Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 216.49 kb
Stron: 2
Id: 4099

Jak słowa i myśli wpływają na nasze ciało, emocje i działanie?

Joanna Berendt, Aneta Ryfczyńska   Kwiecień 2014

(…) W jaki sposób słowa g rzeczny, ładny ( ładnie się zachowywać), mądry, zdolny odnoszą się do samopoczucia dziecka? W naszym odczuciu dzieci zwykle ich nie rozumieją. Słyszą słowa, które na poziomie poznawczym są abstrakcją, co może wzbudzać niepewność i zagubienie. Zwykle też za tego rodzaju słow... więcej
Pobierz

Zobacz również

potrzeby dzieckakomunikacja interpersonalna

Więcej z działu

O dziecięcych problemach

Więcej z tego numeru

Kwiecień 2014

Od Autorek: Sposób naszego myślenia i mówienia ma bezpośredni wpływ na to, jakich emocji doświadczamy, a w konsekwencji określa nasze działania. Zainspirowane Christine Padesky i Dennisem Greenbergerem, autorami książki „Umysł ponad nastrojem”, poruszamy temat wpływu naszych myśli i wypowiadanych słów na nastrój i emocje, a w konsekwencji – na zachowanie. (…) Rozmawiamy z dziećmi każdego dnia. Nieraz są to rozmowy na ważne i trudne tematy. Co więcej, jako że dzieci uczą się poprzez modelowanie, czyli naśladowanie dorosłych, to, co rodzic czy nauczyciel mówi do dziecka, a także jego sposób myślenia i działania, jest nieustannym źródłem nauki dla malucha. Dzieci to doskonali obserwatorzy: podpatrują zachowania dorosłych i słuchają ich wypowiedzi – warto o tym pamiętać! Jak więc rozmawiać z dzieckiem? Kluczowe jest, by mówić do dziecka w umiejętny sposób o rzeczach ważnych.

Artykułowi towarzyszy bajka „W leśnym zakątku” oraz wynikające z niej pytania do rozmowy z dziećmi.

(…) W jaki sposób słowa g rzeczny, ładny ( ładnie się zachowywać), mądry, zdolny odnoszą się do samopoczucia dziecka? W naszym odczuciu dzieci zwykle ich nie rozumieją. Słyszą słowa, które na poziomie poznawczym są abstrakcją, co może wzbudzać niepewność i zagubienie. Zwykle też za tego rodzaju słowami stoją idee czy koncepty ukształtowane społecznie. Co tak naprawdę znaczy grzeczny? Każdy z nas mógłby stworzyć własną definicję. Definicje te różniłyby się być może w zależności od doświadczeń i sytuacji, w której słowo zostało użyte. Etykiety i epitety zasłyszane w dzieciństwie niejako nas „oblepiają”. Pozostają w naszych głowach na długo, czasem na resztę życia. Jeśli rzucone przez dorosłego trafiły na żyzny grunt i się przyjęły, to stają się przekonaniami na własny temat. Byron Katie w swojej pracy z przekonaniami stawia pytanie: Kim bym był/była, gdybym nie dawał/dawała im (przekonaniom) wiary? W myśl zasady, że słowa wpływają na samopoczucie, a w konsekwencji na zachowanie, pojawia się pytanie o to, jak inaczej bym żył/żyła, gdybym miał/miała inne przekonania.