
Zanim dzieci zaczną recytować wiersze… [Propozycje zabaw i ćwiczeń usprawniających aparat mowy]
Dorota Rzepecka
Grudzień 2016
"(...)Proponuję, by wspomagać pracę aparatu oddechowego, artykulacyjnego i fonacyjnego już u najmłodszych przedszkolaków. Systematyczne ćwiczenia w czasie codziennych zajęć z dziećmi trzy- i czteroletnimi, zabawy oddechowe, fonacyjne i usprawniające narządy artykulacyjne mają duże znaczenie dla praw... więcej
"(...)Proponuję, by wspomagać pracę aparatu oddechowego, artykulacyjnego i fonacyjnego już u najmłodszych przedszkolaków. Systematyczne ćwiczenia w czasie codziennych zajęć z dziećmi trzy- i czteroletnimi, zabawy oddechowe, fonacyjne i usprawniające narządy artykulacyjne mają duże znaczenie dla praw... więcej
Pobierz
Ten plik można pobrać za pomocą SMS (7.38 PLN brutto) lub za pomocą pobrań.
Pomoce dydaktyczne 1
"(...)Proponuję, by wspomagać pracę aparatu oddechowego, artykulacyjnego i fonacyjnego już u najmłodszych przedszkolaków. Systematyczne ćwiczenia w czasie codziennych zajęć z dziećmi trzy- i czteroletnimi, zabawy oddechowe, fonacyjne i usprawniające narządy artykulacyjne mają duże znaczenie dla prawidłowego rozwoju mowy. Skuteczność tego rodzaju oddziaływań zależy jednak od regularności. Zabawy prowadzone okazjonalnie, od czasu do czasu, nie przyniosą większych efektów. Dlatego proponuję przeprowadzenie raz w tygodniu 15-20-minutowych zabaw, a także – w celu utrwalenia prawidłowych nawyków – powtarzanie niektórych ćwiczeń przez kilka kolejnych dni, aż do następnych zajęć. Ponieważ dzieci trzy-, czteroletnie często mają kłopoty z wykonywaniem nawet prostych ruchów celowych narządów artykulacyjnych, bez kontroli wzroku, ćwiczenia te należy wykonywać przed lusterkiem i stopniowo (bez nadmiernego forsowania mięśni). Natomiast ćwiczenia fonacyjne powinny trwać krótko, aby nie przeciążać krtani."