Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 507.39 kb
Stron: 3
Id: 3860

Czarodziejska lampa Aladyna (zajęcia inspirowane bajką)

Edyta Kaczanowska   Styczeń 2014

Przykładowe zabawy ze scenariusza: a) Czarodziejskie zaklęcia. Zobaczcie, co uda nam się jeszcze „wyczarować”! (Nauczycielka pociera atrapę lampy i wyjmuje ze środka jeden obrazek. Potem robi tak każde kolejne dziecko). Przyjrzyjcie się obrazkom, które zostały wyczarowane z naszej lampy. Zamienię w... więcej
Pobierz

Zobacz również

bajkabaśńedukacja czytelniczascenariusz zajęćtwórczość

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Scenariusze zajęć wieloobszarowych

Więcej z tego numeru

Styczeń 2014

Scenariuszowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne:
  • podkład do piosenki „W świecie baśni” – znajdziesz go TU;
  • obrazki do treści zabawy – TU;
  • fotografie przedstawiające biżuterięTU;
  • karta pracyTU.
Od Autorki: Bajka o czarodziejskiej lampie Aladyna zainspirowała mnie do opracowania zabaw uruchamiających twórcze myślenie dzieci. Zaproponowałam wybrane techniki kreatywne w korelacji z metodami pedagogiki zabawy. Sytuacje edukacyjne ujęłam w formę zadaniową nakierowaną na dzieci w starszym wieku przedszkolnym.

W scenariuszu określono następujące umiejętności dzieci:
  • uważne słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę i wysnucie morału;
  • wyodrębnienie cech postaci bajki o Aladynie w formie listy atrybutów;
  • wykonywanie sekwencji rytmiczno-ruchowych przy piosence;
  • tworzenie analogii fantastycznej;
  • tworzenie rymu do wybranego wyrazu oraz rymowanki na bazie tego rymu;
  • wyodrębnianie różnic i podobieństw między wybranymi stworzeniami bądź przedmiotami;
  • wymyślanie różnych rozwiązań danej sytuacji;
  • wymyślanie innego zastosowania danego przedmiotu;
  • zapamiętywanie obrazków i odgadywanie, które zostały zabrane;
  • zapamiętywanie i odkrywanie par obrazków;
  • wyodrębnienie rysunku pasującego do cienia;
  • rysowanie motywów ozdobnych według własnego pomysłu;
  • naśladowanie ruchem wybranych stworzeń bądź ożywionych przedmiotów;
  • współdziałanie i współpraca.
Przykładowe zabawy ze scenariusza: a) Czarodziejskie zaklęcia. Zobaczcie, co uda nam się jeszcze „wyczarować”! (Nauczycielka pociera atrapę lampy i wyjmuje ze środka jeden obrazek. Potem robi tak każde kolejne dziecko). Przyjrzyjcie się obrazkom, które zostały wyczarowane z naszej lampy. Zamienię was teraz w niektóre z nich. Na początku rzucam na was czar zmieniający dzieci w sowy. Kto umiałby ułożyć ze mną odpowiednie zaklęcie? Trzeba będzie najpierw znaleźć rym do nazwy z obrazka. Tak, „sowy” rymuje się z „połowy”. Zaklęcie może brzmieć: „uru, duru dwie połowy, zamieniajcie się tu w sowy”. Za pierwszym razem to głównie nauczycielka wymyśla zaklęcie. Dzieci naśladują wymienione stworzenia lub ożywione przedmioty. Potem znów zostaje wybrany obrazek (np. motyle, domek, książka). Chętne dziecko szuka rymu i próbuje ułożyć zaklęcie. b) Wymyślanie. Wyobraźmy sobie jaskinię, do której trafił Aladyn. Chłopiec zostawiony tam przez maga miał dużo czasu na myślenie. Zastanówmy się, co by się mogło stać, gdyby nie pojawił się tam dżin. W jaki sposób Aladyn mógłby wydostać się z jaskini? Jeśli dzieci mają trudności z wymyślaniem rozwiązań, nauczycielka może rozbudzać wyobraźnię przedszkolaków podpowiedziami: ...a może w jaskini są kamienie?, ...a może w jaskini jest jakieś zwierzę?, ...a może w skale jest jakiś czarny otwór? Następnie dzieci kolejno podają sobie bransoletkę, wymyślając inne zastosowanie tego przedmiotu (Do czego mogłaby służyć bransoletka, gdyby nie była ozdobą ręki?).

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania