
Zabawy muzyczne i elementy muzykoterapii w edukacji przedszkolnej
Chociaż korzyści dla rozwoju osobowości człowieka, płynące z obcowania z muzyką, dostrzegano już w czasach starożytnych, to do niedawna muzykoterapia leżała głównie w obszarze zainteresowań psychiatrii. Dopiero na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat zaczęto użytkować muzykoterapię na większą... więcej
Chociaż korzyści dla rozwoju osobowości człowieka, płynące z obcowania z muzyką, dostrzegano już w czasach starożytnych, to do niedawna muzykoterapia leżała głównie w obszarze zainteresowań psychiatrii. Dopiero na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat zaczęto użytkować muzykoterapię na większą skalę, a więc stosować także w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. W tej płaszczyźnie należy traktować ją nie tylko jako metodę relaksacyjną, ale i jako działanie o charakterze profilaktycznym, prowadzące do kształtowania
zarówno otwartości na innych, jak i lepszego zrozumienia własnych emocji. Ponadto trzeba pamiętać o innych walorach oddziaływania muzyką, do których można zaliczyć chociażby uspokojenie lub pobudzenie organizmu, pomoc w ujawnianiu emocji (w tym także „wyciszenie” emocji negatywnych na rzecz ujawnienia się pozytywnych), a także harmonizację osobowości.
W artykule przedstawiono propozycje zabaw muzycznych i ćwiczeń z zakresu muzykoterapii z podziałem na fazy wynikające z zastosowania w pracy z dziećmi Mobilnego Modelu Rekreacji muzycznej autorstwa Macieja Kieryła. Artykuł ten to bogata baza gotowych pomysłów do realizacji podczas zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.