Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
SPRAWOZDANIE "PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA" W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM W RUDNIKU
Wpis został sprawdzony przez moderatora
We wrześniu 2018r. dzieci z oddziałów "Sówki", "Kotki" oraz "Krasnoludki przystąpiły do realizacji projektu "Piękna Nasza Polska Cała". Celem projektu było kształtowanie postaw patriotycznych i narodowych u dzieci oraz szczególne świętowanie 100 lat odzyskania niepodległości przez Polskę.
Zrealizowane zostały następujące zadania:
Zadanie 1, 3, 4, 5, 6 - podczas apelu z okazji 11 listopada dzieci z grupy "Kotki" oraz "Krasnoludki" zaprezentowały program artystyczny, który miał na celu przybliżenie historii Polski. Dzieci zaprezentowały wiersze i piosenki o tematyce patriotycznej, oraz zatańczyli tańce ludowe takie jak; Polonez, Krakowiak. Na zakończenie Akademii dzieci wspólnie odśpiewały Hymn Polski.
Wejście- POLONEZ (elementy)
- Wiersz na powitanie:
Witam was serdecznie goście nasi mili
bardzo się cieszymy żeście do nas tu przybyli
by świętować z nami Dzień Niepodległości
11 listopada – dziś zamyślać się wypada
i pomyśleć o przeszłości
oraz o niepodległości.
My przedszkolacy o tym święcie pamiętamy
i naszym występem hołd żołnierzom oddamy,
którzy życia swe włożyli
byśmy w wolnej Polsce żyli.
BACZNOŚĆ- wchodzi poczet z flagą biało-czerwoną
- Recytacja wiersza przez dwoje dziewczynki z poczetu:
„Barwy ojczyste”
Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie,
A na tej fladze, biel jest i czerwień,
Czerwień to miłość,
Biel serce czyste,
Piękne są nasze barwy ojczyste.
- Recytacja wiersza „Czy znacie?”- w ręku duży obraz Józefa Piłsudzkiego
Patrzy na nas postać
W mundur przyodziana.
A czy Wy, dzieciaki
Znacie tego Pana?
To ..... Marszałek Józef Piłsudski
Wódz dzielny i śmiały
Co nas wiódł do walki,
Co nas wiódł do chwały.
Widzę, że blask wolności
Nad Polską dziś świeci,
Jego to zasługa,
Wiecie o tym dzieci.
A, by blask ten złocił
Zawsze polską strzechę
Wy musicie Polsce
Rosnąć na pociechę.
- Recytacja wiersza przez czworo dzieci:
„Co to jest Polska”
Co to jest Polska? - spytał Jaś w przedszkolu
- Polska to wieś i las i zboże w polu i szosa, która pędzi autobus i samolot co leci wysoko nad Tobą.
- Polska to miasto, strumień i rzeka i komin fabryczny co dymi z daleka, a nawet obłoki co pod niebem mkną.
- Polska to także twój rodzinny dom.
A przedszkole, a szkoła?
- Tak i przedszkole i szkoła i róże w ogrodzie i książka na stole.
- Zaśpiewanie piosenki przez wszystkie dzieci „Głos historii”- w czasie piosenki wybrane dzieci falują długimi wstęgami w kolorze białym i czerwonym
- Piosenka Jesteśmy Polkami” z elementami pokazywania
MELODIA NA ZEJŚCIE
- Inscenizacja ,,Głos historii”:
Narrator I:
Cofnijmy się w czasie.
Przypomnijmy sobie
jak to wszystko było,
co się wydarzyło.
Narrator II:
Ponad sto lat temu
Trzy państwa się zebrały,
I kraj nasz pomiędzy siebie
Podzieliły cały.
Scenka dramowa przy muzyce:
Dziewczynka jest ucharakteryzowana na „POLSKĘ”: „sukienka” na wzór flagi państwowej /dwie „flagi” zeszyte białymi częściami z pozostawionym otworem na głowę/, na głowie – korona, na szyi zawieszony napis – POLSKA.
ZABORCY (trzech chłopców) przebrani na czarno (getry i koszulki).
Przy odpowiednio dobranej muzyce (z elem. grozy) „ZABORCY” dokonują „rozbioru POLSKI” ściągając z niej kolejno: koronę, napis i flagę i obwiązują ją sznurem (Polska w niewoli) opuszczają scenę ze skrępowaną „Polską”/dziewczynką/.
Narrator I:
Mowę nam zabrano,
polskie obyczaje,
ale Polak patriota,
tak się łatwo nie poddaje
Recytacja wiersza matka z synkiem:
MATKA:
A jak ciebie kto zapyta:
Kto ty taki, skąd ty rodem?
Mów, żeś z tego łanu żyta,
żeś z tych łąk, co pachną miodem.
Mów, że jesteś z takiej chaty,
co Piastowską chatą była.
Żeś z tej ziemi, której kwiaty
gorzka rosa wykarmiła.
Recytacja wiersza: Kto Ty jesteś (dziecko z poprzedniej scenki jako Polak + np. wszystkie dziewczynki razem)
- Kto ty jesteś?
- Polak mały.
- Jaki znak twój?
- Orzeł biały.
- Gdzie ty mieszkasz?
- Między swemi.
- W jakim kraju?
W polskiej ziemi.
- Czym ta ziemia?
- Mą ojczyzną.
- Czym zdobyta?
- Krwią i blizną.
- Czy ją kochasz?
- Kocham szczerze.
- A w co wierzysz?
- W Polskę wierzę.
- Czym ty dla niej?
- Wdzięczne dziecię
- Coś jej winien?
- Oddać życie."
Narrator II:
Rodził się duch walki,
Rotę wciąż śpiewano,
o wolności kraju
skrycie rozprawiano
Piosenka ROTA
Narrator I:
Wielkie trzy mocarstwa
w końcu się skłóciły
i walkę zawziętą
ze sobą stoczyły.
Narrator II:
I "Pierwsza Brygada"
się wtedy zrodziła,
o Ojczyznę utraconą
z honorem walczyła.
Wejście żołnierzy przy piosence Pierwsza Kadrowa
Scenka-Pożegnanie dziewczyny z żołnierzem
Żołnierz:
Bywaj dziewczę zdrowe, Ojczyzna mnie woła,
Idę za kraj walczyć wśród rodaków koła,
I choć przyjdzie ścigać jak najdalej wroga,
Nigdy nie zapomnę, jak mi byłaś droga.
Polka:
Czuję to, bom Polka:
Ojczyzna w potrzebie,
Nie pamiętaj o mnie, nie oszczędzaj siebie;
Kto nie zna jej cierpień i głos jej przytłumi,
Niegodzien miłości i kochać nie umie.
Taniec do piosenki ,,Czerwone jabłuszko”- żołnierze z dziewczynkami
Na scenę wchodzi ŻOŁNIERZ
Wspólne zapytanie dzieci (dziewczynek): Żołnierzu, o co się biłeś?
Recytacja wiersza przez ŻOŁNIERZA:
…. o ziemię polską się biłem.
Walczyłem za nasze lasy, góry
za barwne kwiaty na naszej łące,
za złote pola zbożem szumiące,
za rzekę Wisłę, za polskie morze,
za naszą ziemię piękną i żyzną,
za ukochaną moją Ojczyznę.
- Wejście na scenę (przy stosownej muzyce) „skruszonych Zaborców”, którzy mówią:
11 Listopada roku 1918 nastąpił koniec zaboru obcego.
- Wejście na scenę (przy muzyce) „wesołej Polski”. Odbiera „Zaborcom” swoje symbole i zakłada je ponownie.
- Wspólna recytacja tekstu przez dziewczynkę w roli POLSKI i jeszcze kilkoro dzieci (tu: czworo)
Znów na mapie świata polskie państwo gości.
Nikt nam nie odbierze już niepodległości.
- Recytacja wiersza przez całą grupę:
Czcimy pamięć tamtych dni
pokłon żołnierzom składamy
i w hołdzie wolności
Hymn Polski śpiewamy.
- Wszyscy powstają, przyjmują postawę zasadniczą (BACZNOŚĆ) i śpiewają hymn państwowy.
- Recytacja wiersza „Dziękuję, Polsko!”
Dzieci recytują po dwa wersy wiersza. Mogą jednocześnie
prezentować fotografie ilustrujące jego treść. W tle jest odtwarzany
utwór instrumentalny „Dziękuję, Polsko!”.
Dziękuję, Polsko, za Orła Białego,
za dom rodzinny, zabawy z kolegą.
Dziękuję, Polsko, za polne kwiaty,
za uśmiech i miłość mamy i taty.
Dziękuję, Polsko, za złote zboże,
za zachód słońca nad polskim morzem.
Dziękuję, Polsko, za twoje dary,
za bursztyn na plaży i Kraków stary.
Dziękuję, Polsko, za krzyż na Giewoncie
i za Polaków serca gorące.
Dziękuję, Polsko, za twoją odwagę,
za biało-czerwoną na maszcie flagę.
Dziękuję, Polsko, Ojczyzno moja,
za to, że jesteś i ja jestem Twoja.
Kocham cię, Polsko, mocno i szczerze,
bo jestem Polką i w ciebie wierzę.
Po zakończeniu recytacji wszystkie dzieci
podchodzą do konturu mapy Polski i przyklejają
w środku swoje serce.
ZABAWA MUZYCZNA Z SERDUSZKAMI BIAŁO- CZERWONYMI WSZYSTKICH DZIECI PRZY PIOSENCE ,,POLSKO ŚPIEWAM DLA CIEBIE, TAŃCZĘ I GRAM”
Zadanie 7 - w salach zorganizowano kącik "Piękna Nasza Polska Cała", natomiast w szatni przedszkolnej zorganizowano kącik Ludowy.
Zadanie 8 - Dzieci w oddziale "Sówki" wykonały prace plastyczną "Strój ludowy naszego regionu".
Zadanie 9 - Przedszkolaki świetnie bawiły się przy zabawach ludowych: "Jawor, jawor", "Mam chusteczkę Haftowaną", "Mało nas"
Zadanie 10 - Dzieci z oddziału "Kotki" wykonały pyszne pierniki z przepisu babci, które później ozdabiały.
Przepis :
- masło – 70 g
- mąka pszenna – 450 g
- soda oczyszczona – 1 łyżeczka
- cukier puder – 80 g
- kakao – 1 łyżka
- przyprawa do piernika – 1 łyżka
- jaja – 2 szt.
- miód wielokwiatowy – 3 łyżki
Masło rozpuszczamy w garnku, a następnie studzimy. Do dużej miski wsypujemy mąkę, sodę, cukier puder, kakao oraz przyprawę do piernika – dokładnie mieszamy. Wbijamy jajka, dodajemy ostudzone masło oraz miód. Ciasto zagniatamy do momentu uzyskania jednolitej konsystencji. Następnie zawijamy je w folię spożywczą i wkładamy do lodówki na 25 minut. Ciasto dzielimy na dwie części. Rozwałkowujemy na grubość około 3-4 mm i za pomocą foremek wycinamy pierniczki o różnych kształtach. Następnie układamy je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Wstawiamy do piekarnika rozgrzanego do 180°C i pieczemy ok. 10 minut. Upieczone pierniczki studzimy.
Zadanie - 13 - Dzieci biorące udział w projekcie wybrały się na pocztę, aby wysłać kartę z pozdrowieniami i podziękowaniem dla Powstańców, oddając szacunek tym, dzięki którym żyjemy w wolnej Polsce.
Zadanie 15 - Dodatkowo w przedszkolu zorganizowano konkurs "Piosenki Patriotycznej i Żołnierskiej" podczas, którego odbył się pokaz mody patriotycznej.
Zadanie 16 - Na terenie ogrodu przedszkolnego posadzono drzewko jako symbol życia i wolności.
Zadanie 17 - Zorganizowano konkurs fotograficzny dla dzieci i rodziców pt" W rodzinnym obiektywie - Rudnik moja wieś".
Zadanie 18 - "Szlakiem Historii" - w dniu 22.10.2018r, grupy najstarszych przedszkolaków wybrały się na wycieczkę do Krakowa, której celem było poznanie zabytków kultury regionalnej, dorobku historycznego, architektury i tradycji.
Zadanie 19 - Na zakończenie projektu dzieci z grup biorących udział w projekcie , miały okazję sprawdzić swoją wiedzę o naszym kraju podczas multimedialnego turnieju "kocham Cię Polsko"
Zadanie 20 - W naszym przedszkolu odbyły sie zawody sportowe "Biało - czerwoni", w tym dniu dzieci były ubrane w barwy narodowe.
Przedszkola Samorządowe w Rudniku
Ul. Szkolna 55
32-440 Sułkowice
Koordynatoki : Katarzyna Łatas, Agnieszka Flaga, Małgorzata Dymek
Piękna Nasza Polska cała
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała” jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100. rocznicę odzyskania niepodległości.
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Kasia Łatas
Wyślij wiadomość
do Kasia Łatas
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl