Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

Rola przedszkola w przygotowaniu dziecka leworęcznego do pisania

Marta Bogdanowicz, Aneta Wojnarowska   Luty 2014

Należy pamiętać, że wszystkie urządzenia projektowane i produkowane są z myślą o praworęcznych użytkownikach. Oznacza to, że osoba leworęczna jest zmuszona do dostosowania sposobu używania wielu przedmiotów życia codziennego do lewej ręki lub do dokonania zmian w samych przedmiotach lub ich usytuowa... więcej
Pobierz
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.
Ze wstępu do artykułu:
Mądry i odpowiedzialny nauczyciel przedszkola powinien zdawać sobie sprawę z tego, że nie wystarczy pozwolić dziecku leworęcznemu na wykonywanie zadań manualnych i graficznych preferowaną, a więc wybraną przez siebie ręką. Niezbędne jest wspieranie rozwoju psychoruchowego dziecka leworęcznego oraz zwrócenie szczególnej uwagi na trudności, jakie stwarza mu sytuacja życia w „praworęcznej cywilizacji” – czyli życia przystosowanego dla osób praworęcznych.

Znajdziemy w nim m.in. odpowiedź na pytanie, jak pomóc dziecku leworęcznemu odnosić sukcesy w praworęcznej cywilizacji, a także krótki opis programu pracy z dzieckiem leworęcznym, opracowanego przez prof. Martę Bogdanowicz we współpracy z Małgorzatą Rożyńską.

Należy pamiętać, że wszystkie urządzenia projektowane i produkowane są z myślą o praworęcznych użytkownikach. Oznacza to, że osoba leworęczna jest zmuszona do dostosowania sposobu używania wielu przedmiotów życia codziennego do lewej ręki lub do dokonania zmian w samych przedmiotach lub ich usytuowaniu, na przykład przeniesienie lampki stojącej na biurku na prawą stronę. Na dodatek, jak widać w praktyce, choć nie zostało to potwierdzone badaniami, dzieci leworęczne często wykazują mniejszą sprawność ruchową rąk, a więc tym bardziej potrzebują pomocy w zakresie usprawniania motorycznego oraz rozwijania umiejętności grafomotorycznych. Od najwcześniejszych lat potrzebują wszechstronnej pomocy, dzięki której zaakceptują swoją leworęczność oraz konieczność licznych ćwiczeń grafomotorycznych przygotowujących je do pisania. Praca z dzieckiem jest szczególnie wskazana w przypadkach słabej lateralizacji, gdy powyżej piątego roku życia dziecko nadal jest oburęczne, obuoczne, gdy tym objawom towarzyszy obniżona sprawność ruchowa rąk lub nieprawidłowa orientacja przestrzenna oraz ich różne następstwa – symptomy ryzyka dysleksji, dysleksja, dysgrafia, a także dalsze wtórne zaburzenia pod postacią reakcji nerwicowych. Istotnego znaczenia nabiera współpraca z rodzicami dziecka leworęcznego w uświadamianiu im problemów, jakie maluch napotyka w życiu codziennym, gdy musi się posługiwać przedmiotami dostosowanymi do użytku przez praworęczne osoby, a także zachęcanie ich do podejmowania z dzieckiem systematycznych działań, wspierających jego rozwój psychoruchowy oraz przygotowujących do pisania.

Więcej z tego numeru

Luty 2014

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Akademia Dziecięcej Matematyki® dla Rad Pedagogicznych sprawdź