Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 677.27 kb
Stron: 3
Id: 1589

Zasady planu daltońskiego w kontekście współczesnym

Hans Wenke   Styczeń 2012

Główne zasady edukacji daltońskiej, tj. wolność, samodzielność oraz współpraca, są właściwie oczywiste, bo któż nie chciałby wychowywać dziecka tak, by radziło sobie z poczuciem wolności, potrafiło samodzielnie pracować nad danym tematem oraz współpracowało z innymi. Zate... więcej
Pobierz

Zobacz również

plan daltoński

Więcej z działu

Systemy pedagogiczne, koncepcje edukacyjne, nowatorskie metody...

Więcej z tego numeru

Styczeń 2012

Główne zasady edukacji daltońskiej, tj. wolność, samodzielność oraz współpraca, są właściwie oczywiste, bo któż nie chciałby wychowywać dziecka tak, by radziło sobie z poczuciem wolności, potrafiło samodzielnie pracować nad danym tematem oraz współpracowało z innymi. Zatem ważniejszy jest sposób, w jaki szkoła stosuje te zasady na co dzień. Pozwolę sobie z góry sformułować następującą tezę: „Zasady wolności, samodzielności oraz współpracy potrzebują gruntownego przedefiniowania”. Praktyczne zastosowanie tych zasad w dzisiejszych szkołach daltońskich jest jedynie odzwierciedleniem zamierzeń Helen Parkhurst, która realizowała je, ucząc, jako jedyna nauczycielka w szkole w Waterville w stanie Wisconsin, i następnie wdrażała w szkołach daltońskich w Nowym Jorku. W opublikowanej w 1922 roku „Pedagogice według planu daltońskiego” Helen Parkhurst opisała zasady kształcenia. Oto przedstawione przez nią podstawy pedagogiczno-psychologiczne.


Kolejny artykuł z zapowiadanej serii materiałów przygotowywanych przez autorów „Pedagogiki planu daltońskiego” zawiera kilka praktycznych rozwiązań, którymi dzieli się Hans Wenke – konsultant edukacji daltońskiej z Holandii.