
Zbiory grzybów (edukacja matematyczna)
Fragment artykułu: Nieodzowną umiejętnością w zakresie pojęć matematycznych jest z pewnością posługiwanie się liczebnikami. Na co dzień w przedszkolu jest wiele okazji do zaaranżowania sytuacji edukacyjnych, w których dzieci przeliczają, używają liczebników porządkowych i porów... więcej
Fragment artykułu:
Nieodzowną umiejętnością w zakresie pojęć matematycznych jest z pewnością posługiwanie się liczebnikami. Na co dzień w przedszkolu jest wiele okazji do zaaranżowania sytuacji edukacyjnych, w których dzieci przeliczają, używają liczebników porządkowych i porównują liczebność zbiorów. Pierwsza z brzegu to zwykłe pytanie, kto jako pierwszy, drugi i trzeci przyszedł danego dnia do sali. Dzieci kończące edukację przedszkolną potrafią też bez problemu przeliczać ilość obecnych kolegów i koleżanek, jeśli nauczycielka systematycznie stwarza ku temu okazję. Radzą też sobie z porównywaniem liczby dziewczynek i chłopców w grupie.
W przygotowanym przeze mnie scenariuszu inspirowałam się pedagogiką zabawy, która dysponuje metodami o ogromnym aktywizującym ładunku. Miałam również na uwadze metodę kształtowania pojęć matematycznych według prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Podczas opisu sytuacji edukacyjnych posłużyłam się formą zadaniową nakierowaną na dzieci w starszym wieku przedszkolnym.
Na główną część artykułu składa się scenariusz zajęć „Zbiory grzybów”. Jego cele ogólne to:
- kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów;
- stwarzanie okazji do aktywności ruchowej i posługiwania się wyobraźnią.
Ujęte w scenariuszu umiejętności dzieci to:
- określanie i wyodrębnianie miejsca w szeregu za pomocą liczebnika porządkowego;
- szacowanie ilości określonych elementów zbioru;
- przeliczanie elementów zbioru w zakresie dostępnym dzieciom;
- porównywanie liczebności dwóch zbiorów poprzez łączenie elementów w pary;
- tworzenie zbiorów równolicznych;
- układanie elementów w szeregu wg podanego rytmu;
- rozróżnianie wybranych gatunków grzybów;
- śpiewanie piosenki pt. „Zbieramy grzyby”;
- posługiwanie się w działaniu wyobraźnią;
- współdziałanie i współpraca.
Pomoce i karty pracy do scenariusza w skali 1:1 (do samodzielnego wydruku) możesz pobrać ze strony www.dopobrania.blizejprzedszkola.pl!
Objętość artykułu: 3 strony.