Kategorie
Polecane

bliżej MAX
Nielimitowany dostęp do scenariuszy, filmów i piosenek – wszystko w jednym miejscu! BLIŻEJ MAX to wygodny i korzystny abonament, który łączy wszystkie nasze usługi. Subskrybując, zyskujesz dodatkowo:
- gotowe plany miesięczne i tygodniowe,
- atrakcyjne zestawy pomocy dydaktycznych,
- 10 pobrań, które możesz wykorzystać na dowolne materiały ze strony blizejprzedszkola.pl.
Numery
Lipiec-sierpień 2025
nr 07-08.286-287/2025 - materiały na cały rok Czerwiec 2025
nr 06.285/2025 - materiały na wrzesień Maj 2025
nr 05.284/2025 - materiały na czerwiec Kwiecień 2025
nr 04.283/2025 - materiały na maj Marzec 2025
nr 03.282/2025 - materiały na kwiecień Luty 2025
nr 02.281/2025 - materiały na marzec Styczeń 2025
nr 01.280/2025 - materiały na luty Grudzień 2024
nr 12.279/2024 - materiały na styczeń Listopad 2024
nr 11.278/2024 - materiały na grudzień Październik 2024
nr 10.277/2024 - materiały na listopad Wrzesień 2024
nr 9.276/2024 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2024
nr 7-8.274-275/2024 - materiały na cały rok
nr 07-08.286-287/2025 - materiały na cały rok Czerwiec 2025
nr 06.285/2025 - materiały na wrzesień Maj 2025
nr 05.284/2025 - materiały na czerwiec Kwiecień 2025
nr 04.283/2025 - materiały na maj Marzec 2025
nr 03.282/2025 - materiały na kwiecień Luty 2025
nr 02.281/2025 - materiały na marzec Styczeń 2025
nr 01.280/2025 - materiały na luty Grudzień 2024
nr 12.279/2024 - materiały na styczeń Listopad 2024
nr 11.278/2024 - materiały na grudzień Październik 2024
nr 10.277/2024 - materiały na listopad Wrzesień 2024
nr 9.276/2024 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2024
nr 7-8.274-275/2024 - materiały na cały rok
Zobacz również
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
informacje o pliku
Typ:
pdf
Wielkość: 163.05 kb
Stron: 2
Id: 3950
Wielkość: 163.05 kb
Stron: 2
Id: 3950
Rola przedszkola w przygotowaniu dziecka leworęcznego do pisania
Marta Bogdanowicz,
Aneta Wojnarowska
Luty 2014
Należy pamiętać, że wszystkie urządzenia projektowane i produkowane są z myślą o praworęcznych użytkownikach. Oznacza to, że osoba leworęczna jest zmuszona do dostosowania sposobu używania wielu przedmiotów życia codziennego do lewej ręki lub do dokonania zmian w samych przedmiotach lub ich usytuowa... więcej
Pobierz
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.
Należy pamiętać, że wszystkie urządzenia projektowane i produkowane są z myślą o praworęcznych użytkownikach. Oznacza to, że osoba leworęczna jest zmuszona do dostosowania sposobu używania wielu przedmiotów życia codziennego do lewej ręki lub do dokonania zmian w samych przedmiotach lub ich usytuowa... więcej
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.
Ze wstępu do artykułu:
Mądry i odpowiedzialny nauczyciel przedszkola powinien zdawać sobie sprawę z tego, że nie wystarczy pozwolić dziecku leworęcznemu na wykonywanie zadań manualnych i graficznych preferowaną, a więc wybraną przez siebie ręką. Niezbędne jest wspieranie rozwoju psychoruchowego dziecka leworęcznego oraz zwrócenie szczególnej uwagi na trudności, jakie stwarza mu sytuacja życia w „praworęcznej cywilizacji” – czyli życia przystosowanego dla osób praworęcznych.
Znajdziemy w nim m.in. odpowiedź na pytanie, jak pomóc dziecku leworęcznemu odnosić sukcesy w praworęcznej cywilizacji, a także krótki opis programu pracy z dzieckiem leworęcznym, opracowanego przez prof. Martę Bogdanowicz we współpracy z Małgorzatą Rożyńską.
Należy pamiętać, że wszystkie urządzenia projektowane i produkowane są z myślą o praworęcznych użytkownikach. Oznacza to, że osoba leworęczna jest zmuszona do dostosowania sposobu używania wielu przedmiotów życia codziennego do lewej ręki lub do dokonania zmian w samych przedmiotach lub ich usytuowaniu, na przykład przeniesienie lampki stojącej na biurku na prawą stronę. Na dodatek, jak widać w praktyce, choć nie zostało to potwierdzone badaniami, dzieci leworęczne często wykazują mniejszą sprawność ruchową rąk, a więc tym bardziej potrzebują pomocy w zakresie usprawniania motorycznego oraz rozwijania umiejętności grafomotorycznych. Od najwcześniejszych lat potrzebują wszechstronnej pomocy, dzięki której zaakceptują swoją leworęczność oraz konieczność licznych ćwiczeń grafomotorycznych przygotowujących je do pisania. Praca z dzieckiem jest szczególnie wskazana w przypadkach słabej lateralizacji, gdy powyżej piątego roku życia dziecko nadal jest oburęczne, obuoczne, gdy tym objawom towarzyszy obniżona sprawność ruchowa rąk lub nieprawidłowa orientacja przestrzenna oraz ich różne następstwa – symptomy ryzyka dysleksji, dysleksja, dysgrafia, a także dalsze wtórne zaburzenia pod postacią reakcji nerwicowych. Istotnego znaczenia nabiera współpraca z rodzicami dziecka leworęcznego w uświadamianiu im problemów, jakie maluch napotyka w życiu codziennym, gdy musi się posługiwać przedmiotami dostosowanymi do użytku przez praworęczne osoby, a także zachęcanie ich do podejmowania z dzieckiem systematycznych działań, wspierających jego rozwój psychoruchowy oraz przygotowujących do pisania.
Mądry i odpowiedzialny nauczyciel przedszkola powinien zdawać sobie sprawę z tego, że nie wystarczy pozwolić dziecku leworęcznemu na wykonywanie zadań manualnych i graficznych preferowaną, a więc wybraną przez siebie ręką. Niezbędne jest wspieranie rozwoju psychoruchowego dziecka leworęcznego oraz zwrócenie szczególnej uwagi na trudności, jakie stwarza mu sytuacja życia w „praworęcznej cywilizacji” – czyli życia przystosowanego dla osób praworęcznych.
Znajdziemy w nim m.in. odpowiedź na pytanie, jak pomóc dziecku leworęcznemu odnosić sukcesy w praworęcznej cywilizacji, a także krótki opis programu pracy z dzieckiem leworęcznym, opracowanego przez prof. Martę Bogdanowicz we współpracy z Małgorzatą Rożyńską.
Należy pamiętać, że wszystkie urządzenia projektowane i produkowane są z myślą o praworęcznych użytkownikach. Oznacza to, że osoba leworęczna jest zmuszona do dostosowania sposobu używania wielu przedmiotów życia codziennego do lewej ręki lub do dokonania zmian w samych przedmiotach lub ich usytuowaniu, na przykład przeniesienie lampki stojącej na biurku na prawą stronę. Na dodatek, jak widać w praktyce, choć nie zostało to potwierdzone badaniami, dzieci leworęczne często wykazują mniejszą sprawność ruchową rąk, a więc tym bardziej potrzebują pomocy w zakresie usprawniania motorycznego oraz rozwijania umiejętności grafomotorycznych. Od najwcześniejszych lat potrzebują wszechstronnej pomocy, dzięki której zaakceptują swoją leworęczność oraz konieczność licznych ćwiczeń grafomotorycznych przygotowujących je do pisania. Praca z dzieckiem jest szczególnie wskazana w przypadkach słabej lateralizacji, gdy powyżej piątego roku życia dziecko nadal jest oburęczne, obuoczne, gdy tym objawom towarzyszy obniżona sprawność ruchowa rąk lub nieprawidłowa orientacja przestrzenna oraz ich różne następstwa – symptomy ryzyka dysleksji, dysleksja, dysgrafia, a także dalsze wtórne zaburzenia pod postacią reakcji nerwicowych. Istotnego znaczenia nabiera współpraca z rodzicami dziecka leworęcznego w uświadamianiu im problemów, jakie maluch napotyka w życiu codziennym, gdy musi się posługiwać przedmiotami dostosowanymi do użytku przez praworęczne osoby, a także zachęcanie ich do podejmowania z dzieckiem systematycznych działań, wspierających jego rozwój psychoruchowy oraz przygotowujących do pisania.