Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 638.93 kb
Stron: 4
Id: 4207

Nie hałasuj! (scenariusz zajęć dla 5-, 6-latków)

Edyta Szpala   Maj 2014

Wybrane aktywności: ● Co powoduje hałas? Swobodne wypowiedzi dzieci – podawanie przykładów sytuacji, kiedy jesteśmy narażeni na hałas. Odsłonięcie przez nauczyciela ilustracji przedstawiających karetkę jadącą na sygnale, lecący helikopter, krzyki i piski dzieci, płaczące niemowlę, kłótnię, szczeka... więcej
Pobierz

Zobacz również

pięciolatekscenariusz zajęćsześciolatekzdrowie

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Zdrowie i sprawność fizyczna

Więcej z tego numeru

Maj 2014

Scenariuszowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne:
  • pakiet dźwięków przyjemnych i nieprzyjemnych – znajdziesz go TU;
  • ilustracja przedstawiająca budowę ucha oraz szablony odznakTU;
  • fotografie do treści zabawTU.
Określono w nim następujące cele szczegółowe – dziecko:
  • poznaje budowę narządu słuchu i wpływ hałasu na jego funkcjonowanie;
  • wymienia źródła hałasu;
  • różnicuje dźwięki przyjemne i nieprzyjemne;
  • porównuje natężenie różnych dźwięków;
  • wie, w jakich sytuacjach należy zachować ciszę.
Fabuła scenariusza została zbudowana wokół treści autorskiej bajki „O królu Hałasiku i wróżce Ciszy”.
Wybrane aktywności: ● Co powoduje hałas? Swobodne wypowiedzi dzieci – podawanie przykładów sytuacji, kiedy jesteśmy narażeni na hałas. Odsłonięcie przez nauczyciela ilustracji przedstawiających karetkę jadącą na sygnale, lecący helikopter, krzyki i piski dzieci, płaczące niemowlę, kłótnię, szczekającego psa, głośną muzykę, wiercenie wiertarką, grę na trąbce, petardy/sztuczne ognie. Po odsłonięciu poszczególnych ilustracji dzieci naśladują wydawane przez dane przedmioty, zwierzęta lub rzeczy dźwięki z różnym natężeniem (początkowo cicho, następnie głośno). Ukierunkowanie myślenia dzieci na fakt, że im większy hałas (im głośniejsze dźwięki), tym bardziej nam przeszkadza. Zwrócenie uwagi, że niektóre hałasy są potrzebne, np. karetka musi jechać na sygnale, aby kierowcy zwrócili na nią uwagę i zrobili dla niej przejazd, a niemowlę nie umie inaczej niż głośnym płaczem zakomunikować, że coś mu dolega itp. ● Głośno – cicho. Zabawa ruchowa – dzieci skaczą po całej sali, z nóżki na nóżkę. Na dźwięk tamburyna zatrzymują się, po czym głośno krzyczą i tupią. Na dźwięk dzwoneczka chodzą bardzo cichutko na paluszkach, tak aby nie było słychać żadnego dźwięku. Polecenia: głośno oraz cicho w zabawie powtarzamy kilka razy. ● Cisza. Wykonanie plakatu – nauczyciel dzieli dzieci na tyle zespołów, ile jest grup w przedszkolu. Każda grupa otrzymuje arkusz brystolu w pastelowym kolorze oraz farby. W jednym z rogów plakatu jest już umieszczony „w chmurce” tekst zaklęcia. Zadaniem dzieci jest namalowanie plakatu, który pasowałby do zaklęcia, jakie usłyszały z ust wróżki Ciszy: Cisza tu, cisza tam. Chcesz, by panowała – zadbaj o nią sam! Po wyschnięciu wybrane dziecko losuje jeden z plakatów. Pozostanie on w sali przedszkolnej, by przypominać dzieciom o zachowywaniu ciszy – gdy będzie panował hałas, nauczyciel może zadzwonić dzwoneczkiem i wypowiedzieć słowa: Cisza tu, cisza tam…, na które dzieci odpowiadają: Chcesz, by panowała – zadbaj o nią sam!, po czym próbują zredukować poziom panującego hałasu. Pozostałe plakaty delegacja dzieci przekazuje do innych grup – wraz z kserokopią treści opowiadania.

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania