Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1078.9 kb
Stron: 4
Id: 2924

Źródła mitów i uprzedzeń dotyczących pedagogiki Marii Montessori (Edukacja Montessori)

Julia Janowska   Październik 2012

Fragment artykułu: Przedszkola w Polsce są podobne do siebie. Podobieństwo to dotyczy organizacji przestrzeni, ale również powszechnych, ogólnie przyjętych metod pracy z dziećmi, a co za tym idzie przeświadczenia, że dzień przedszkolaka ma wyglądać – w pewien określony spos&oacu... więcej
Pobierz

Zobacz również

Maria Montessoricykl Edukacja Montessori

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Systemy pedagogiczne, koncepcje edukacyjne, nowatorskie metody...

Więcej z tego numeru

Październik 2012

Fragment artykułu:
Przedszkola w Polsce są podobne do siebie. Podobieństwo to dotyczy organizacji przestrzeni, ale również powszechnych, ogólnie przyjętych metod pracy z dziećmi, a co za tym idzie przeświadczenia, że dzień przedszkolaka ma wyglądać – w pewien określony sposób kiedy będzie się bawił, kiedy uczył, kiedy spał i jadł.
W minionym czasie pedagogiki socjalizmu, kiedy wszędzie realizowano centralny program dla przedszkoli i szkół, nikt się nad tym nie zastanawiał. Od momentu zainteresowania się pedagogiką Marii Montessori nurtuje mnie pytanie o różnice w odczytywaniu jej koncepcji w krajach, które odwiedzam. Zetknęłam się z placówkami montessoriańskimi w Austrii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Holandii czy Czechach. Zawsze jest drobna różnica w przygotowaniu sali, czy na przykład w planie dnia. Inaczej są rozłożone akcenty mówienia o samej pedagogice. Jestem przekonana, że na interpretację ma wpływ historia i tradycja pedagogiczna danego narodu. Bardzo cenną publikacją, która mówi o historii recepcji pedagogiki Marii Montessori,jest książka Ewy Łatacz pt.: „Recepcja teorii pedagogicznej Marii Montessori w Polsce do roku 1939”. Zostały w niej poddane szczegółowej analizie wszelkie dostępne źródła dotyczące historii recepcji pedagogiki Montessori w Polsce. Mój artykuł będzie dotyczył jedynie wyników fragmentu badań, które prowadziła Ewa Łatacz. Wybrałam je, ponieważ uważam, że warto przyjrzeć się dyskusji, jaka towarzyszyła wprowadzaniu zmian do niektórych polskich przedszkoli w okresie międzywojnia.
Historia to ludzie i ich wybory. W omawianej książce została zgromadzona duża wiedza dotycząca Polaków, którzy uczestniczyli w pierwszych kursach prowadzonych jeszcze przez samą Marię Montessori. Wybrałam tu dwa biogramy, które wydają mi się szczególnie interesujące. Helena i Zbigniew Łubieńscy to Polacy, którzy prowadzili w latach trzydziestych XX wieku szkołę Montessori w Genewie. (…) Druga osoba związana z ruchem montessoriańskim, o której warto wspomnieć, to siostra Urszula Ledóchowska.

W dalszej cześci artykułu przeczytamy m.in. o:

  • różnych poglądach na pedagogikę M. Montessori i prawdopodobnych przyczynach tych różnic;
  • najbardziej upublicznionych w Polsce elementach metody M. Montessori;
  • mitach i uprzedzeniach związanych z tym nurtem oraz o ich korzeniach.

Objętość artykułu: 4 strony.