Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1067.24 kb
Stron: 3
Id: 66

Wyrażenia dźwiękonaśladowcze (symultaniczno-sekwencyjna metoda nauki czytania)

Jagoda Cieszyńska-Rożek    Październik 2010

W rozwoju mowy dziecka wyrażenia dźwiękonaśladowcze pojawiają się jeszcze przed ukończeniem pierwszego roku życia. Niemowlę chętnie powtarza wówczas imitowane przez rodziców głosy zwierząt, pojazdów, narzędzi. Większość wyrażeń dźwiękonaśladowczych płynących z otoczenia, użytyc... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać za pomocą SMS (2.46 PLN brutto) lub za pomocą pobrań.

Zobacz również

nauka czytaniasymultaniczno-sekwencyjna metoda nauki czytaniacykl Symultaniczno-sekwencyjna metoda nauki czytania

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów
lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Gotowość do nauki czytania i pisania

Więcej z tego numeru

Październik 2010

W rozwoju mowy dziecka wyrażenia dźwiękonaśladowcze pojawiają się jeszcze przed ukończeniem pierwszego roku życia. Niemowlę chętnie powtarza wówczas imitowane przez rodziców głosy zwierząt, pojazdów, narzędzi.
Większość wyrażeń dźwiękonaśladowczych płynących z otoczenia, użytych w proponowanych materiałach została zbudowana z sylab otwartych (kończących się samogłoską), a więc takich, które pojawiają się w języku małego dziecka jako pierwsze wyrazy. Dźwięki te, o dużej melodyjności, wypowiadane zwykle z charakterystycznym akcentem i wznoszącą intonacją, odbierane są, przetwarzane i zapamiętywane przez prawą półkulę mózgu. Rozpoznawane wzrokowo i słuchowo jako całości mogą być z łatwością różnicowane i odczytywane globalnie już w początkowym etapie nauki.
Dlatego warto wykorzystać wyrażenia dźwiękonaśladowcze jako przygotowanie do późniejszego etapu czytania wyrazów.