Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 923.08 kb
Stron: 3
Id: 2920

Zbiory grzybów (edukacja matematyczna)

Edyta Kaczanowska   Październik 2012

Fragment artykułu: Nieodzowną umiejętnością w zakresie pojęć matematycznych jest z pewnością posługiwanie się liczebnikami. Na co dzień w przedszkolu jest wiele okazji do zaaranżowania sytuacji edukacyjnych, w których dzieci przeliczają, używają liczebników porządkowych i porów... więcej
Pobierz

Zobacz również

cykl Jak przygotować przedszkolaka do szkoły?jesieńmatematykaprzygotowanie do szkołyscenariusz zajęć

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój intelektualny i edukacja matematyczna

Więcej z tego numeru

Październik 2012

Fragment artykułu:
Nieodzowną umiejętnością w zakresie pojęć matematycznych jest z pewnością posługiwanie się liczebnikami. Na co dzień w przedszkolu jest wiele okazji do zaaranżowania sytuacji edukacyjnych, w których dzieci przeliczają, używają liczebników porządkowych i porównują liczebność zbiorów. Pierwsza z brzegu to zwykłe pytanie, kto jako pierwszy, drugi i trzeci przyszedł danego dnia do sali. Dzieci kończące edukację przedszkolną potrafią też bez problemu przeliczać ilość obecnych kolegów i koleżanek, jeśli nauczycielka systematycznie stwarza ku temu okazję. Radzą też sobie z porównywaniem liczby dziewczynek i chłopców w grupie.
W przygotowanym przeze mnie scenariuszu inspirowałam się pedagogiką zabawy, która dysponuje metodami o ogromnym aktywizującym ładunku. Miałam również na uwadze metodę kształtowania pojęć matematycznych według prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Podczas opisu sytuacji edukacyjnych posłużyłam się formą zadaniową nakierowaną na dzieci w starszym wieku przedszkolnym.

Na główną część artykułu składa się scenariusz zajęć „Zbiory grzybów”. Jego cele ogólne to:

  • kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
  • kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów;
  • stwarzanie okazji do aktywności ruchowej i posługiwania się wyobraźnią.

Ujęte w scenariuszu umiejętności dzieci to:

  • określanie i wyodrębnianie miejsca w szeregu za pomocą liczebnika porządkowego;
  • szacowanie ilości określonych elementów zbioru;
  • przeliczanie elementów zbioru w zakresie dostępnym dzieciom;
  • porównywanie liczebności dwóch zbiorów poprzez łączenie elementów w pary;
  • tworzenie zbiorów równolicznych;
  • układanie elementów w szeregu wg podanego rytmu;
  • rozróżnianie wybranych gatunków grzybów;
  • śpiewanie piosenki pt. „Zbieramy grzyby”;
  • posługiwanie się w działaniu wyobraźnią;
  • współdziałanie i współpraca.

Pomoce i karty pracy do scenariusza w skali 1:1 (do samodzielnego wydruku) możesz pobrać ze strony www.dopobrania.blizejprzedszkola.pl!

Objętość artykułu: 3 strony.

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania