
Zabawy z gazetami – czyli pedagogika zabawy w praktyce
Fragment artykułu: Pedagogika zabawy znajduje szerokie poparcie w doświadczeniach psychologów i pedagogów, gdyż bazując na zabawie jako na naturalnej potrzebie, wykorzystuje i uaktywnia tkwiący w nim potencjał. Wszystko to odbywa się w sprzyjającym klimacie rozluźnienia, jaki może stw... więcej
Fragment artykułu:
Pedagogika zabawy znajduje szerokie poparcie w doświadczeniach psychologów i pedagogów, gdyż bazując na zabawie jako na naturalnej potrzebie, wykorzystuje i uaktywnia tkwiący w nim potencjał. Wszystko to odbywa się w sprzyjającym klimacie rozluźnienia, jaki może stworzyć jedynie zabawa.
Historia pedagogiki zabawy sięga lat siedemdziesiątych XX wieku, kiedy to jako metodyka pracy z grupą rozwinęła się w Stanach Zjednoczonych, Austrii i Niemczech. Była odpowiedzią na potrzebę prowadzenia działań wspierających rozwój człowieka, polepszających komunikację pomiędzy członkami grupy i umożliwiających ich integrację. W Polsce została upowszechniona dzięki staraniom dr Zofii Zaorskiej, z inicjatywy której powstał w latach dziewięćdziesiątych XX wieku Klub Animatorów Zabawy, czyli dobrze znana większości nauczycieli KLANZA.
W pedagogice zabawy realizowane są nowe, innowacyjne pomysły, ale bazuje ona także na zabawach tradycyjnych, dobrze znanych. Muszą one jednak spełniać pewne określone kryteria, spójne z zasadami pedagogiki zabawy (…).
W dalszej części artykułu znajdziemy:
- informację o rodzajach zabaw stosowanych w pedagogice zabawy;
- opis zasad obowiązujących w pedagogice zabawy.
Artykułowi towarzyszy:
- scenariusz zajęć „W świecie gazet” dla dzieci pięcio- i sześcioletnich.
Objętość artykułu: 3 strony.