Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1362.12 kb
Id: 6142

Zanim dzieci zaczną recytować wiersze… [Propozycje zabaw i ćwiczeń usprawniających aparat mowy]

Dorota Rzepecka   Grudzień 2016

"(...)Proponuję, by wspomagać pracę aparatu oddechowego, artykulacyjnego i fonacyjnego już u najmłodszych przedszkolaków. Systematyczne ćwiczenia w czasie codziennych zajęć z dziećmi trzy- i czteroletnimi, zabawy oddechowe, fonacyjne i usprawniające narządy artykulacyjne mają duże znaczenie dla praw... więcej
Pobierz

Zobacz również

rozwój językowyrozwój dzieckamowascenariusz zajęć

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój mowy

Więcej z tego numeru

Grudzień 2016

"(...)Proponuję, by wspomagać pracę aparatu oddechowego, artykulacyjnego i fonacyjnego już u najmłodszych przedszkolaków. Systematyczne ćwiczenia w czasie codziennych zajęć z dziećmi trzy- i czteroletnimi, zabawy oddechowe, fonacyjne i usprawniające narządy artykulacyjne mają duże znaczenie dla prawidłowego rozwoju mowy. Skuteczność tego rodzaju oddziaływań zależy jednak od regularności. Zabawy prowadzone okazjonalnie, od czasu do czasu, nie przyniosą większych efektów. Dlatego proponuję przeprowadzenie raz w tygodniu 15-20-minutowych zabaw, a także – w celu utrwalenia prawidłowych nawyków – powtarzanie niektórych ćwiczeń przez kilka kolejnych dni, aż do następnych zajęć. Ponieważ dzieci trzy-, czteroletnie często mają kłopoty z wykonywaniem nawet prostych ruchów celowych narządów artykulacyjnych, bez kontroli wzroku, ćwiczenia te należy wykonywać przed lusterkiem i stopniowo (bez nadmiernego forsowania mięśni). Natomiast ćwiczenia fonacyjne powinny trwać krótko, aby nie przeciążać krtani."

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania