Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1029.5 kb
Stron: 4
Id: 22

Zabawy z wyrazami

Edyta Kaczanowska   Wrzesień 2010

Opracowana przez dr Irenę Majchrzak Odimienna Metoda Nauki Czytania doskonale sprawdza się w praktyce przedszkolnej i stanowi dla nauczycieli źródło inspiracji do dalszych poszukiwań. (…) Dzięki Metodzie Odimiennej dzieci szybciej i łatwiej poznają tajniki czytania i pisania – z... więcej
Pobierz

Zobacz również

nauka czytaniaOdimienna Metoda Nauki Czytaniacykl Odimienna Metoda Nauki Czytania

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Gotowość do nauki czytania i pisania

Więcej z tego numeru

Wrzesień 2010

Opracowana przez dr Irenę Majchrzak Odimienna Metoda Nauki Czytania doskonale sprawdza się w praktyce przedszkolnej i stanowi dla nauczycieli źródło inspiracji do dalszych poszukiwań.
(…) Dzięki Metodzie Odimiennej dzieci szybciej i łatwiej poznają tajniki czytania i pisania – za sprawą ciekawości, którą wyzwalają nowe sytuacje i zadania proponowane przez nauczyciela. Podczas podejmowania tych zadań obowiązuje dowolność i dobrowolność, a atmosfera w trakcie działań nie jest nastawiona na rywalizację i współzawodnictwo. Maluchy są zaś motywowane aktywnością kolegów. Kolejną zaletą metody odimiennej jest to, że opiera się na porządku równoczesności – w miejsce porządku chronologicznego został wprowadzony synchroniczny, co skutkuje tym, że każde dziecko dochodzi do określonego etapu wiedzy we własnym tempie, nie czując presji uciekającego czasu. Poza tym „dziecko od samego początku wchodzi w świat pisma jako w świat znaczeń, a nie izolowanych liter” (zrozumienie przynosi więc radość, która rodzi się w bezpośredniej reakcji między dzieckiem a jego zadaniem).


W artykule opisane zostały m.in. etapy początkowej nauki czytania, wytyczne związane z wprowadzaniem dzieci w świat pisma oraz przebieg aktu inicjacji czytelniczej według koncepcji Ireny Majchrzak.