
Zabawy ruchowe i matematyczne inspirowane savoir-vivre
Fragment artykułu: (…) Savoir-vivre to wyrażenie pochodzące z języka francuskiego, oznaczające znajomość zasad, reguł postępowania w różnych sytuacjach życiowych. Określamy tym terminem często po prostu zasady dobrego wychowania. Na czym jednak polega dobre wychowanie? Czy zależy nam ... więcej
Fragment artykułu:
(…) Savoir-vivre to wyrażenie pochodzące z języka francuskiego, oznaczające znajomość zasad, reguł postępowania w różnych sytuacjach życiowych. Określamy tym terminem często po prostu zasady dobrego wychowania. Na czym jednak polega dobre wychowanie? Czy zależy nam tylko na tym, aby dziecko pięknie się kłaniało, przedstawiało, używało bezbłędnie wszelkich form grzecznościowych, poprawnie posługiwało się rozbudowaną zastawą stołową? Możemy wyuczyć dziecko tych wszystkich zachowań tak, że będzie działało mechanicznie. Jednak najbardziej istotne jest, aby przekazać mu, dlaczego właśnie tak, a nie inaczej należy postępować. (…) Jeśli dzieci zrozumieją, dlaczego właśnie takie, a nie inne zachowanie jest wskazane, łatwiej i chętniej będą przyswajały zasady savoir-vivre. Dzieci nie rozumieją pojęcia „kulturalny”. Być może je znają, ale nie do końca wiedzą, co oznacza. Tłumaczenie, że należy być kulturalnym niewiele im mówi. Wprowadzając wszelkie reguły i zasady postępowania, musimy wytłumaczyć dziecku, dlaczego należy starszej osobie ustąpić miejsca w autobusie, przepuścić wychodzących, jeść cicho, nie bawić się jedzeniem, mówić: dzień dobry, dziękuję, nie wyśmiewać się z innych, nie wskazywać kogoś palcem, itd.
Przeprowadzając w przedszkolu zajęcia z zasad dobrego wychowania, opieramy się głównie na zabawach i praktycznym ćwiczeniu pewnych zachowań. Poniżej przedstawiamy, w jaki sposób można zintegrować treści zagadnień savoir-vivre z aktywnością ruchową i matematyczną.
Artykułowi towarzyszą liczne przykłady:
- zabaw ruchowych z elementami savoir-vivre;
- zabaw matematycznych z elementami savoir-vivre.