Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

bliżej MAX

Nielimitowany dostęp do scenariuszy, filmów i piosenek – wszystko w jednym miejscu! BLIŻEJ MAX to wygodny i korzystny abonament, który łączy wszystkie nasze usługi. Subskrybując, zyskujesz dodatkowo:

  • gotowe plany miesięczne i tygodniowe,
  • atrakcyjne zestawy pomocy dydaktycznych,
  • 10 pobrań, które możesz wykorzystać na dowolne materiały ze strony blizejprzedszkola.pl.

Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

Sześć Praw Komunikacji Interpersonalnej [warsztaty dla nauczycieli]

Agnieszka Pasternak    Grudzień 2013

Przykładowa propozycja ze scenariusza: Głuchy telefon. Grupę dzielimy na zespoły liczące 6–8 osób. Członkowie zespołów ustawiają się w szeregu. Pierwsza osoba otrzymuje tekst, który odczytuje po cichu tylko raz. Tekst przedstawia pewną sytuację problemową. Następnie pierwsza osoba podaje do kolejne... więcej
Pobierz
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.
Scenariusz warsztatów dla nauczycieli podczas których zrealizowany zostanie szereg ćwiczeń, które ułatwią przypomnienie sobie i uświadomienie zjawisk typowych dla komunikacji interpersonalnej. Świadomość oraz rozumienie tych zjawisk może pomóc w doskonaleniu własnych kompetencji komunikacyjnych poprzez rozwijanie tych aspektów, które sprzyjają porozumiewaniu się, oraz poprzez eliminowanie czynników zakłócających komunikację.

Całość warsztatów zostało oparta na VI Prawach Komunikacji Interpersonalnej:
  1. Komunikaty przechodząc z ust do ust, ulegają – niestety najczęściej negatywnym – modyfikacjom. Dlatego ważne jest przekazywanie opisu zachowań i rzeczowych faktów – nie zaś własnych interpretacji zdarzeń.
  2. Osoby komunikujące się mogą mieć odmienne spojrzenia na tę samą kwestię. Dla każdego człowieka te same słowa mogą oznaczać coś innego. Dodatkowo, gdy w grę wchodzą silne emocje lub rywalizacja, informacje są przekazywane w sposób niejasny.
  3. Umiejętność słuchania jest podstawą wzajemnego porozumienia się i skutecznej komunikacji.
  4. „Bariery” w komunikacji wynikają z egoizmu i egocentryzmu. „Mosty” budujemy dzięki zainteresowaniu drugim człowiekiem i empatii.
  5. Słowa to jedynie niewielka część komunikatu. Komunikujemy się nie tylko przy pomocy wypowiadanych słów, ale całą swoją osobą – gestem, mimiką, tonem, ruchem, zachowaniem, emocjami.
  6. Skuteczność w komunikowaniu się wynika z gotowości zainteresowania się drugą osobą, wyrażania wobec niej akceptacji i szacunku, uważności na jej uczucia i słowa.
Przykładowa propozycja ze scenariusza: Głuchy telefon. Grupę dzielimy na zespoły liczące 6–8 osób. Członkowie zespołów ustawiają się w szeregu. Pierwsza osoba otrzymuje tekst, który odczytuje po cichu tylko raz. Tekst przedstawia pewną sytuację problemową. Następnie pierwsza osoba podaje do kolejnej to, co zapamiętała z tekstu, i tak dalej. Ostatnia osoba zapisuje na kartce te informacje, które odebrała i zapamiętała. Porównujemy obie wersje „problemu”. Omówienie: Czy sens problemu został zachowany? Czy obie wersje różniły się pod względem słownictwa, znaczenia? Jeśli tak, to jakie mogły być tego przyczyny i co można było zrobić, żeby informacja nie uległa zniekształceniu? Jeśli nie, to co mogło pomóc w rzetelnym przekazaniu informacji?

Więcej z działu

Problemy nauczycieli

Więcej z tego numeru

Grudzień 2013

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane