Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 820.14 kb
Stron: 3
Id: 1616

Zabawy w łączenie i rozdzielanie – czyli synteza i analiza słuchowa (część I)

Maria Roesler   Luty 2012

O wprowadzaniu maluchów w świat liter pisałam w poprzednim artykule (BLIŻEJ PRZEDSZKOLA 1.124/2012), w tym skupimy się na kształtowaniu u naszych podopiecznych syntezy i analizy fonemowej. Prof. Rocławski wyróżnia kilka etapów tego procesu, następujących po sobie w ściśle określ... więcej
Pobierz

Zobacz również

nauka czytaniaglottodydaktyka

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Gotowość do nauki czytania i pisania

Więcej z tego numeru

Luty 2012

O wprowadzaniu maluchów w świat liter pisałam w poprzednim artykule (BLIŻEJ PRZEDSZKOLA 1.124/2012), w tym skupimy się na kształtowaniu u naszych podopiecznych syntezy i analizy fonemowej. Prof. Rocławski wyróżnia kilka etapów tego procesu, następujących po sobie w ściśle określonej kolejności. Żadnego z nich nie należy pomijać, a do następnego przechodzić dopiero po opanowaniu przez dziecko wszystkich założeń poprzedniego. Nie ma pośpiechu – glottodydaktyka zapewnia każdemu maluchowi odpowiednio długi czas na wykształcenie wszystkich funkcji niezbędnych w złożonym procesie nauki czytania i pisania. Zabawy mające na celu kształcenie kompetencji w zakresie syntezy i analizy słuchowej wyrazów realizujemy już z grupą trzylatków.


Oprócz szerokiego opracowania teoretycznego w artykule przedstawiono także ćwiczenia dla kolejnych etapów syntezy – dla etapu I (synteza sylabowa): zabawy z zakresu syntezy i analizy sylabowej, dla etapu II (synteza utrudnień): zabawy z utrudnieniami, dla etapu III (synteza morfemowa): zabawy z zakresu syntezy morfemowej.