i potrzebne. A jak mówić do dzieci o ekologii? Przygody rodziny Zieleniewskich dotykają codziennych sytuacji. Rodzice Eli, głównej bohaterki, dbają o naturę i poprzez sposób spędzania rodzinnego czasu, przekazują ekologiczne wartości swoim dzieciom. To powoduje, że temat ekologii jest bardzo prawdziwy i jest blisko słuchaczy, ich rodzin i domów. W „Klimatyczne bajki” wpleciony jest element zabawy, co pomaga dzieciom chętniej się zaangażować i sprawia, że łatwiej jest zapamiętać informacje, które mogą być trudne albo nawet mało atrakcyjne dla maluchów. Dzieci uczą się poprzez modelowanie. Na nic lekcje ekologii czy to w przedszkolu, czy w szkole, jeśli maluch nie ma możliwości przyswojenia proekologicznych zachowań w sposób naturalny, jeśli nie widzi takich wzorców w swoim najbliższym otoczeniu. – mówi Katarzyna Ogonowska, autorka serii słuchowisk „Klimatyczne bajki”.
W bohaterów „Klimatycznych bajek” wcielili się znani i lubiani przez dzieci oraz dorosłych: Marta Wierzbicka, znana z głosu Alicji w cyklu „Alicja w Krainie Czarów” i Jarosław Boberek, mistrz dubbingu, kultowy król Julian w całej serii „Madagaskar”. Martę Wierzbicką usłyszymy jako Elę i mamę, a Jarosława Boberka jako Aleksa i tatę.
Kolejne odcinki publikowane będą od 20 stycznia, co czwartek na stronie www.klimatyczne-bajki.pl, wraz z najważniejszymi informacjami dotyczącymi słuchowisk, autorki i omawianych tematów ekologicznych. Ukażą się także w platformach streamingowych, tj. YouTube i Spotify oraz pod koniec lutego w serwisie streamingowym Bliżej Przedszkola „Moja płytoteka” (www.blizejprzedszkola.pl/plytoteka), z konspektami zajęć dla przedszkolaków, do realizacji zarówno w przedszkolu, jak i w domu.
Słuchowiska „Klimatyczne bajki” patronatem objęły: Centrum Kultury, Nauki i Zabawy Bajka Pana Kleksa w Katowicach oraz media: Bliżej Przedszkola, ladnebebe.pl i Polskie Radio Dzieciom.
Pod patronatem
* „Badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski w ramach nowego wieloletniego programu badawczego Ministerstwa Klimatu i Środowiska”, pomiar z października 2020 r.