Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

ABC współpracy z rodzicami w praktyce

Małgorzata Chojak   Marzec 2014

O współpracy nauczycieli z rodzicami napisano już wiele. Niestety, wciąż wśród pedagogów popularne są pytania, czy w ogóle rodzice powinni uczestniczyć w edukacji dzieci. Po co podejmować próby nawiązania kontaktu z opiekunem przedszkolaka czy ucznia, jeśli on ewidentnie tego unika? Czy rodzice mają... więcej
Pobierz
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (3.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA.

Więcej z tego numeru

Marzec 2014

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane

W artykule podjęto temat współpracy z rodzicami jako czynnika, bez którego przedszkole i szkoła nie są w stanie wywiązać się ze swoich zadań dydaktyczno-wychowawczych. Opisano w nim m.in. czynniki i warunki efektywnej współpracy. Jego główną część stanowi ramowy blok zajęć dotyczących współpracy rodziców i nauczycieli, podzielony na następujące obszary:
  • nawiązanie kontaktu z rodzicami przed rozpoczęciem roku (przed)szkolnego;
  • zorganizowanie spotkania integracyjno-informacyjnego na początku roku;
  • utrzymywanie kontaktu z rodzicami;
  • kontrolowanie sytuacji (zorganizowanie zebrania o charakterze kontrolnym);
  • organizowanie przestrzeni przedszkolnej i szkolnej w sposób przyjazny rodzicom;
  • inne aspekty włączania rodziców w życie placówki i wychodzenie naprzeciwko ich potrzebom.
O współpracy nauczycieli z rodzicami napisano już wiele. Niestety, wciąż wśród pedagogów popularne są pytania, czy w ogóle rodzice powinni uczestniczyć w edukacji dzieci. Po co podejmować próby nawiązania kontaktu z opiekunem przedszkolaka czy ucznia, jeśli on ewidentnie tego unika? Czy rodzice mają wiedzę i kompetencje do świadomego podejmowania decyzji, dotyczących oświaty? Ostatnie wydarzenia, dotyczące m.in. ideologii gender, pokazały jasno, że rodzice nie wiedzą często, czego i w jaki sposób nauczane są ich dzieci. I nie wynika to bynajmniej z braku chęci współpracy ze strony rodziców, ale raczej z braku takiej inicjatywy ze strony nauczycieli (często wprowadzanych w błąd przez różnych pseudotrenerów), którzy – mówiąc wprost – dopuszczają się samowoli wobec rodziców, łamiąc ewidentnie ich prawa (np. to o decydowaniu o tym, czego uczone są dzieci). Wydaje się także, że pedagodzy zapomnieli (czasem również z winy rodziców), że to przedszkole lub szkoła ma wspierać rodzinę w prawidłowym pełnieniu funkcji społecznych, a nie rodzina – placówki oświatowe. Osobami decyzyjnymi w każdej kwestii dotyczącej przedszkolaków czy uczniów są przede wszystkim rodzice czy prawni opiekunowie, a placówki oświatowe – zgodnie z obowiązującym dziś prawem – mają obowiązek informować ich o sukcesach, problemach i innych sprawach odnoszących się do procesu edukacji (tj. wychowania i kształcenia) dziecka. Bez bliższej współpracy z podstawowym i pierwotnym środowiskiem rozwoju dziecka, jakim jest rodzina, przedszkole czy szkoła nie są w stanie wywiązać się ze swoich zadań dydaktyczno-wychowawczych.

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
16. edycja FORUM | Kraków | 25-26 kwietnia 2024 zapisz się