Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Sprawozdanie z realizacji projektu „Piękna nasza Polska cała”
Wpis został sprawdzony przez moderatora
zedszkole nr 23 „Stokrotka”
Ul. Limanowskiego 33
75-360 Koszalin
Sprawozdanie z realizacji projektu „Piękna nasza Polska cała”
W bieżącym roku szkolnym 2018/2019 dzieci z Przedszkola nr 23 „Stokrotka”- gr. I ”Biedronki” i gr. IV „Motylki” włączyły się w realizację wytyczonych w projekcie zadań. Projekt był odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków - 100 rocznicę odzyskania niepodległości. Poprzez realizację zadań tematycznych przedszkolaki miały okazję poznać historię państwa polskiego, jego symbole narodowe, tradycje, zwyczaje oraz obrzędy ludowe. Działania projektowe były też okazją to do tego, by budzić wśród najmłodszych i ich rodzin poczucie tożsamości narodowej i regionalnej, dumy z bycia Polakiem a także do wzmacniania więzi rodzinnych .
Podjęliśmy się realizacji następujących zadań:
- Nauka Hymnu Polski „Mazurka Dąbrowskiego”- dzieci z gr. I, 3-latki, osłuchały się z utworem i potrafiły zaśpiewać refren naszego hymnu, zaś dzieci 6-letnie opanowały 4 zwrotki utworu. Uroczyste odśpiewanie Hymnu Polski miało miejsce na akademii z okazji 11 listopada.(wychowawcy grup: Agnieszka Grąbczewska, Agnieszka Kuczyńska-Popioł)
- W naszej placówce została zorganizowana uroczystość edukacyjna z okazji 11 listopada „Święto Polski”, w której brały udział dzieci ze wszystkich grup wiekowych.(09.11.2018r. Agnieszka Kuczyńska-Popioł, Jadwiga Boczkowska, wg. własnego scenariusza: Zał. Nr 1)
- Dzieci z gr. IV „Motylki” nauczyły się następujących utworów o tematyce patriotycznej: „Co to jest niepodległość?”, „Jesteśmy Polką i Polakiem”, „Przybyli ułani pod okienko”,
- Nauka tańca ludowego: dzieci z gr. I – „Grozik”i „Poleczka”, dzieci z gr. IV” Motylki” tańczyły: Koziorajkę, Poleczkę i Krakowiaka.
- Nauka wiersza o tematyce patriotycznej: gr. I „Kto Ty Jesteś?”, „Barwy Ojczyste”, „polskie znaki”- W. Widłak, a dzieci z grupy starszej: „Co to jest Polska? I „Moja mała Ojczyzna”. Dzieci prezentowały je na różnorodnych konkursach na zdjęciu Ola T. z grupy MOTYLKI w konkursie miedzy przedszkolnym
- W holu szatni przedszkolnej został zorganizowany kącik projektu „Piękna nasza Polska cała”.
- Zabawa ludowa: dzieci z grupy starszej poznały: zabawę muzyczno – ruchową „Jawor”, „Gąski, gąski do domu”, „Lata ptaszek po ulicy”, „Gawron”, „Ciuciubabka”.
- Dzieci z gr. IV „Motylki” wspólnie wykonały „Nadziane rogaliki” wg. przepisu babci Wojtka.
- Dzieci z gr. IV „Motylki” wysłały gotową pocztówkę drukowaną z Koszalina na podany w projekcie adres.
- Nauczycielki a gr. IV „Motylki” (Agnieszka Kuczyńka –Popioł i Anna Lange) zorganizowały dla rodziców wraz z dziećmi Konkurs patriotyczny „Moje godło, moja flaga"
- „Drzewo Pamięci”- dnia 20.10 dzieci grup MOTYLKI I BIEDRONKI obchodziły Światowy Dzień Drzewa z tej okazji zasadziliśmy w naszym ogrodzie przedszkolnym CZERWONY DĄB
- Nauczycielki z gr. I i gr. IV- Agnieszka Grąbczewska i Agnieszka Kuczyńska-Popioł cyklicznie organizują ogólnopolski konkurs plastyczny „Moje morze ukochane”, opublikowany na stronie „Bliżej Przedszkola”
- Nauczycielki z gr. I i gr. IV- Agnieszka Grąbczewska i Agnieszka Kuczyńska-Popioł zorganizowały między przedszkolny quiz wiedzy patriotycznej „Kocham Cię Polsko”(według własnego pomysłu -Zał. Nr 2)
- Maluchy wspólnie ze starszakami pojechały na wycieczkę nad morze i tam właśnie brały udział w zawodach sportowych „Biało-czerwoni”(wg. własnego pomysłu- Zał. Nr 3)
Obchody 100 -lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości i realizacja zadań z projektu „Piekna nasza Polska cała” przyniosły nam i naszym przedszkolakom wiele radości i satysfakcji. Mamy nadzieję, że zapadnie on na długo w pamięci naszych małych Polaków.
Opracowały:
Agnieszka Grąbczewska
Agnieszka Kuczyńska-Popioł
Załącznik nr 1
Witamy wszystkich gości. Dzisiaj święto Polski -Dzień Niepodległości.
Jak Państwo wiecie przed nami stulecie Odzyskania Niepodległości (Jagoda)
Trudnej drogi do wolności…
Sztandar- wejście
Dlatego na powitanie, gromada dzieci tu stanie (a może ja zapowiem moje dziewczyny?)
I z grupą całą Piosenkę zaśpiewają….
PIOSENKA: Co to jest Niepodległość? Będziesz wiedział na pewno!!! (dziewczynki 6-latki)
Nie wiem czy wiecie, a wiedzieć musicie
Wielu ludzi za Polskę oddało kiedyś życie.
Walczyli bohatersko, ciężko pracowali,
Żebyśmy dziś o Polsce w przedszkolu śpiewali.
By w szkole się uczyć polskiego języka,
By w radiu grała polska muzyka.
Walka trwała 123 lata,
Żeby miejsce mieć znowu na mapie świata.
Niech więc każdy przedszkolak pamięta,
By Polskę szanować, nie tylko w dniu jej święta.
A gdy ktoś z spyta w jakim jesteś humorze
Odpowiedz tak głośno jak możesz:
Jestem szczęśliwym przedszkolakiem,
Jestem dumny, bo jestem Polakiem!
Gr. I wiersz
Gr. III POLSKA- wiersz
Polska to taka kraina, która się w sercu zaczyna.
Tu się bawimy, tutaj mieszkamy. Tutaj razem czas spędzamy
O symbolach Polski nie zapominamy
Biało-czerwona flaga i orzeł biały
To Polskie znaki, o tym pamiętają wszystkie przedszkolaki.
Dzisiaj wielka jest rocznica -11 listopada,
Tym co zmarli za ojczyznę – hołd wdzięczności Polska składa.
Piosenka – gr. IIII
Gr. II - wiersz
Gr. IV Symbole narodowe
Hymn naszej ojczyzny, „Mazurek Dąbrowskiego” (3os.)
Śpiewamy, stojąc na baczność – pamiętaj mój kolego.
Biało czerwona flaga łączy wszystkich rodaków.
Tak było, jest i tak będzie, od Gdańska aż po Kraków.
Biały orzeł w koronie polskich granic pilnuje,
A wiara nadzieja i miłość silną Polskę buduje.
Jest na mapie mała kropka, (Ola T.)
ja tu mieszkam, tu mnie spotkasz.
Jakie ciekawie i wesoło
w moim świecie naokoło.
Na podwórku trzy kałuże,
położyły się przy murze,
trzepak bardzo dziś kaprysi -
duży dywan na nim wisi.
Słońce z cieniem gra tu w berka,
pan kominiarz z dachu zerka,
teraz chyba każdy przyzna,
że jest piękna ma Ojczyzna!
Dziękuję Polsko! (z wykorzystaniem ilustracji)
Dziękuję, Polsko za Orła Białego,
Za dom rodzinny, zabawy z kolegą.
Dziękuję ,Polsko, za polne kwiaty,
Za uśmiech i miłość mamy i taty.
Dziękuję, Polsko, za złote zboże
Za zachód słońca nad polskim morzem.
Dziękuję, Polsko, za twoje dary
Za bursztyn na plaży i Kraków stary.
Dziękuję, Polsko, za krzyż na Giewoncie
I za Polaków serca gorące.
Dziękuję, Polsko, za twoją odwagę,
Za biało –czerwoną na maszcie flagę.
Kocham cię, polsko, mocno i szczerze,
Bo jestem Polką i w ciebie wierzę
Gr. IV Taniec „Krakowiaczek”
Gr. III
Jestem Polką, jestem stąd, Polska to jest mój dom.
Tutaj się bawię, tutaj się uczę,
A jeśli wyjadę na pewno tu wrócę.
Dziękujemy Wam wszystkim za piękne spotkanie,
Lecz nadszedł już czas na pożegnanie,
A by Wam w sercach Polska została,
Dziś dla każdego ta flaga mała.
Z okazji rocznicy niepodległości,
Życzymy kolejnych stu lat radości!
Piosenka gr. III
WIERSZ Dzień Niepodległości:
- Cofnijmy się w czasie. Przypomnijmy sobie (Aga)
jak to wszystko było, co się wydarzyło.
- Trzy państwa się zebrały, kraj nasz podzieliły.
Niezależnej Polsce rządy narzuciły.
-Austria, Prusy i Rosjanie Polskę z mapy wymazały,
urzędy i szkoły ludźmi swymi obsadzały.
- Ponad sto lat trwały te męki
pod obcym zaborem całej udręki.
- Mowę nam zabrano, polskie obyczaje,
ale Polak patriota, tak się łatwo nie poddaje.
- Rodził się duch walki, Rotę wciąż śpiewano,
o wolności kraju skrycie rozprawiano.
- Wielkie trzy mocarstwa w końcu się skłóciły
i walkę zawziętą ze sobą stoczyły.
- "Pierwsza Brygada" się wtedy zrodziła,
o Ojczyznę utraconą z honorem walczyła.
- Znów na mapie świata Polskie państwo gości.
Nikt nam nie odbierze już niepodległości.
- Czcimy pamięć tamtych dni, pokłon im składamy
i w hołdzie wolności Hymn Polski śpiewamy.
HYMN
Sztandar -wyjście
Kwiaty dla żołnierza
Konkurs plastyczny – wyniki
Załącznik nr 2
Konkurs przedszkolny „Kocham Cię Polsko”- qiuz wiedzy o Polsce
Prowadzące: Agnieszka Grąbczewska, Agnieszka Kuczyńska-Popioł
Cele:
CELE OGÓLNE:
- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej
- Utrwalenie wiadomości dotyczących kraju ojczystego Polski
- Wdrażanie do radzenia sobie z emocjami w czasie współzawodnictwa- godzenie się z ewentualną przegraną, czerpanie radości z wygranej.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
- aktywnie wykonuje stawiane mu zadania ( zagadki, puzzle itp.)
- zgodnie współdziała w zespole, przestrzega reguł konkursu
- dzieli się swoją wiedzą z innymi na temat kraju ojczystego Polski
- wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa
- dostosowuje ruch, gest, mimikę do poszczególnych fragmentów muzyki
( tempo , rytm)
- bierze udział w zabawach muzyczno- ruchowych z wybranych regionów kraju )
- uważnie słucha tekstu czytanego przez członków komisji „ Co to jest Polska?”.
- potrafi ułożyć memory z wykorzystaniem tablicy interaktywnej
METODY: - słowna ( opowiadanie, wiersz,rozmowa, instruktaż)
- praktycznego działania ( zadania do wykonania)
- oglądowa ( pokaz- tablica interaktywna)
FORMY: Ouiz – 5 zespołów – po pięcioro dzieci z zaproszonych przedszkoli
- Powitanie komisji i gości
Serdecznie dzieci i państwa witamy i do aktywnego udziału w naszej zabawie „Kocham Cię Polsko” zapraszamy. (prezentacja i powitanie członków komisji)
- Prezentacja wiersza
"Co to jest Polska?"
(autor: Czesław Janczarski)
- Co to jest Polska? -
spytał Jaś w przedszkolu.
Polska to wieś i las,
i zboże w polu,
i szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko, nad tobą.
Polska - to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także
twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak - i przedszkole,
i róża w ogrodzie
i książka na stole.
Zapraszamy Was wszystkich na wycieczkę po pięknej krainie jaką jest Polska.
- Podróż pociągiem przy muzyce „Jestem Polką i Polakiem” (Morze Bałtyckie)
- Wsiadamy i odjeżdżamy- gdzie dojechaliśmy?, Co to za miejsce? , Posłuchajcie… słyszycie? (szum morza), co to morze? Czy wiecie jak nazywa się nasze polskie morze?
- „Morskie kamyczki”- zabawy na plaży (numeracja 1-6)ułożenie kamyczków od 1 do 6
- Podróż pociągiem przy muzyce „Jestem Polką i Polakiem” (Warszawa)
- Jedziemy dalej a gdzie? Dowiemy się składając puzzle (mega puzzle najważniejszych zabytków Warszawy). Jak myślicie jakie miasto teraz odwiedziliśmy, Co to za ważne miasto w naszym kraju?
- „Łowienie rybek w Wiśle”- zwijanie na rolkę
- Występ dzieci z gr. IV „Motylki”- Taniec „Krakowiaczek”, piosenka „Co to jest niepodległość?”
- Czas wyruszyć w dalszą podróż po naszym kraju. Wsiadamy, śpiewamy i ruszamy..
- A teraz siadamy i uważnie słuchamy (Hejnał Mariacki) jak myślicie do jakiego miasta my teraz dojechaliśmy (Kraków)
- No to siadamy i bajko-piosenkę oglądamy „Smok Wawelski”
- Zabawa „Groźny smok”( zabawa ze smokiem pluszakiem- na przerwę w muzyce dane dziecko naśladuje odgłos smoka)
- Wsiadamy do pociągu i odjeżdżamy. To już ostatnie miejsce jakie odwiedzamy a jakie to się zaraz dowiemy… (Zakopane)
- Co to takiego ? Prezentacja Tatry z lotu drona”
- Zabawa Gimnastyczny wierszyk (by chodzić po górach trzeba być zdrowym i wysportowanym, trzeba mieć dobrą kondycję)
Gimnastyka już od rana ćwiczą ręce i kolana
Trzy przysiady teraz zrobię, bo to wyjdzie nam na zdrowie
Teraz ćwiczę 1,2,3, ćwiczę ja , ćwiczysz ty
Podskok w górę, skłonów parę i na jednej nodze stanę 1,2,3,
I na drugiej 4,5,6
Wszystko potrwa 3 minutki a na koniec skok króciutki
Głowa, szyja, brzuch, kolana.
Gimnastyka już od rana.
Obrót szybki, skłon głęboki
i rozejrzyj się na boki
Teraz wszyscy się kładziemy
i przez chwilę odpoczniemy
- Degustacja produktu regionalnego jakim jest „OSCYPEK” to twardy wędzony ser, przygotowywany z mleka owczego, charakterystyczny dla polskich gór, szczególnie Podhala
- Memory „Kocham Cię Polsko”- podsumowanie (tablica interaktywna)
- „Wybuchowe zadanie”- tort z minutnikiem
- Jakie kolory ma flaga Polski?
- Czy wróbel zostaje z nami na zimę?
- Czy gruszki rosną na wierzbie?
- Jak na imię ma Twoja mama?
- Czego potrzebujesz jak pada deszcz?
- Jak nazywa się nasze miasto?
- Jaki pojazd ma dwa koła?
- Czy jabłko to owoc czy warzywo?
- Ile masz lat?
- Kto mieszkał w stumilowym lesie?
- Jaki numer bądź nazwę ma twoje przedszkole?
- Podaj numer telefonu alarmowego?
- Z czego słynie Warszawa?
- Jakie lody lubisz najbardziej?
- Jakie miasto nazywane jest stolicą gór?
- Jak nazywa się nasze polskie morze?
- Czy bociany odlatują do ciepych krajów?
- Jak nazywał się słynny smok z Krakowa?
- Jaki odgłos wydaje krowa?
- Kto daje mleko?
- Wystrzał biało –czerwonego konfetti przy utworze „Kocham Cię Polsko”
Załącznik nr 3
SCENARIUSZ ZAWODÓW SPORTOWYCH BIAŁO CZERWONI W GRUPIE 3-6 LATKI.
TEMAT: BIAŁO CZERWONI - konkurencje sportowe dla przedszkolaków na plaży.
Cel główny:
- rozwijanie sprawności fizycznej i odporności psychicznej dzieci,
- tworzenie atmosfery współpracy i współdziałania w zespole,
- poznawanie i przestrzeganie zasad zdrowej rywalizacji sportowej,
POMOCE:
Hula-hop, woreczki, pachołki, chusta animacyjna
Przebieg zajęć:
- Budujemy wieżę. Zadaniem zawodników jest przebiegnięcie slalomem wokół pachołków do półmetka, wyciągnięcie klocka z wiaderka i ustawienie w miejscu, gdzie będzie stała wieża ułożona przez dzieci z klocków. Kto strąci klocki, ustawia je wszystkie od początku.
- Ćwiczymy celność. Na podłodze rozłożone jest hula – hop. Każdy z uczestników rzuca do celu za pomocą woreczka. Wygrywa ta drużyna, w której jest większa liczba celnych rzutów.
- Kto szybszy i zręczniejszy. Zadanie polega na przełożeniu szarfy przez siebie.
- Zabawy z chustą animacyjną
- Podziękowanie dzieciom za wspólną zabawę wręczanie medali.
Opracowały:
Agnieszka Kuczyńska- Popioł
Agnieszka Grąbczewska
Piękna Nasza Polska cała
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała” jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100. rocznicę odzyskania niepodległości.
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Agnieszka Grąbczewska
Wyślij wiadomość
do Agnieszka Grąbczewska
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl