Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 555.45 kb
Stron: 4
Id: 1638

Zanim pójdę do szkoły – matematyczne uzdolnienia dzieci w przedszkolach olsztyńskich

Jolanta Jastrzębska, Czesława Polakowska, Ewa Zielińska    Luty 2012

Powszechnie uważa się, że zdolności matematyczne ujawniają się u starszych uczniów, którzy bez większego trudu opanowują wiadomości oraz posługują się zaawansowaną wiedzą matematyczną. Talenty te obserwowane są przy wykonywaniu przez nich zadań wymagających większych umiejętności. Do t... więcej
Pobierz

Zobacz również

dziecko zdolneEdyta Gruszczyk-KolczyńskaEwa Zielińskamatematyka

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój intelektualny i edukacja matematyczna

Więcej z tego numeru

Luty 2012

Powszechnie uważa się, że zdolności matematyczne ujawniają się u starszych uczniów, którzy bez większego trudu opanowują wiadomości oraz posługują się zaawansowaną wiedzą matematyczną. Talenty te obserwowane są przy wykonywaniu przez nich zadań wymagających większych umiejętności. Do tej pory uważano, że za wcześnie jest mówić o uzdolnieniach matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Przeczą temu wyniki ostatnio przeprowadzonych badań nad występowaniem uzdolnień matematycznych u starszych przedszkolaków i młodszych uczniów. Badania takie prowadziła prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska. Wynika z nich, iż więcej niż połowa dzieci w starszym wieku przedszkolnym przejawia uzdolnienia matematyczne. W tej grupie znajdują się także dzieci wysoko uzdolnione matematycznie, których jest nie mało. Wyniki badań pokazują, że jeśli zdolności te nie są pielęgnowane, to w klasach starszych jest tych dzieci mniej niż dwoje, troje. Zatem problem ten zostanie częściowo rozwiązany, jeśli uświadomi się dorosłym – zarówno nauczycielom, jak i rodzicom – jakimi uzdolnieniami wykazują się dzieci już w wieku przedszkolnym.


Z treści artykułu dowiemy się, w jakim celu ustalono liczbę uzdolnionych dzieci w olsztyńskich przedszkolach, jakie były cele i zadania badawcze oraz organizacja projektu „Matematycznie uzdolnione przedszkolaki w Olsztynie” oraz jakie cechy umysłu brano pod uwagę w nauczycielskiej diagnozie wyłaniając dzieci uzdolnione matematycznie. Zapoznamy się także z metodami zastosowanymi Wdo przeprowadzenia tychże badań oraz z wnioskami wynikającymi z zebranego materiału badawczego.