Jeśli nie posiadasz konta, zarejestruj się

autor: Joanna Maghen
Oswajanie przyrody (Edukacja Montessori)

Pobierz ten artykuł
Aby pobrać plik, musisz być zalogowany. Zaloguj się, lub zarejestruj!
Ten plik można pobrać za pomocą SMS, lub wpisując kod do pobierania. informacje o pliku
Scenariusze zajęć i artykuły Wrzesień 2012 Systemy pedagogiczne, koncepcje edukacyjne, nowatorskie metody...

Fragment artykułu:
Dzieci interesują się otaczającym je światem. Bardzo lubią opowieści nawiązujące do historii własnej rodziny. Ciekawi je także życie zwierząt. Twórcy pedagogiki Montessori proponują przede wszystkim kontakt dziecka z tym, co jest mu najbliższe – z materiałem konkretnym, namacalnym, którego można dotknąć, poczuć jego fakturę, ciężar, właściwości. Dzięki wyjątkowemu elementowi wychowania Marii Montessori, jakim jest wychowanie kosmiczne, dzieci są wprowadzane w piękno i tajemnice świata natury. W przedszkolu poznają przyrodę z najbliższego i trochę dalszego otoczenia. Dane zagadnienie jest im prezentowanenajpierw w szerszym kontekście, a następnie nauczyciel stara się uszczegóławiać jego treści. Dzięki temu dziecko będzie wiedziało, dlaczego coś tak, a nie inaczej funkcjonuje. Aby wyjść naprzeciwko przyrodniczym zainteresowaniom dziecka i jednocześnie oswoić je z przyrodą, można zaproponować zajęcia: „Elementy przyrody ożywione – nieożywione”.

Dalszą część artykułu stanowi scenariusz zajęć „Elementy przyrody ożywione – nieożywione”, do którego realizacji niezbędne są następujące materiały: duża cerata/koc, „skarby” przyniesione przez dzieci (np. patyk, kamień, kapsel, muszelka, kwiatek), dwie wstążki w różnych kolorach, ewentualnie torba foliowa.

Zawarto w nim także propozycje na kontynuację z dziećmi rozpoczętego tematu.

Objętość artykułu: 1 strona.