Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Projekt Piękna Nasza Polska Cała


Wpis dodał(a) Anna Jarońska
ponad 5 lat temu, wyświetleń 547


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Projekt „Piękna Nasza Polska Cała” realizowany był w gr VI dzieci 5-6 letnie w Przedszkolu Miejskim nr 1  w Kole. Projekt realizowały wychowawczynie grupy Anna Jarońska, Agnieszka Przybylska oraz logopeda przedszkolny Anna Bim.

Sprawozdanie z realizacji projektu

Wykonanie zadań nr:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.9, 12, 13, 14, 17, 18

Zadanie 1 dzieci wykonały podczas apelu z okazji Święta Niepodległości, w którym przyłączyły się do ogólnopolskiej akcji „Rekord dla Niepodległej”.

Zadanie 2 i 1 – przeprowadzenie zajęcia otwartego dla rodziców oraz wspólnie zaśpiewanie hymnu. Zakodowanie z kubeczków serca w barwach biało-czerwonych.

Zadanie 3, 4, 5, 6 - Apel był organizowany przez naszą grupę. Zaśpiewały piosenkę pt. „Co to jest Niepodległość?”. Zatańczyły i zaśpiewały  piosenki pt. „Kochamy Polskę”, „Piosenka Małego Patrioty” . Recytacja wierszy patriotycznych przez kilkoro dzieci.

 Zadanie 5 - Wiersz  Władysława Bełzy „Czym będę?” chłopiec reprezentował placówkę na Międzygminnym konkursie recytatorskim pt. „Piękna Nasza Polska Cała”

Zadanie 7 – rozpoczęcie projektu rozpoczęło się od zorganizowania kącików. Zorganizowanie kącika patriotycznego w naszej sali w postaci książek patriotycznych a na korytarzach tablice o tej tematyce.

Zadanie 9 – zabawa ludowa z tańcem „Poszło dziewczę po ziele”, „Mało nas do pieczenia chleba”, chodzi lisek koło drogi.

Zadanie 12, 13 – wysłanie kartki do pani Ludmiły oraz kilka kartek Bohaterom.

Zadanie 14- zorganizowanie konkursu plastycznego przez grupę VI (Anna Jarońska, Agnieszka Przybylska)

Zadanie 17 – zorganizowanie konkursu fotograficznego, przedszkolnego do wykonania wraz z rodzicami pt. „To wszystko Polska”.

Zadanie 18 – „Szlakiem historii” – zorganizowanie wycieczki do muzeum o tematyce „Biało – czerwona szabla” i przejście brzegiem rzeki Warty i ruin zamku.

Dodatkowe działania jakie wykonaliśmy poza projektem:

- zapalenie zniczy przed pamiątkową tablicą poległym ofiarom podczas nalotu hitlerowskiego na dworcu kolejowym.

- kodowanie i udział w konkursie pod hasłem: 100-lecie Odzyskania Niepodległości z Uczymy Programować Dzieci – podzielmy się radością kodowania podczas trzech dni:

temat 1- „Jestem Polką, jestem Polakiem – co to znaczy?. Tworzymy kod wartościami.

Temat 2 – „Zakodowane flagi – Polska i jej sąsiedzi”

Temat 3 – „Znam swój kraj – gra planszowa”

- wymiana pocztówkowa z całej Polski – współpraca z 16 przedszkolami po 1 z każdego województwa

- przygotowanie przez dzieci kartek świątecznych i wysłanie Bohaterom w ramach akcji „Bożonarodzeniowa paczka dla Bohatera”.

 

SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI

z okazji obchodów

NARODOWEGO ŚWIĘTA DNIA NIEPODLEGŁOŚCI

 

 

Prowadząca: Anna Jarońska, Agnieszka Przybylska

 

Cele

-Rozwijanie przynależności narodowej

-Kształtowanie szacunku do symboli narodowych

-Wzbudzanie zainteresowania wydarzeniami historycznymi

-Zaprezentowanie  umiejętności dzieci przed publicznością

-Rozwijanie talentów artystycznych

-Wyrażanie muzyki ruchem

-Posługiwanie się wyrazista mową podczas prezentacji wierszy i piosenek

Metody

-Słowna- recytacja wierszy, śpiewanie piosenek

-Czynna- taniec

Formy

-Zbiorowa

-Indywidualna

Pomoce

Sprzęt nagłaśniający, dekoracja sali, nagrania utworów, nagrania utworów w  wersji instrumentalnej, chusteczki  białe i czerwone, peleryna, korona, szarfy z napisami, stroje dla dzieci: czerwone spódniczki, wianki z czerwonych kwiatków i kokardy narodowe.

 

 

 

PRZEBIEG:

 

  1. Przywitanie zebranych gości m.in. Burmistrza miasta Koła i radnych przez nauczycielkę grupy.

 

  1. Przywitanie gości przez trójkę dzieci:

Witamy wszystkich gości.
Dzisiaj święto Polski - Dzień Niepodległości.

 

  1. Recytacja wiersza przez dwoje dzieci:

„Barwy ojczyste”

Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie,

A na tej fladze, biel jest i czerwień,

Czerwień to miłość,

Biel serce czyste,

Piękne są nasze barwy ojczyste.

  1. Recytacja wiersza przez chłopca: „Czym będę?” W. Bełza

 

Czym będę?

Nieraz, gdy sobie
W kątku usiądę,
To myślę o tym,
Kim też ja będę?

Trudno się zawsze,
Trzymać mamusi,
Bo każdy człowiek,
Sobą być musi.

Więc może będę
Dzielnym ułanem,
Lub w cichej wiosce,
Skromnym kapłanem.

Może też inną
Pójdę kolejką:
Będę malarzem,
Jak nasz Matejko.

A może sobie
I to zdobędę,
Że ziemię ojców
Uprawiać będę.

Lecz jakimkolwiek,
Iść będę szlakiem:
Zawsze zostanę,
Dobrym Polakiem!

 

Wejście na scenę wszystkich dzieci przy muzyce marszowej (ustawiają się „w półkole”).

 

Recytacja wiersza przez czworo dzieci:

       „Co to jest Polska”

Co to jest Polska? - spytał Jaś w przedszkolu

- Polska to wieś i las i zboże w polu i szosa, która pędzi autobus i samolot co leci wysoko nad Tobą.

- Polska to miasto, strumień i rzeka i komin fabryczny co dymi z daleka, a nawet obłoki co pod niebem mkną.

- Polska to także twój rodzinny dom.

A przedszkole, a szkoła?

- Tak i przedszkole i szkoła i róże w ogrodzie i książka na stole.

 

Zaśpiewanie piosenki przez wszystkie dzieci „Piosenka Małego Patrioty” z jednoczesnym wykonaniem układu ruchowego do piosenki (taniec w kole z wykorzystaniem chust białychi czerwonych). Dzieci według ustalonej kolejności przeszły do ustawienia w półkolu.

 

Wprowadzenie do inscenizacji przez narratorów:

Cofnijmy się w czasie.

Przypomnijmy sobie

jak to wszystko było,             

co się wydarzyło.

Ponad sto lat temu

Trzy państwa się zebrały,

I kraj nasz pomiędzy siebie

Podzieliły cały.

 

Inscenizacja

Dziewczynka jest ucharakteryzowana na  „POLSKĘ”: peleryna biała z czerwoną tasiemką, na głowie – korona, na szyi zawieszony napis – POLSKA.

ZABORCY (trzech chłopców) z białymi szarfami (Austria, Rosja, Prusy) oraz ŻOŁNIERZ.

 

Przy odpowiednio dobranej muzyce (z elem. grozy) ZABORCY” dokonują „rozbioru POLSKI” ściągając z niej kolejno: koronę, napis i obwiązują ją sznurem (Polska w niewoli) opuszczają scenę ze skrępowaną „Polską”/dziewczynką/.

 

  1. Na scenę wchodzi ŻOŁNIERZ
  2. Zapytanie przez dziewczynkę: Żołnierzu, o co się biłeś?
  3. Recytacja wiersza przez ŻOŁNIERZA:

    

 ….  o ziemię polską się biłem.

Walczyłem za nasze lasy, góry

za barwne kwiaty na naszej łące,

za złote pola zbożem szumiące,                              

za rzekę Wisłę, za polskie morze,

za naszą ziemię piękną i żyzną,

za ukochaną moją Ojczyznę.

 

  1. Wejście na scenę (przy stosownej muzyce) „skruszonych Zaborców”, którzy mówią:

 

       11 Listopada roku 1918 nastąpił koniec zaboru obcego.

 

Wejście na scenę (przy muzyce) „wesołej Polski”. Odbiera „Zaborcom” swoje symbole i zakłada je ponownie.

 

Wspólna recytacja tekstu przez dziewczynkę w roli POLSKI i jeszcze kilkoro dzieci (tu: czworo)

 

Znów na mapie świata polskie państwo gości.

Nikt nam nie odbierze już niepodległości.

 

Wspólne śpiewanie piosenki „Co to jest Niepodległość”

 

Zaśpiewanie piosenki przez wszystkie dzieci „Kochamy Polskę” z jednoczesnym wykonaniem układu ruchowego do piosenki (taniec w rozsypce z wykorzystaniem chust białychi czerwonych). Dzieci według ustalonej kolejności (rząd za rzędem) przeszły do ustawienia w półkolu.

 

Recytacja wiersza przez całą grupę:

     Czcimy pamięć tamtych dni

pokłon żołnierzom składamy

i w hołdzie wolności

Hymn Polski śpiewamy.

 

Wszyscy powstają, przyjmują postawę zasadniczą (BACZNOŚĆ) i śpiewają hymn państwowy – bicie rekordu w ramach akcji „Rekord dla Niepodległej”

 

Zagajenie nauczycielki skierowane do gości:

         

Kiedy POLSKA już odzyskała niepodległość to Polacy bardzo się cieszyli. Wszędzie już było słychać śmiech, śpiew i taniec;

 

Taniec „Grozik” w wykonaniu grupy dzieci.

 

  1. Podziękowanie dzieciom za ich wysiłek włożony w przygotowanie i realizację przedstawienia.

 

  1. Rozstrzygnięcie konkursu plastycznego pt. „Moja mała Ojczyzna” w ramach Międzynarodowego Projektu „Piękna Nasza Polska Cała” - wręczenie dyplomów i nagród przez panią Dyrektor.

Opuszczenie sali przez gości

 

 

 

Piękna Nasza Polska cała

Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała” jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100. rocznicę odzyskania niepodległości.


Strona projektu


Zobacz wszystkie wpisy
od Anna Jarońska



Wyślij wiadomość
do Anna Jarońska

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Anna Jarońska

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!