Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 949.05 kb
Stron: 6
Id: 3928

Jaś i Małgosia – czyli jak pracować metodą Storyline

Agnieszka Czeglik, Magdalena Kaczyńska   Styczeń 2014

Przykładowe propozycje ze scenariusza: ● Labirynt. Nauczyciel wyciąga przygotowane wcześniej plansze, na których narysowany jest labirynt w lesie, składający się z wielu alternatywnych dróg, i dzieli dzieci na 4-, 5-osobowe grupy. Na wszystkich ścieżkach znajdują się porozrzucane kamyczki, ale tylk... więcej
Pobierz

Zobacz również

baśńedukacja czytelniczaedukacja przyrodniczametody aktywnescenariusz zajęćzdrowe odżywianie

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Systemy pedagogiczne, koncepcje edukacyjne, nowatorskie metody...

Więcej z tego numeru

Styczeń 2014

Temu obszernemu artykułowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne:
  • zdjęcia zwierząt leśnych – znajdziesz je TU;
  • głosy leśnych zwierząt i ptaków wybranych gatunków – do pobrania TU;
  • plansze ze zwierzętami i ich tropami – TU;
  • fotografie liści i owoców drzew różnych gatunków – TU;
  • karty pracy z labiryntami – TU;
  • szablony listów od Jasia i Małgosi – TU;
  • gotowe karty pracyTU;
  • ilustracje przedstawiające różne produkty spożywcze – TU;
  • plakat „Leśne owoce”, który został dołączony do numeru 7-8.142-143 magazyn specjalny 2013.
  • plakaty „Czego nie robić podczas burzy” oraz „Piramida żywienia”, które zostały dołączone do numeru 6.141 czerwiec 2013.
Metoda Storyline zwana jest inaczej metodą opowieści wychowawczej, metodą tematu lub szkocką – ponieważ została opracowana ponad 20 lat temu w Szkocji przez Steve’a Bella. Jest oparta na wątku historyjki, tworzącej bazę dla przestrzeni edukacyjnej. W Polsce przyjęła się nazwa Storyline (story – opowieść, line – linia), czyli opowieść, która wyznacza główną linię zajęć. Metoda ta zaliczana jest do metod aktywizujących.

Poniżej przedstawiamy scenariusz bazujący na baśni „Jaś i Małgosia”, podzielony na epizody – do realizacji podczas całego tygodnia.
Przykładowe propozycje ze scenariusza: ● Labirynt. Nauczyciel wyciąga przygotowane wcześniej plansze, na których narysowany jest labirynt w lesie, składający się z wielu alternatywnych dróg, i dzieli dzieci na 4-, 5-osobowe grupy. Na wszystkich ścieżkach znajdują się porozrzucane kamyczki, ale tylko jedna jest właściwa. Na końcu tej ścieżki narysowany jest dom. Dzieci podzielone na zespoły dyskutują nad rozwiązaniem problemu Jasia i Małgosi. Szukają rozwiązań. Przedstawiają swoje pomysły pozostałym zespołom. Nauczyciel pełni rolę wspierającą, spisuje pomysły, aby na koniec dnia wysłać list do Jasia i Małgosi. ● Pamięć. Ćwiczenie zapamiętywania i koncentracji oraz przybliżenie morfologii danego gatunku drzewa występującego w Polsce – utrwalenie znajomości gatunków drzew. Nauczyciel układa karty tak, aby obrazki znajdowały się pod spodem. Grę rozpoczyna osoba wybrana w drodze losowania. Odkrywa ona dwie karty, próbując znaleźć pasującą do siebie parę (liść danego drzewa i jego owoc). Jeśli kartoniki są różne, ponownie odwraca je na drugą stronę. Kolejny ruch wykonuje następna osoba. Jeśli gracz znajdzie parę, zabiera ją ze stołu i wykonuje kolejny ruch. Gra toczy się do odkrycia wszystkich kart, wygrywa osoba, która zbierze więcej par. ● Tunel. Po omówieniu listu i rozmowie na temat zachowania podczas burzy nauczyciel proponuje zabawę w materiałowym tunelu (jeśli przedszkole takowego nie posiada, można go zbudować z krzeseł, stolików itp.). Nauczyciel może również wrzucić do tunelu przeszkodę, np. piłkę, klocki. Pozwoli to dzieciom przekonać się, jak trudno było rodzeństwu przedzierać się przez gęsty las. Bawią się wszyscy, wchodząc po kolei.