Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 763.52 kb
Stron: 3
Id: 1893

Rozwój mowy dziecka i jego wspomaganie

Aneta Stukan   Czerwiec 2012

Fragment artykułu: Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną, osiągnięcie prawidłowego stanu mowy uwarunkowane jest określonymi czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Barbara Sawa zalicza do nich: prawidłowo ukształtowany aparat mowy, prawidłowo  ukształtowany ośrodkowy układ nerwowy, prawidłowo f... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać za pomocą SMS (2.46 PLN brutto) lub za pomocą pobrań.

Zobacz również

logopediamowawczesne wspomaganie

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów
lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój mowy

Więcej z tego numeru

Czerwiec 2012

Fragment artykułu:
Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną, osiągnięcie prawidłowego stanu mowy uwarunkowane jest określonymi czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Barbara Sawa zalicza do nich: prawidłowo ukształtowany aparat mowy, prawidłowo  ukształtowany ośrodkowy układ nerwowy, prawidłowo funkcjonujący narząd słuchu, prawidłowy rozwój umysłowy, prawidłowe warunki środowiskowe i wychowawcze.
(…) Aby zapobiec ewentualnemu opóźnieniu w rozwoju mowy bądź nieprawidłowościom językowym, w tym wadom wymowy, dobrze jest mówić do dziecka już od chwili narodzin, rozmawiać z nim, śpiewać np. kołysanki lub nucić melodie. Można wówczas zaobserwować w komunikacji zwrotnej mowę dziecka przejawiającą się poprzez mimikę twarzy, mowę ciała, głużenie, gaworzenie. Jest to znak, że dziecko nawiązało z nami kontakt werbalny, który będzie się rozwijał w toku jego rozwoju.
Na prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa niewątpliwie także sposób, w jaki się do niego zwracamy. Ważne jest, aby mówić w miarę możliwości na wprost twarzy dziecka, na jego poziomie, np. kucając, tak aby miało możliwość obserwacji twarzy mówcy, jego artykulacji podczas wypowiadania słów czy też zdań. Ważna jest, o ile nie najważniejsza, intonacja, jaką stosujemy podczas kontaktów słownych z dzieckiem, nasze gesty i rytm mowy. Nie należy stosować szybkich, samorzutnych poleceń, gdyż dziecko zwyczajnie może błędnie odebrać komunikat, a w najgorszym razie – nie zrozumieć treści takiej wypowiedzi. Wówczas może
w nim narastać niechęć do mówienia.


W dalszej części artykułu
zapoznamy się z:
- charakterystyką czterech okresów rozwoju mowy;
- elementami i możliwościami wspomagania rozwoju mowy u dziecka;
- przykładami ćwiczeń z zakresu tzw. gimnastyki buzi i języka.


Objętość artykułu:
3 strony.