
Co musisz wiedzieć przed zakupem butów?
POLECAMYPrzedszkole to zupełnie nowy rozdział w życiu dziecka. Niezależnie od tego, czy wcześniej uczęszczało do żłobka, czy miało nianię, spędzało czas z dziadkami czy opiekowali się nim dotąd rodzice. To kamień milowy w jego rozwoju emocjonalnym, intelektualnym, a także, a może nawet przede wszystkim – społecznym.
Choć jednym dzieciom przystosowanie się do nowych warunków przychodzi łatwiej, innym z wielkim trudem, emocje związane z rozpoczęciem przedszkola są zawsze ogromne. Emocje, z którymi 3-latek nie jest w stanie sobie sam poradzić. Dlatego tak ważny jest proces adaptacji, w którym równie ważną rolę jak kadra placówki odgrywają rodzice początkującego przedszkolaka.
Adaptacja w przedszkolu to proces, który ma umożliwić dziecku łagodne i spokojne przystosowanie się do nowej rzeczywistości. A ta rzeczywistość to w pierwszej kolejności nowe miejsce i ludzie (zarówno grupa rówieśnicza jak i dorośli opiekunowie), ale też rytm dnia, zasady i reguły, które początkujący przedszkolak musi poznać, zrozumieć i nauczyć się zgodnie z nimi funkcjonować.
Dziecko pozostające po raz pierwszy pod opieką obcych osób, w mniejszym lub większym stopniu zostaje narażone na utratę poczucia bezpieczeństwa, dlatego proces adaptacji to też budowanie relacji i zaufania. To stopniowe wprowadzanie w życie przedszkola.
Rytm dnia, zasady, reguły, branie udziału w grupowych aktywnościach - to wszystko jest dla dziecka wyzwaniem, które znacznie łatwiej mu pokonać, kiedy maluch czuje wsparcie dorosłych. Poczucie bezpieczeństwa to jedna z podstawowych potrzeb człowieka, a w szczególności dziecka, u którego jest ono mocno uzależnione od obecności opiekuna, którym do tej pory najczęściej był rodzic.
Adaptacja dziecka to więc nie tylko zapoznanie z miejscem, rytmem dnia i obowiązującymi w przedszkolu zasadami, ale przede wszystkim budowanie relacji opartej na zaufaniu i bliskości, a także pomoc w nawiązaniu zdrowych relacji z innymi dziećmi. Na pierwszym miejscu muszą zawsze być potrzeby dziecka.
Większość dzieci rozpoczyna edukację w przedszkolu w wieku 3 lat, jednak zdarza się, że rodzice zapisują do placówki 2,5-letnie maluchy. Ważnym pojęciem tym wypadku jest gotowość przedszkolna, czyli osiągnięcie takiego stopnia rozwoju, który pozwoli na dziecku na uczestniczenie w życiu przedszkolnym. Rodzice powinni zwrócić uwagę na takie elementy jak:
Wielu rodziców martwi się tym, że w początkowej fazie adaptacji do przedszkola dziecko płacze. A przecież jest tam miło, wesoło, kolorowo, są koledzy, koleżanki, zabawy i „nic złego się nie dzieje". Żeby jednak zrozumieć płacz, a czasem wręcz strach, warto przyjrzeć się wyzwaniom, z jakimi mierzy się mały człowiek rozpoczynający swoją przedszkolną przygodę i co czuje dziecko w sali przedszkolnej.
Płacz dziecka w okresie adaptacji powodują m.in.:
Choć dziecko w przedszkolu pozostaje pod opieką nauczycieli to ogromną rolę w procesie adaptacji odgrywają przede wszystkim rodzice. Z jednej strony jeszcze w domu, w „bezpiecznych" warunkach mogą nauczyć malucha pewnej samodzielności, z drugiej, przygotować dziecko psychicznie do tego, co je czeka. Ważne są rozmowy, opowiadanie o tym, jak będzie wyglądała przedszkolna rzeczywistość. Takie wstępne przygotowanie ułatwia potem przystosowanie dziecka do warunków przedszkolnych.
To rodzic musi zapewnić małemu człowiekowi poczucie, że wszystko jest w porządku i nie ma się czego bać. Musi być jego ostoją i bezpieczną przystanią. Ale rodzic to też człowiek. Nieraz zdarza się, że mama i tata przeżywają rozstanie niemal równie mocno jak dziecko, martwią się, stresują. Choć to wszystko zrozumiałe, to jednak w czasie adaptacji rodzic musi „wziąć się w garść" i schować swoje strachy do szafy.
Co jednak, gdy rodzic przy dziecku zachowuje zimną krew, a po wyjściu z przedszkola zasypuje nas telefonami i wiadomościami, żeby dowiedzieć się, jak dziecko spędza czas i jak sobie radzi? Komunikacja z rodzicami bywa problematyczna w „normalnych" warunkach, a co dopiero w okresie adaptacyjnym, kiedy dzieci wymagają dużo większej uwagi i zaopiekowania. Rozwiązaniem może być aplikacja dla przedszkoli, która pozwala usprawnić ten proces.
Dzięki niej zamiast martwić się smsami, czy telefonami, kadra może korzystać z szybkich, prostych powiadomień, wiadomości lub ogłoszeń, które trafiają do wybranego grona zainteresowanych. W aplikacji nauczyciele mogą też wygodnie i bezpiecznie umieszczać zdjęcia, na których rodzice na bieżąco zobaczą, jak wyglądają pierwsze dni w przedszkolu ich dziecka.
Dobrą praktyką jest przygotowanie materiałów dla rodziców, które pomogą mu wspierać dziecko w procesie adaptacji. Poniżej przedstawiamy listę przykładowych rad dla rodziców:
Przygotowanie dziecka do roli przedszkolaka:
W czasie dni adaptacyjnych:
Początek roku szkolnego w przedszkolu to czas, kiedy wszystkie dzieci, nie tylko te najmłodsze, potrzebują większego wsparcia. Powrót po dłuższej przerwie, przyzwyczajenie się (nawet ponowne) do przedszkolnej rutyny, do rozstania z rodzicami, dziadkami, jest wyzwaniem dla maluchów. To czas wymagający również dla personelu przedszkola, a szczególnie nauczycieli, którzy muszą wtedy dobrze zaopiekować się emocjami sporej grupy dzieci. Choć elastyczność to słowo klucz, to jednak scenariusze zajęć adaptacyjnych zawsze są ogromną pomocą dla wychowawców, nawet jeżeli w trakcie dnia trzeba reagować na bieżąco i zmieniać plany.
Utrudnieniem dla nauczycieli może być natomiast wypełnianie w tych dniach dziennika zajęć. Zaległości zdarzają się nawet w trakcie roku szkolnego, a w czasie intensywnego okresu adaptacji nowych dzieci, prowadzenie dokumentacji na bieżąco wydaje się prawie niemożliwe. Ręczne wypełnianie dzienników zajmuje nauczycielom mnóstwo czasu, który mogliby poświęcić dzieciom. Rozwiązaniem może być dziennik elektroniczny dla przedszkola, który pozwala zaoszczędzić jednemu nauczycielowi nawet 3 godziny tygodniowo na samym wpisywaniu frekwencji i tematów zajęć.
Udział w zajęciach adaptacyjnych dla dzieci i rodziców pozwala maluchom na poznanie miejsca, przyszłych kolegów i pani u boku rodzica i, poprzez zabawy adaptacyjne, łagodniejsze wejście w rolę przedszkolaka.
Temat: „Pierwsze Spotkanie” – zajęcia adaptacyjne dla dzieci i rodziców
Rodzaj: Zajęcia adaptacyjne
Forma: Praca grupowa i indywidualna
Materiały: mazaki, kredki, kolorowy papier, bibuła, klej, nożyczki, spinacze, chusteczki higieniczne lub serwetki.
Cele:
Przebieg zajęć:
Adaptacja to okres, kiedy dziecko wymaga szczególnego wsparcia dorosłych - zarówno nauczycieli jak i rodziców. To czas, który dziecko potrzebuje, aby poczuć się bezpiecznie i móc zacząć stawać przed kolejnymi wyzwaniami. Aby proces ten przebiegał sprawnie i łagodnie ważna jest współpraca i jasna komunikacja pomiędzy wszystkimi osobami z najbliższego otoczenia dziecka.
Warto pamiętać, że płacz dziecka nie zawsze oznacza, że dzieje się coś złego, a przystosowanie do nowej sytuacji po prostu wymaga czasu, cierpliwości i wsparcia.
Adaptacja zwykle trwa około dwóch tygodni, jednak jest to kwestia indywidualna. Każde dziecko ma własne tempo, więc czasem proces przystosowania się do warunków może trwać nawet kilka miesięcy. Ważna, aby obserwować dziecko i być w stałym kontakcie z opiekunami.
Zajęcia adaptacyjne to forma zajęć organizowanych przez niektóre przedszkola przed rozpoczęciem roku przedszkolnego. Nie jest to obowiązek i nie każda placówka decyduje się na takie rozwiązanie.
Przede wszystkim pamiętać, że dzieci nie potrafią jeszcze regulować własnych emocji i jest to obszar, w którym wymagają one największego wsparcia. Tym bardziej, że okres adaptacji przedszkolnej ma ogromny wpływ na późniejszy rozwój dziecka w różnych obszarach, również tym emocjonalnym.