
Zabawy z pingwinkami [scenariusz z zakresu wspomagania rozwoju społecznego]
Monika Majewska
Luty 2013
Zapraszamy do lektury piątego z cyklu scenariuszy, w których Autorka skupiła się na rozwijaniu umiejętności społecznych. Scenariuszowi towarzyszą: pomoce dydaktyczne przedstawiające Antarktydę – prezentacja multimedialna (z filmem!) do pobrania TU i zestaw zdjęć, który pobierz... więcej
Zapraszamy do lektury piątego z cyklu scenariuszy, w których Autorka skupiła się na rozwijaniu umiejętności społecznych. Scenariuszowi towarzyszą: pomoce dydaktyczne przedstawiające Antarktydę – prezentacja multimedialna (z filmem!) do pobrania TU i zestaw zdjęć, który pobierz... więcej
Zobacz również
pięciolatekrozwój społecznyscenariusz zajęćsześciolatek
Więcej z działu
Umiejętności społeczne
Więcej z tego numeru
Luty 2013
Zapraszamy do lektury piątego z cyklu scenariuszy, w których Autorka skupiła się na rozwijaniu umiejętności społecznych.
Scenariuszowi towarzyszą: pomoce dydaktyczne przedstawiające Antarktydę – prezentacja multimedialna (z filmem!) do pobrania TU i zestaw zdjęć, który pobierzesz z TEJ strony.
Główną część artykułu stanowi scenariusz zajęć dla dzieci pięcio-, sześcioletnich, w którym założono realizację następujących celów ogólnych:
-
kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych (1.1-2);
-
wspomaganie rozwoju mowy dzieci (3.1-4);
-
wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec (8.2, 4);
-
wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne (9.2);
- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną (13.1).
Fragment artykułu:
Nabywanie umiejętności społecznych przez dzieci jest niezwykle ważnym osiągnięciem rozwojowym w okresie przedszkolnym. Przebywanie na terenie przedszkola w otoczeniu grupy rówieśników stwarza bardzo korzystne warunki dla rozwoju kompetencji społecznych dziecka. Należy jednak pamiętać, iż nabywanie ich jedynie poprzez nawiązywanie spontanicznych relacji z rówieśnikami może nie wystarczyć dla rozwinięcia tych umiejętności w pełni. Zatem nieodzowne jest zaangażowanie całego środowiska wychowawczego na terenie przedszkola, a w szczególności nauczycieli wychowania przedszkolnego, posiadających wysokie kwalifikacje i umiejętności niezbędne w procesie wpierania aktywności społecznej dzieci.
E. McGinnis i A. P. Goldstein stworzyli propozycję programu nauczania umiejętności prospołecznych (2003). Prezentują listę 40 umiejętności, które można rozwijać u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (patrz ramka). Umiejętności te dotyczą zachowań prospołecznych związanych z akceptacją rówieśniczą i kompetencją społeczną, zwiększają satysfakcję dziecka z własnych działań, mają też przyczynić się do jego sprawnego funkcjonowania w grupie rówieśniczej.
E. McGinnis i A. P. Goldstein stworzyli propozycję programu nauczania umiejętności prospołecznych (2003). Prezentują listę 40 umiejętności, które można rozwijać u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (patrz ramka). Umiejętności te dotyczą zachowań prospołecznych związanych z akceptacją rówieśniczą i kompetencją społeczną, zwiększają satysfakcję dziecka z własnych działań, mają też przyczynić się do jego sprawnego funkcjonowania w grupie rówieśniczej.