O diagnozie nauczycielskiej, jej celach i zakresach
Podtył: Na czym polega diagnoza realizowana dla potrzeb wychowania i kształcenia przedszkolaków i jakie są jej wartości. Ostatnio mnożą się konferencje i szkolenia poświęcone diagnozie ustalania gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole. Jest to konsekwencja wpisania do nowych Pod... więcej
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIEJ PRZEDSZKOLA.
Zobacz również
cykl Krótkie wykłady o dobrym wychowaniuedukacja przedszkolnanowa podstawa programowaobserwacja i diagnozaprzygotowanie do szkoływychowanie
Ostatnio pobierane
Znajdź dla siebie
Podtył: Na czym polega diagnoza realizowana dla potrzeb wychowania i kształcenia przedszkolaków i jakie są jej wartości.
Ostatnio mnożą się konferencje i szkolenia poświęcone diagnozie ustalania gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole. Jest to konsekwencja wpisania do nowych Podstaw programowych wychowania przedszkolnego obowiązku przeprowadzenia jej w każdej grupie dzieci, które niebawem mają rozpocząć naukę w klasie pierwszej. Warto więc – dla równowagi – przypomnieć cele, zakresy i metody nauczycielskiej diagnozy prowadzonej dla optymalizacji wychowania i kształcenia dzieci przedszkolnych oraz korzyści wynikające z jej stosowania.
O diagnozie nauczycielskiej mówimy wówczas, gdy jej cele mieszczą się w ramach działalności pedagogicznej przedszkola lub szkoły. Obejmuje się nią najczęściej dzieci, dlatego trzeba uwzględnić ich potrzeby rozwojowe i zdrowotne oraz specyfikę uczenia się. Ponieważ nie sposób oddzielić tego, czego dzieci uczą się w domu i w przedszkolu (lub w szkole), nauczycielska diagnoza obejmuje także ich środowisko rodzinne. Dlatego jest ona mocno osadzona w psychologii rozwojowej, wychowawczej, klinicznej i społecznej. Nie oznacza to jednak, że traci pedagogiczną specyfikę.
W artykule przeczytamy o możliwościach zastosowania nauczycielskiej diagnozy (diagnoza konkretnego dziecka, wszystkich dzieci w grupie, gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole), o metodach nauczycielskiej diagnozy stosowanej dla potrzeb wychowania i kształcenia dzieci oraz o jej zastosowaniu w ustalaniu stopnia opanowania umiejętności i rozumowania u dzieci.