
Zrób to za mnie – czyli niesamodzielne przedszkolaki
Wielu nauczycieli ma świadomość, że początek edukacji przedszkolnej niesie za sobą liczne zmiany w życiu dziecka i jego rodziców. Podejmuje więc spory wysiłek, aby pierwsze dni w przedszkolu były dla dziecka spokojne. Jakie zachowania i nawyki dzieci rozpoczynających edukację mogą mieć wpływ ... więcej
Wielu nauczycieli ma świadomość, że początek edukacji przedszkolnej niesie za sobą liczne zmiany w życiu dziecka i jego rodziców. Podejmuje więc spory wysiłek, aby pierwsze dni w przedszkolu były dla dziecka spokojne. Jakie zachowania i nawyki dzieci rozpoczynających edukację mogą mieć wpływ na grupę przedszkolną oraz dalszy rozwój dziecka?
Sukcesem dla dziecka i dla nauczyciela jest moment, kiedy maluch spokojnie przekracza próg sali przedszkolnej. Zaczyna rozumieć i realizować nowy – przedszkolny rytm dnia. Wykazuje zainteresowanie nowymi zasadami (prawami, które obecne są w społeczności przedszkolnej). Niestety, nie zawsze je realizuje, czasem wręcz reaguje na nie złością. Dlaczego? Otóż albo ich nie rozumie, albo nauczone jest postępować w zupełnie inny sposób. Oczywiście, nauczyciel podejmuje wówczas pracę z dzieckiem. Jednak to nie wystarczy. W takich sytuacjach potrzebna jest także pomoc rodzica.
W artykule znalazły się bardzo rzeczowe podpowiedzi, które szczególnie młodemu nauczycielowi mogą pomóc zorganizować funkcjonowanie powierzonej mu grupy najmłodszych przedszkolaków. W tekście znalazły się także wskazania do efektywnego organizowania współpracy z rodzicami, szczególnie w zakresie rozwijania samodzielności u dziecka.