Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Sprawozdanie z projektu "Piękna Nasza Polska Cała"
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Sprawozdanie z realizacji projektu „Piękna Nasza Polska Cała” przez Przedszkole Miejskie nr 4 w Giżycku
Przedszkole Miejskie nr w Giżycku wzięło udział we wspaniałym projekcie „Piękna Nasza Polska Cała”. W realizację zadań zaangażowały się dzieci oraz ich rodzice.
Zadanie 1 – Wszyscy zaśpiewaliśmy hymn podczas apelu zorganizowanego 9 listopada. Włączyliśmy się w akcję „Rekord dla Niepodległej”.
Zadanie 3 – 9 listopada dzieci z koła teatralnego „Różowa Gąska” przygotowały piękny występ dla swoich młodszych kolegów i koleżanek, by upamiętnić 100 rocznicę odzyskania niepodległości. W apelu uczestniczyli włodarze naszego miasta oraz zaproszeni żołnierze – „nasi rodzice”. Występ uświetniły tańce dzieci z koła tanecznego „Super 4”: Krakowiak, Kujawiak. (Scenariusz w załączeniu oraz na grupie „Piękna Nasza Polska Cała”).
Zadanie 4 – Dzieci nauczyły się piosenek pt. Niepodległość” i „Jesteśmy Polką i Polakiem”, „Wyleciał ptaszek z Łobzowa”.
Zadanie 5 – Zorganizowaliśmy Przegląd Tańców i Piosenek Regionalnych „Na ludową nutę” podczas którego wystąpiły wszystkie dzieci z naszego przedszkola w strojach przygotowanych specjalnie na tę okazję. Wystąpili również zaproszeni tancerze z zespołu „Złota Jesień” z Klubu Seniora.
Zadanie 6 – Nauczyliśmy się wierszy pt. „Barwy ojczyste” Cz. Janczarskiego, „Katechizm polskiego dziecka” W. Bełzy.
Zadanie 7 – W każdej grupie przedszkolnej został zorganizowany kącik „Piękna nasza Polska cała” o tematyce patriotycznej. Wychowawczynie grup wraz z dziećmi wykonały lapbooki ukazujące historię, tradycje oraz ważne wydarzenia z historii naszego kraju. Przy współpracy rodziców w holu przedszkola powstał kącik regionalny.
Zadanie 8 – Przedszkolaki z grupy VIII wraz z wychowawczynią i rodzicami wykonały mazurski strój ludowy.
Zadanie 9 – Przedszkolaki nauczyły się dawnej zabawy mazurskiej „Szewc”.
Zadanie 10 – „Według przepisu Babci i Dziadka”- dzieci wykonały pierogi ze szczupaka.
(Przepis w załączniu).
Zadanie 11 – Przygotowaliśmy multimedialną prezentację o Giżycku, która była prezentowana dzieciom we wszystkich grupach. (Prezentacja wysłana na grupę „Piękna Nasza Polska Cała”).
Zadanie 12 – Poszukiwacze wysłali pocztówkę do autorki projektu.
Zadanie 15 – Zorganizowaliśmy Pokaz Mody Patriotycznej. Dzieci na wybiegu zaprezentowały się w różnych strojach: strażaka, żołnierza, eleganta, góralki, krakowianki, piłkarza i wielu innych.
Zadanie 16 – Na terenie ogrodu przedszkolnego posadziliśmy „Drzewko Pamięci” pozyskane z akcji „Drzewko za makulaturę” z FOWJM.
Zadanie 18 – Przedszkolaki będąc na wycieczkach pieszych były pod tablicą upamiętniającą miejsce urodzenia Wojciecha Kętrzyńskiego, Pomnikiem „Bojownikom o Polskość Ziemi Mazurskiej”, gdzie zapaliły znicze oraz na Wieży Ciśnień w Giżycku.
Projekt realizowany był przez wszystkie grupy przedszkolne (8 grup) wraz z wychowawczyniami oraz rodzicami.
Przedszkole Miejskie nr 4 w Giżycku
Ul. Jagiełły 3
11-500 Giżycko
Dziękujemy za możliwość wzięcia udziału w tak wspaniałym i ciekawym projekcie!
PRZEPIS NA PIEROGI ZE SZCZUPAKIEM
Ciasto:
250g ciepłej wody
1jajko
2 łyżki oleju
560g mąki pszennej
Farsz:
szczupak (filet),
zielona pietruszka
1 jajko
bułka moczona w mleku
cebulka smażona na maśle
sól,
pieprz
Z podanych składników zagniatamy ciasto. Mielimy szczupaka, siekamy pietruszkę i łączymy wszystkie składniki potrzebne do farszu. Doprawiamy do smaku. Kleimy pierożki i gotujemy w osolonej wodzie ok 15 minut od momentu wypłynięcia.
Scenariusz: „ 100 lat niepodległości” 2018r.
1. Powitanie gości przez Panią dyrektor .
2. Program „ 100 lat niepodległości”- słowo wiążące
3. Odśpiewanie hymnu państwowego przez społeczność przedszkolną.
SCENARIUSZ 100 LECIA ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI POLSKI:
- Dzisiaj setna jest rocznica-
Jedenasty listopada!
Tym, co zmarli za ojczyznę,
Hołd wdzięczności Polska składa
Im to, bowiem zawdzięczamy
wolność - polską mowę w szkole,
to, że tylko z ksiąg historii
poznajemy dziś niewolę.
Uroczyście biją dzwony,
w mieście flagi rozwinięto...
i me serce się raduje,
że obchodzę Polski święto.
Przed laty Rosja, Austria i Prusy najechali na Polskę, podzielili jej
ziemie miedzy siebie i zakuli w łańcuch niewoli.
- Opowiedz nam, moja Ojczyzno
jak matka dzieciom ciekawym,
o latach znaczonych blizną
na wiekach chwały i sławy.
Matczynej ucz nas miłości,
jak ojciec w życie wprowadzaj,
nie żałuj serdecznej troski,
za trudy szczodrze nagradzaj.
- Pantomina
Troje dzieci ubranych na czarno - symbolizują trzech zaborców. Dziecko ubrane na biało – białego orła Polskę. Czarne kruki podchodzą do orła, krążą wokół niego, szarpie każdy do siebie. Zakładają dla orła kajdany -symbolizujące zniewolona Polskę w kajdany. Dziecko w kajdanach zostaje na środku sceny przez całe przedstawienie.
Muzyka: groźna, przejmująca
- Piosenka „ 11 listopada”
Niepodległość- trudne słowo-
Może ono znaczyć coś ważnego w naszym życiu
Kto mi wytłumaczy?
Tak to słowo- bardzo ważne,
Jeśli słuchać umiesz
To na pewno już niedługo łatwo je \rozumiesz.
Ref:
Uwieziony ptak nie śpiewa
A czy wiesz dlaczego?
Bo nie spotkasz nigdy w klatce,
Ptaka szczęśliwego ( bis)
Czasem ktoś Ci nie pozwoli cieszyć się swobodą
I zamieszka bez pytania w twoim kraju z Tobą.
Potem bardzo się panoszy, rządzi i wymaga.
Wreszcie mówi, że tak trzeba, że tobie pomaga.
Ref:
Uwieziony ptak nie śpiewa
A czy wiesz dlaczego?
Bo nie spotkasz nigdy w klatce
Tak, poznałam, zrozumiałam słowa najważniejsze
Niepodległość , znaczy wolność, słowa najpiękniejsze.
Niepodległość , znaczy wolność, słowa najpiękniejsze.
- Czym jest wolność, wie ten, kto ją stracił. Ten, kto przeżył niewolę i śmierć widział braci. Społeczeństwo polskie podjęło walkę z wrogiem.
Piosenka „Nie noszą lampasów”
- Chłopiec:
Bywaj dziewczę zdrowe, ojczyzna mnie woła
Idę za kraj walczyć wśród rodaków koła:
I choć przyjdzie ścigać jak najdalej wroga,
Nigdy nie zapomnę, jak mi jesteś droga.
Dziewczyna:
Czuję to, bom Polka! Ojczyzna w potrzebie,
Nie pamiętaj o mnie, nie oszczędzaj siebie.
Kto nie zna jej cierpień i głos jej przytłumi,
Niegodzien miłości i kochać nie umie.
- Piosenka „Czerwone jabłuszko’
Zaborcy robią wszystko by zapomniano o Polsce. W tej sytuacji rodziny muszą dbać o to by ich dzieci mówiły po polsku i znały polską historie i obyczaje.
- Scenka dziecko z matką spacerują po scenie.
Matka:
A jak ciebie, kto zapyta:
Kto ty taki, skąd ty rodem?
Mów, żeś z tego łanu żyta,
Żeś z tych łąk, co pachną miodem;
Mów, że jesteś z takiej chaty,
Co Piastową chatą była,
Żeś z tej ziemi, której kwiaty
Gorzka rosa wykarmiła...
- Dialog matki z dzieckiem:
Matka: Kto ty jesteś?
Dziecko: Polak mały.
M: Jaki znak twój?
Dz: Orzeł biały.
M: Gdzie ty mieszkasz?
Dz: Między swemi.
M: W jakim kraju?
Dz: W polskiej ziemi.
M: Czym ta ziemia?
Dz: Mą ojczyzną.
M: Czym zdobyta?
Dz: Krwią i blizną.
M: Czy ją kochasz?
Dz: Kocham szczerze.
M: A w co wierzysz?
Dz: W Polskę wierzę.
Matka i dziecko Odchodzą ze sceny.
Dzięki uporowi i wytrwałej walce kilku pokoleń polaków, Polska po 123 latach niewoli odzyskuje niepodległość.
- Pantomima
Żołnierze wkraczają na scenę i zdejmują kajdany dziecku ubranemu na biało i nakładają mu koronę.( muzyka)
Ojczyzna wolna, znowu wolna!
Tak bije serce, huczą skronie!
A Biały Orzeł w słońcu kwiatów
Przyleciał, by go ująć w dłonie.
Zawsze był z nami - ptak wspaniały
Choć czasem ktoś odszedł daleko...
Bronił tej ziemi, bo ją kochał
Sercem pokoleń już od wieków.
\
Zerwałeś Orle nasz Biały kajdany
I już swobodny wzleciałeś w przestworza.
Wzrok Twój ogarnia i bory i łany
Od Tatr śnieżystych do polskiego morza.
W potędze dzisiaj widzą Cię me oczy,
Wszak 100 lat już dziś nam upływa.
Odkąd nasz naród pośród wolnych kroczy
I odkąd Polską zwie się nasza niwa.
Nikt nam wolności nie podarował, wywalczyliśmy ją sami. Żyjemy dziś w wolnym kraju, dlatego dziś z radością śpiewamy
- Piosenka „Płynie Wisła płynie”
Tu , gdzie jest dom i twój i mój,
Tu, gdzie są lasy i rzeki nasze,
Tu , gdzie się rodził ojciec i matka,
Gdzie biały orzeł na sztandarze
Polska to kraj piękniejszy od innych
Wśród grusz i topul- dom rodzinny…
Być może gdzie indziej są ziemie piękniejsze
I noce gwiaździstsze i ranki jaśniejsze
Być może bujniejsza, zieleńsza jest zieleń
I ptaki w gałęziach śpiewają weselej
Być może gdzie indziej, lecz sercu jest droższa
Piosenka nad Wisłą i piasek Mazowsza.
A na koniec tak powiem
Kto Polak , ten mi przyzna.
Najważniejsze dla mnie słowa:
Bóg , Honor, Ojczyzna!
- Piosenka „ Jestem Polką i Polakiem”
- Tańce Krakowiak i Kujawiak w wykonaniu koła tanecznego
„ Super czwórka” .
- Zakończenie - Podziękowanie dzieciom za występy.
Piękna Nasza Polska cała
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała” jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100. rocznicę odzyskania niepodległości.
Strona projektu
Zobacz wszystkie wpisy
od Magdalena Trzonkowska
Wyślij wiadomość
do Magdalena Trzonkowska
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl