Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

SPRAWOZDANIE "PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA" W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM W RUDNIKU


Wpis dodał(a) Kasia Łatas
ponad 5 lat temu, wyświetleń 563


Wpis został sprawdzony przez moderatora

We wrześniu 2018r. dzieci z oddziałów "Sówki", "Kotki" oraz "Krasnoludki przystąpiły do realizacji projektu "Piękna Nasza Polska Cała". Celem projektu było kształtowanie postaw patriotycznych i narodowych u dzieci oraz szczególne świętowanie 100 lat odzyskania niepodległości przez Polskę. 

Zrealizowane zostały następujące zadania:

Zadanie 1, 3, 4, 5, 6  - podczas apelu z okazji 11 listopada dzieci z grupy "Kotki" oraz "Krasnoludki" zaprezentowały program artystyczny, który miał na celu przybliżenie historii Polski. Dzieci zaprezentowały wiersze i piosenki o tematyce patriotycznej, oraz zatańczyli tańce ludowe takie jak; Polonez, Krakowiak. Na zakończenie Akademii dzieci wspólnie odśpiewały Hymn Polski.

Wejście- POLONEZ (elementy)

  1. Wiersz na powitanie:

Witam was serdecznie goście nasi mili

bardzo się cieszymy żeście do nas tu przybyli

by świętować z nami Dzień Niepodległości

11 listopada – dziś zamyślać się wypada

i pomyśleć o przeszłości

oraz o niepodległości.               

My przedszkolacy o tym święcie pamiętamy

i naszym występem hołd żołnierzom oddamy,

którzy życia swe włożyli

byśmy w wolnej Polsce żyli.        

BACZNOŚĆ- wchodzi poczet z flagą biało-czerwoną

  1. Recytacja wiersza przez dwoje dziewczynki z poczetu:

„Barwy ojczyste”

Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie,

A na tej fladze, biel jest i czerwień,

Czerwień to miłość,

Biel serce czyste,

Piękne są nasze barwy ojczyste.

  1. Recytacja wiersza „Czy znacie?”- w ręku duży obraz Józefa Piłsudzkiego

Patrzy na nas postać
W mundur przyodziana.
A czy Wy, dzieciaki
Znacie tego Pana?         

To ..... Marszałek Józef Piłsudski
Wódz dzielny i śmiały
Co nas wiódł do walki,
Co nas wiódł do chwały.   

Widzę, że blask wolności
Nad Polską dziś świeci,
Jego to zasługa,
Wiecie o tym dzieci.      

A, by blask ten złocił
Zawsze polską strzechę
Wy musicie Polsce
Rosnąć na pociechę.       

  1. Recytacja wiersza przez czworo dzieci:

       „Co to jest Polska”

Co to jest Polska? - spytał Jaś w przedszkolu

- Polska to wieś i las i zboże w polu i szosa, która pędzi autobus i samolot co leci wysoko nad Tobą.

- Polska to miasto, strumień i rzeka i komin fabryczny co dymi z daleka, a nawet obłoki co pod niebem mkną.

- Polska to także twój rodzinny dom.

A przedszkole, a szkoła?

- Tak i przedszkole i szkoła i róże w ogrodzie i książka na stole.

  1. Zaśpiewanie piosenki przez wszystkie dzieci „Głos historii”- w czasie piosenki wybrane dzieci falują długimi wstęgami w kolorze białym i czerwonym
  2. Piosenka Jesteśmy Polkami” z elementami pokazywania

WIERSZ_ KRASNALE

MELODIA NA ZEJŚCIE

  1. Inscenizacja ,,Głos historii”:

Narrator I:

Cofnijmy się w czasie.

Przypomnijmy sobie

jak to wszystko było,             

co się wydarzyło.

Narrator II:

Ponad sto lat temu

Trzy państwa się zebrały,

I kraj nasz pomiędzy siebie

Podzieliły cały.

Scenka dramowa przy muzyce:

Dziewczynka jest ucharakteryzowana na  „POLSKĘ”: „sukienka” na wzór flagi państwowej /dwie „flagi” zeszyte białymi częściami z pozostawionym otworem na głowę/, na głowie – korona, na szyi zawieszony napis – POLSKA.

ZABORCY (trzech chłopców) przebrani na czarno (getry i koszulki).

Przy odpowiednio dobranej muzyce (z elem. grozy) ZABORCY” dokonują „rozbioru POLSKI” ściągając z niej kolejno: koronę, napis i flagę i obwiązują ją sznurem (Polska w niewoli) opuszczają scenę ze skrępowaną „Polską”/dziewczynką/.

Narrator I:

Mowę nam zabrano,

polskie obyczaje,

ale Polak patriota,

tak się łatwo nie poddaje

Recytacja wiersza matka z synkiem:

MATKA:

A jak ciebie kto zapyta:
Kto ty taki, skąd ty rodem?
Mów, żeś z tego łanu żyta,
żeś z tych łąk, co pachną miodem.

Mów, że jesteś z takiej chaty,
co Piastowską chatą była.
Żeś z tej ziemi, której kwiaty
gorzka rosa wykarmiła.

 

Recytacja wiersza: Kto Ty jesteś (dziecko z poprzedniej scenki jako Polak + np. wszystkie dziewczynki razem)

- Kto ty jesteś?

- Polak mały.

- Jaki znak twój?

- Orzeł biały.

- Gdzie ty mieszkasz?

- Między swemi.

- W jakim kraju?

 W polskiej ziemi.

- Czym ta ziemia?

- Mą ojczyzną.

- Czym zdobyta?

- Krwią i blizną.

- Czy ją kochasz?

- Kocham szczerze.

- A w co wierzysz?

- W Polskę wierzę.

- Czym ty dla niej?

- Wdzięczne dziecię

- Coś jej winien?

- Oddać życie."

 

Narrator II:

Rodził się duch walki,

Rotę wciąż śpiewano,

o wolności kraju

skrycie rozprawiano

Piosenka ROTA

Narrator I:

Wielkie trzy mocarstwa

w końcu się skłóciły

i walkę zawziętą

ze sobą stoczyły.

 

Narrator II:

I "Pierwsza Brygada"

się wtedy zrodziła,

o Ojczyznę utraconą

z honorem walczyła.

Wejście żołnierzy  przy piosence Pierwsza Kadrowa

Scenka-Pożegnanie dziewczyny z żołnierzem

Żołnierz:

Bywaj dziewczę zdrowe, Ojczyzna mnie woła,

Idę za kraj walczyć wśród rodaków koła,

I choć przyjdzie ścigać jak najdalej wroga,

Nigdy nie zapomnę, jak mi byłaś droga.

Polka:

Czuję to, bom Polka:

Ojczyzna w potrzebie,

Nie pamiętaj o mnie, nie oszczędzaj siebie;

Kto nie zna jej cierpień i głos jej przytłumi,

Niegodzien miłości i kochać nie umie.

Taniec do piosenki ,,Czerwone jabłuszko”- żołnierze z dziewczynkami

Na scenę wchodzi ŻOŁNIERZ

Wspólne zapytanie dzieci (dziewczynek):        Żołnierzu, o co się biłeś?

Recytacja wiersza przez ŻOŁNIERZA:

      ….  o ziemię polską się biłem.

Walczyłem za nasze lasy, góry

za barwne kwiaty na naszej łące,

za złote pola zbożem szumiące,                              

za rzekę Wisłę, za polskie morze,

za naszą ziemię piękną i żyzną,

za ukochaną moją Ojczyznę.

 

  1. Wejście na scenę (przy stosownej muzyce) „skruszonych Zaborców”, którzy mówią:

 

       11 Listopada roku 1918 nastąpił koniec zaboru obcego.

 

  1. Wejście na scenę (przy muzyce) „wesołej Polski”. Odbiera „Zaborcom” swoje symbole i zakłada je ponownie.

 

  1. Wspólna recytacja tekstu przez dziewczynkę w roli POLSKI i jeszcze kilkoro dzieci (tu: czworo)

Znów na mapie świata polskie państwo gości.

Nikt nam nie odbierze już niepodległości.

  1. Recytacja wiersza przez całą grupę:

     Czcimy pamięć tamtych dni

pokłon żołnierzom składamy

i w hołdzie wolności

Hymn Polski śpiewamy.

 

  1. Wszyscy powstają, przyjmują postawę zasadniczą (BACZNOŚĆ) i śpiewają hymn państwowy.
  2. Recytacja wiersza „Dziękuję, Polsko!”

Dzieci recytują po dwa wersy wiersza. Mogą jednocześnie

prezentować fotografie ilustrujące jego treść. W tle jest odtwarzany

utwór instrumentalny „Dziękuję, Polsko!”.

Dziękuję, Polsko, za Orła Białego,

za dom rodzinny, zabawy z kolegą.

Dziękuję, Polsko, za polne kwiaty,

za uśmiech i miłość mamy i taty.

Dziękuję, Polsko, za złote zboże,

za zachód słońca nad polskim morzem.

 

Dziękuję, Polsko, za twoje dary,

za bursztyn na plaży i Kraków stary.

Dziękuję, Polsko, za krzyż na Giewoncie

i za Polaków serca gorące.

Dziękuję, Polsko, za twoją odwagę,

za biało-czerwoną na maszcie flagę.

Dziękuję, Polsko, Ojczyzno moja,

za to, że jesteś i ja jestem Twoja.

Kocham cię, Polsko, mocno i szczerze,

bo jestem Polką i w ciebie wierzę.

Po zakończeniu recytacji wszystkie dzieci

podchodzą do konturu mapy Polski i przyklejają

w środku swoje serce.

ZABAWA MUZYCZNA Z SERDUSZKAMI BIAŁO- CZERWONYMI WSZYSTKICH DZIECI PRZY PIOSENCE ,,POLSKO ŚPIEWAM DLA CIEBIE, TAŃCZĘ I GRAM”

 

Zadanie 7 - w salach zorganizowano kącik "Piękna Nasza Polska Cała", natomiast w szatni przedszkolnej zorganizowano kącik Ludowy.

Zadanie 8 - Dzieci w oddziale "Sówki" wykonały prace plastyczną "Strój ludowy naszego regionu".

Zadanie 9 - Przedszkolaki świetnie bawiły się przy zabawach ludowych: "Jawor, jawor", "Mam chusteczkę Haftowaną", "Mało nas"

Zadanie 10 - Dzieci z oddziału "Kotki" wykonały pyszne pierniki z przepisu babci, które później ozdabiały.

Przepis :

  • masło – 70 g
  • mąka pszenna – 450 g
  • soda oczyszczona – 1 łyżeczka
  • cukier puder – 80 g
  • kakao – 1 łyżka
  • przyprawa do piernika – 1 łyżka
  • jaja – 2 szt.
  • miód wielokwiatowy – 3 łyżki

Masło rozpuszczamy w garnku, a następnie studzimy. Do dużej miski wsypujemy mąkę, sodę, cukier puder, kakao oraz przyprawę do piernika – dokładnie mieszamy. Wbijamy jajka, dodajemy ostudzone masło oraz miód. Ciasto zagniatamy do momentu uzyskania jednolitej konsystencji. Następnie zawijamy je w folię spożywczą i wkładamy do lodówki na 25 minut. Ciasto dzielimy na dwie części. Rozwałkowujemy na grubość około 3-4 mm i za pomocą foremek wycinamy pierniczki o różnych kształtach. Następnie układamy je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Wstawiamy do piekarnika rozgrzanego do 180°C i pieczemy ok. 10 minut. Upieczone pierniczki studzimy.

Zadanie - 13 - Dzieci biorące udział w projekcie wybrały się na pocztę, aby wysłać kartę z pozdrowieniami i podziękowaniem dla Powstańców, oddając szacunek tym, dzięki którym żyjemy w wolnej Polsce.

Zadanie 15 - Dodatkowo w przedszkolu zorganizowano konkurs "Piosenki Patriotycznej i Żołnierskiej" podczas, którego odbył się pokaz mody patriotycznej.

Zadanie 16 - Na terenie ogrodu przedszkolnego posadzono drzewko jako symbol życia i wolności.

Zadanie 17 - Zorganizowano konkurs fotograficzny dla dzieci i rodziców pt" W rodzinnym obiektywie - Rudnik moja wieś".

Zadanie 18 - "Szlakiem Historii" - w dniu 22.10.2018r, grupy najstarszych przedszkolaków wybrały się na wycieczkę do Krakowa, której celem było poznanie zabytków kultury regionalnej, dorobku historycznego, architektury i tradycji.

Zadanie 19 - Na zakończenie projektu dzieci z grup biorących udział w projekcie , miały okazję sprawdzić swoją wiedzę o naszym kraju podczas multimedialnego turnieju "kocham Cię Polsko"

Zadanie 20 - W naszym przedszkolu odbyły sie zawody sportowe "Biało - czerwoni", w tym dniu dzieci były ubrane w barwy narodowe.

Przedszkola Samorządowe w Rudniku

Ul. Szkolna 55

32-440 Sułkowice

Koordynatoki : Katarzyna Łatas, Agnieszka Flaga, Małgorzata Dymek

 

Piękna Nasza Polska cała

Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała” jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100. rocznicę odzyskania niepodległości.


Strona projektu


Zobacz wszystkie wpisy
od Kasia Łatas



Wyślij wiadomość
do Kasia Łatas

Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Kasia Łatas

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!