Jeśli nie posiadasz konta, zarejestruj się

autor: Maria Roesler
Zabawy w łączenie i rozdzielanie – czyli synteza i analiza słuchowa (część I)

Pobierz ten artykuł
Aby pobrać plik, musisz być zalogowany. Zaloguj się, lub zarejestruj!
Ten plik można pobrać za pomocą SMS, lub wpisując kod do pobierania. informacje o pliku
Scenariusze zajęć i atykuły Luty 2012 Gotowość do nauki czytania i pisania

O wprowadzaniu maluchów w świat liter pisałam w poprzednim artykule (BLIŻEJ PRZEDSZKOLA 1.124/2012), w tym skupimy się na kształtowaniu u naszych podopiecznych syntezy i analizy fonemowej. Prof. Rocławski wyróżnia kilka etapów tego procesu, następujących po sobie w ściśle określonej kolejności. Żadnego z nich nie należy pomijać, a do następnego przechodzić dopiero po opanowaniu przez dziecko wszystkich założeń poprzedniego. Nie ma pośpiechu – glottodydaktyka zapewnia każdemu maluchowi odpowiednio długi czas na wykształcenie wszystkich funkcji niezbędnych w złożonym procesie nauki czytania i pisania. Zabawy mające na celu kształcenie kompetencji w zakresie syntezy i analizy słuchowej wyrazów realizujemy już z grupą trzylatków.


Oprócz szerokiego opracowania teoretycznego w artykule przedstawiono także ćwiczenia dla kolejnych etapów syntezy – dla etapu I (synteza sylabowa): zabawy z zakresu syntezy i analizy sylabowej, dla etapu II (synteza utrudnień): zabawy z utrudnieniami, dla etapu III (synteza morfemowa): zabawy z zakresu syntezy morfemowej.