Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 954.4 kb
Stron: 2
Id: 3025

Zabawy rozwijające aktywność twórczą dzieci w przedszkolu

Ewa Zielińska    Grudzień 2012

Fragment artykułu: W dzisiejszych czasach oczekuje się od nauczyciela umiejętności organizowania procesu uczenia się i kierowania działaniami dzieci tak, aby nauczyć je samokrytycznego spojrzenia na siebie i otaczającą rzeczywistość. Oczekuje się też, że w przyszłości dziecko będzie gotowe do podej... więcej
Pobierz

Zobacz również

zabawametody aktywneEwa Zielińskatwórczość

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Systemy pedagogiczne, koncepcje edukacyjne, nowatorskie metody...

Więcej z tego numeru

Grudzień 2012

Fragment artykułu:
W dzisiejszych czasach oczekuje się od nauczyciela umiejętności organizowania procesu uczenia się i kierowania działaniami dzieci tak, aby nauczyć je samokrytycznego spojrzenia na siebie i otaczającą rzeczywistość. Oczekuje się też, że w przyszłości dziecko będzie gotowe do podejmowania różnorodnych działań zmierzających do zmieniania i wzbogacania otaczającego świata.
Sens wychowania polega na tym, aby wydobyć z dziecka wszystko, co jest w nim dobre, umocnić to poprzez dostarczanie mu wiedzy i doświadczeń. Dlatego nauczyciel ma stwarzać dziecku okazje do poznawania i wyrażania siebie w procesie twórczego działania. Oczekuje się też, że współczesny nauczyciel będzie twórczy, bo tylko taki jest w stanie wykształcić twórcze dzieci. Nie jest to łatwe, gdyż wymaga nie tylko gruntownej wiedzy pedagogiczno-psychologicznej, ale i otwartości wobec dzieci, akceptacji ich zachowania, umiejętności odróżniania zachowania twórczego od bycia niegrzecznym.
Kreatywny nauczyciel poszukuje nowych pomysłów (rozwiązań), cechuje się umiejętnością tworzenia oraz potrafi modyfikować to, co już kiedyś stworzył. Metody poszukujące, wyzwalające inwencję twórczą dzieci, wymagają od nauczyciela uważnego obserwowania dziecięcej działalności (zabaw) i czynnego udziału w nich (współuczestnictwo). Nie powinien narzucać dzieciom zadań do wykonania, ma jedynie je prezentować lub dawać propozycje, a one same wybiorą te, które są zgodne z ich zainteresowaniami. Ważne jest także stwarzanie okazji do tego, aby dzieci z własnej inicjatywy stawiały przed sobą coraz to nowe zadania. Dzięki takiemu postępowaniu proces uczenia daje możliwość podejmowania zespołowych decyzji, planowania działań i ponoszenia odpowiedzialności za podjęte decyzje.

Z dalszej części artykułu dowiemy się m.in., jak rozpoznać dziecko twórcze, a także poznamy kilkanaście pomysłów na zabawy aktywizujące (w tym na zabawy na powitanie).