Zasady planu daltońskiego w kontekście współczesnym
Główne zasady edukacji daltońskiej, tj. wolność, samodzielność oraz współpraca, są właściwie oczywiste, bo któż nie chciałby wychowywać dziecka tak, by radziło sobie z poczuciem wolności, potrafiło samodzielnie pracować nad danym tematem oraz współpracowało z innymi. Zate... więcej
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIEJ PRZEDSZKOLA.
Ostatnio pobierane
Znajdź dla siebie
Główne zasady edukacji daltońskiej, tj. wolność, samodzielność oraz współpraca, są właściwie oczywiste, bo któż nie chciałby wychowywać dziecka tak, by radziło sobie z poczuciem wolności, potrafiło samodzielnie pracować nad danym tematem oraz współpracowało z innymi. Zatem ważniejszy jest sposób, w jaki szkoła stosuje te zasady na co dzień. Pozwolę sobie z góry sformułować następującą tezę: „Zasady wolności, samodzielności oraz współpracy potrzebują gruntownego przedefiniowania”. Praktyczne zastosowanie tych zasad w dzisiejszych szkołach daltońskich jest jedynie odzwierciedleniem zamierzeń Helen Parkhurst, która realizowała je, ucząc, jako jedyna nauczycielka w szkole w Waterville w stanie Wisconsin, i następnie wdrażała w szkołach daltońskich w Nowym Jorku. W opublikowanej w 1922 roku „Pedagogice według planu daltońskiego” Helen Parkhurst opisała zasady kształcenia. Oto przedstawione przez nią podstawy pedagogiczno-psychologiczne.
Kolejny artykuł z zapowiadanej serii materiałów przygotowywanych przez autorów „Pedagogiki planu daltońskiego” zawiera kilka praktycznych rozwiązań, którymi dzieli się Hans Wenke – konsultant edukacji daltońskiej z Holandii.