Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.
Typ: pdf
Wielkość: 216.49 kb
Stron: 2
Id: 4099

Jak słowa i myśli wpływają na nasze ciało, emocje i działanie?

Aneta Ryfczyńska   Kwiecień 2014

(…) W jaki sposób słowa g rzeczny, ładny ( ładnie się zachowywać), mądry, zdolny odnoszą się do samopoczucia dziecka? W naszym odczuciu dzieci zwykle ich nie rozumieją. Słyszą słowa, które na poziomie poznawczym są abstrakcją, co może wzbudzać niepewność i zagubienie. Zwykle też za tego rodzaju słow... więcej
Pobierz
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (1.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIEJ PRZEDSZKOLA.

Zobacz również

potrzeby dzieckakomunikacja interpersonalna

Więcej z działu

O dziecięcych problemach

Więcej z tego numeru

Kwiecień 2014

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane

Znajdź dla siebie

Od Autorek: Sposób naszego myślenia i mówienia ma bezpośredni wpływ na to, jakich emocji doświadczamy, a w konsekwencji określa nasze działania. Zainspirowane Christine Padesky i Dennisem Greenbergerem, autorami książki „Umysł ponad nastrojem”, poruszamy temat wpływu naszych myśli i wypowiadanych słów na nastrój i emocje, a w konsekwencji – na zachowanie. (…) Rozmawiamy z dziećmi każdego dnia. Nieraz są to rozmowy na ważne i trudne tematy. Co więcej, jako że dzieci uczą się poprzez modelowanie, czyli naśladowanie dorosłych, to, co rodzic czy nauczyciel mówi do dziecka, a także jego sposób myślenia i działania, jest nieustannym źródłem nauki dla malucha. Dzieci to doskonali obserwatorzy: podpatrują zachowania dorosłych i słuchają ich wypowiedzi – warto o tym pamiętać! Jak więc rozmawiać z dzieckiem? Kluczowe jest, by mówić do dziecka w umiejętny sposób o rzeczach ważnych.

Artykułowi towarzyszy bajka „W leśnym zakątku” oraz wynikające z niej pytania do rozmowy z dziećmi.

(…) W jaki sposób słowa g rzeczny, ładny ( ładnie się zachowywać), mądry, zdolny odnoszą się do samopoczucia dziecka? W naszym odczuciu dzieci zwykle ich nie rozumieją. Słyszą słowa, które na poziomie poznawczym są abstrakcją, co może wzbudzać niepewność i zagubienie. Zwykle też za tego rodzaju słowami stoją idee czy koncepty ukształtowane społecznie. Co tak naprawdę znaczy grzeczny? Każdy z nas mógłby stworzyć własną definicję. Definicje te różniłyby się być może w zależności od doświadczeń i sytuacji, w której słowo zostało użyte. Etykiety i epitety zasłyszane w dzieciństwie niejako nas „oblepiają”. Pozostają w naszych głowach na długo, czasem na resztę życia. Jeśli rzucone przez dorosłego trafiły na żyzny grunt i się przyjęły, to stają się przekonaniami na własny temat. Byron Katie w swojej pracy z przekonaniami stawia pytanie: Kim bym był/była, gdybym nie dawał/dawała im (przekonaniom) wiary? W myśl zasady, że słowa wpływają na samopoczucie, a w konsekwencji na zachowanie, pojawia się pytanie o to, jak inaczej bym żył/żyła, gdybym miał/miała inne przekonania.
Jeśli jesteśmy bliscy Twojemu sercu, sprawdź, jak możesz nam pomóc zobacz