Zobacz zawartość numeru 7-8/2019 z materiałami na różne okazje… zobacz
Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 398.14 kb
Stron: 2
Id: 4036

Czy wzrok może mylić? Optyka warta ryzyka! (Wybuchowe Laboratorium)

Anna Krzempek   Marzec 2014

Przykładowe eksperymenty: ● Eksperyment 3: Zabawy ze światłem. Eksperyment przeprowadzamy w zaciemnionym pomieszczeniu. Każde dziecko wybiera dwie zabawki – większą i mniejszą. Światło z latarki kierujemy na ścianę i ustawiamy zabawki w taki sposób, by ich cienie pojawiły się na ścianie. Co się sta... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać za pomocą SMS (4.92 PLN brutto) lub wpisując kod do pobierania.
Pomoce dydaktyczne 2

Zobacz również

eksperymentmetody aktywnescenariusz zajęć

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów
lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Scenariusze zajęć wieloobszarowych

Więcej z tego numeru

Marzec 2014

Scenariuszowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktycznelist od profesora Ekspertusia (TU) oraz ilustracja przedstawiająca budowę oka (TU).

Białe światło składa się z różnych kolorów, a to co widzimy nie zawsze jest zgodne ze stanem faktycznym. Dziś udamy się w ekscytującą podróż do świata złudzeń i fal świetlnych. A wszystko to podczas zajęć opartych o eksperymenty fizyczne!

Przykładowe eksperymenty: ● Eksperyment 3: Zabawy ze światłem. Eksperyment przeprowadzamy w zaciemnionym pomieszczeniu. Każde dziecko wybiera dwie zabawki – większą i mniejszą. Światło z latarki kierujemy na ścianę i ustawiamy zabawki w taki sposób, by ich cienie pojawiły się na ścianie. Co się stanie, jeśli oddalimy zabawkę od źródła światła? A co się stanie, jeśli ją przybliżymy? Czy możemy tak manipulować światłem, żeby mniejsza zabawka miała na ścianie większy cień, a większa zabawka mniejszy? W jaki sposób musimy ustawić źródło światła? ● Eksperyment 4: Krążek Newtona. Do płyty CD przyklejamy kolorowe części koła: czerwone, pomarańczowe, zielone, żółte, zielone, niebieskie i fioletowe, tak aby płyta przypominała tęczę. Do środka płyty wkładamy kołek (bądź jakikolwiek patyk, który umożliwi nam wprowadzenie krążka w ruch). Wprowadzamy krążek w ruch obrotowy (robimy to bardzo szybko) – przestajemy widzieć kolory. Natomiast, jeśli będziemy powoli kręcić krążkiem, zobaczymy poszczególne kolory. W trakcie szybkiego ruchu obrotowego widzimy, że krążek jest biały. Światło białe składa się z kolorów: czerwonego, pomarańczowego, żółtego, zielonego, niebieskiego i filetowego. W trakcie szybkiego ruchu nasze oko nie potrafi wyodrębnić poszczególnych kolorów, dlatego mamy wrażenie, że krążek jest biały.

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania