Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 319.63 kb
Stron: 2
Id: 3855

Efektywnie, czyli jak?

Małgorzata Stańczyk   Styczeń 2014

(…) Istotną kwestią w kontaktach nauczyciela z rodzicami jest to, która strona inicjuje rozmowę. Jeśli prosi o nią rodzic, najważniejszą rolą nauczyciela jest bycie dobrym słuchaczem. Najlepiej zaprosić rodzica do osobnego pokoju, w którym konwersacja może przebiegać bez zakłóceń, dzwoniących telefo... więcej
Pobierz

Zobacz również

współpraca z rodzicaminauczycielkomunikacja interpersonalna

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Współpraca z rodzicami i pedagogizacja

Więcej z tego numeru

Styczeń 2014

Praca nauczyciela przedszkola wymaga umiejętności nawiązywania współpracy z trzema grupami osób: z dziećmi, ze współpracownikami i dyrekcją przedszkola oraz z rodzicami podopiecznych. Zdarza się, że nawiązanie efektywnej współpracy z rodzicami jest dla nauczyciela trudniejszym i bardziej stresującym zadaniem niż wszystkie inne aspekty jego pracy.

Z treści artykułu dowiemy się m.in.:
  • jak nawiązać efektywną współpracę z rodzicami;
  • jak być z nimi w kontakcie (także z wykorzystaniem nowoczesnych technologii);
  • jak prowadzić z nimi trudne rozmowy.
(…) Istotną kwestią w kontaktach nauczyciela z rodzicami jest to, która strona inicjuje rozmowę. Jeśli prosi o nią rodzic, najważniejszą rolą nauczyciela jest bycie dobrym słuchaczem. Najlepiej zaprosić rodzica do osobnego pokoju, w którym konwersacja może przebiegać bez zakłóceń, dzwoniących telefonów i wymagających uwagi dzieci. Idealnie, jeśli możemy zarezerwować na dyskusję około pół godziny. Inaczej sytuacja wygląda, gdy to pracownik przedszkola zwraca się do rodzica z prośbą o rozmowę. Najlepiej na samym początku rozmowy zasygnalizować w neutralny sposób, jaki jest jej cel. Po takim wprowadzającym zdaniu należy wysłuchać, czy rodzic ma na dany temat swoje spostrzeżenia, a jeśli to nie następuje, zapytać wprost, co rodzic o tym myśli. Należy starać się, aby rozmowa była faktycznym dialogiem, a nie monologiem nauczyciela, który tylko jednostronnie przekazuje rodzicowi informacje. We współpracy z rodzicami warto zwrócić uwagę na dwie kwestie. Po pierwsze na efektywną komunikację, która pozwala rodzicowi być zawsze na bieżąco i wspomagać nauczyciela w jego zadaniach edukacyjnych. Drugą istotną sprawą jest stała świadomość wspólnego celu nauczyciela i rodziców, jakim jest wspomaganie dzieci w rozwoju. Uświadamiając sobie to, dążymy do wspólnego celu, co znacznie ułatwia nawiązanie relacji partnerskiej i współdziałanie.