Zbiory grzybów (edukacja matematyczna)
Fragment artykułu: Nieodzowną umiejętnością w zakresie pojęć matematycznych jest z pewnością posługiwanie się liczebnikami. Na co dzień w przedszkolu jest wiele okazji do zaaranżowania sytuacji edukacyjnych, w których dzieci przeliczają, używają liczebników porządkowych i porów... więcej
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (6.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIEJ PRZEDSZKOLA.
Zobacz również
cykl Jak przygotować przedszkolaka do szkoły?jesieńmatematykaprzygotowanie do szkołyscenariusz zajęć
Ostatnio pobierane
Znajdź dla siebie
Fragment artykułu:
Nieodzowną umiejętnością w zakresie pojęć matematycznych jest z pewnością posługiwanie się liczebnikami. Na co dzień w przedszkolu jest wiele okazji do zaaranżowania sytuacji edukacyjnych, w których dzieci przeliczają, używają liczebników porządkowych i porównują liczebność zbiorów. Pierwsza z brzegu to zwykłe pytanie, kto jako pierwszy, drugi i trzeci przyszedł danego dnia do sali. Dzieci kończące edukację przedszkolną potrafią też bez problemu przeliczać ilość obecnych kolegów i koleżanek, jeśli nauczycielka systematycznie stwarza ku temu okazję. Radzą też sobie z porównywaniem liczby dziewczynek i chłopców w grupie.
W przygotowanym przeze mnie scenariuszu inspirowałam się pedagogiką zabawy, która dysponuje metodami o ogromnym aktywizującym ładunku. Miałam również na uwadze metodę kształtowania pojęć matematycznych według prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Podczas opisu sytuacji edukacyjnych posłużyłam się formą zadaniową nakierowaną na dzieci w starszym wieku przedszkolnym.
Na główną część artykułu składa się scenariusz zajęć „Zbiory grzybów”. Jego cele ogólne to:
- kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów;
- stwarzanie okazji do aktywności ruchowej i posługiwania się wyobraźnią.
Ujęte w scenariuszu umiejętności dzieci to:
- określanie i wyodrębnianie miejsca w szeregu za pomocą liczebnika porządkowego;
- szacowanie ilości określonych elementów zbioru;
- przeliczanie elementów zbioru w zakresie dostępnym dzieciom;
- porównywanie liczebności dwóch zbiorów poprzez łączenie elementów w pary;
- tworzenie zbiorów równolicznych;
- układanie elementów w szeregu wg podanego rytmu;
- rozróżnianie wybranych gatunków grzybów;
- śpiewanie piosenki pt. „Zbieramy grzyby”;
- posługiwanie się w działaniu wyobraźnią;
- współdziałanie i współpraca.
Pomoce i karty pracy do scenariusza w skali 1:1 (do samodzielnego wydruku) możesz pobrać ze strony www.dopobrania.blizejprzedszkola.pl!
Objętość artykułu: 3 strony.