Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Pierwsze dni w przedszkolu


Wydarzenie dodał(a) Bożena Wera
ponad 14 lat temu, wyświetleń 2086


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Doświadczenia dzieci wyniesione z pierwszego kontaktu z placówką edukacyjną mają fundamentalne znaczenie dla kształtowania się indywidualnej strategii przystosowania. Przedszkole jako placówka edukacyjna musi w sposób profesjonalny zorganizować proces wprowadzania dziecka w instytucjonalne warunki życia. Zajęcia adaptacyjne muszą obejmować przygotowanie rodziny przyszłego wychowanka do zmiany, a dopiero później oddziaływanie na dziecko. Odbywają się one w czerwcu, zanim dziecko we wrześniu przekroczy po raz pierwszy próg przedszkola.

 

Rodzina i przedszkole są najważniejszymi środowiskami wychowawczymi małego dziecka. Właśnie te środowiska odpowiedzialne są za wprowadzenie go w świat ludzi dorosłych i uczenie sztuki życia. Nie jest to zadanie łatwe. Opinie ekspertów do spraw rodziny nie napawają optymizmem. Słyszy się wciąż o braku stabilności, pogarszającej się sytuacji materialnej ludzi, kryzysie autorytetów, powszechnej brutalizacji życia. Z wieloma z tych zagrożeń spotykamy się na co dzień. Brak czasu, „pogoń” za pieniędzmi odsuwa rodziców od problemów związanych z wychowaniem dzieci. Rodzina niejednokrotnie nie spełnia prawidłowo swej roli edukacyjnej lub czyni to marginalnie. Często ciężar wychowania spoczywa na placówkach oświatowych. Szansę stworzenia edukacji z partnerskim udziałem rodziców widzieć należy w respektowaniu ich oczekiwań wobec nauczycieli i odwrotnie.

 

Jak postrzegany będzie nauczyciel, jego stosunek do dziecka, kompetencje, zaangażowanie, tak będzie oceniana wartość przedszkola jako instytucji wychowawczej.

 

Przedszkole, choć z założenia jest instytucją otwartą to w praktyce bywa różnie. Należy to zmienić i umożliwić kontakty każdemu potrzebującemu rady, pomocy w wychowaniu dzieci. Rodzice powinni mieć prawo uczestnictwa w wydarzeniach przedszkoli. Powinni współuczestniczyć w ustalaniu najkorzystniejszych dla dziecka form kontaktów. Postarajmy się, aby tak faktycznie było, otwierając szeroko drzwi przedszkola.[1

 

„Dla prawidłowego kształtowania się współpracy rodziców z nauczycielem przedszkola niezbędny jest klimat wzajemnego szacunku i zaufania. Informacje przekazywane przez rodziców na temat swojego dziecka będą miały wysoką wartość jedynie wtedy, gdy będą prawdziwe, rzetelne, poparte faktami. (...) Atmosfera życzliwości, zrozumienia, a przede wszystkim dyskrecja ze strony nauczyciela jest koniecznym warunkiem kontaktów rodziców z przedszkolem. Za wytworzenie właściwego, miłego klimatu współdziałania odpowiedzialny jest nauczyciel – wychowawca. Rodzice muszą być traktowani jako partnerzy w pełnieniu trudnych zadań wychowawczo – dydaktycznych.”[2]

Przepisy na dobrą współpracę z rodzicami:

  1. Zawsze pamiętaj o odpowiednim powitaniu i uśmiechu.
     
  2. Przygotuj program zebrania i staraj się trzymać dyscyplinę czasową. podziękuj za obecność.
     
  3. Umożliw wzajemną identyfikację i poznanie się. Odpowiednio zaaranżuj przestrzeń.
     
  4. Przedstaw misję i wizję przedszkola i własnej pracy z grupą, podkreślaj mocne strony swojego przedszkola.
     
  5. Bądź pozytywny, dobrze przygotowany, przekonujący i zaangażowany.
     
  6. W kontaktach z rodzicami ufaj swojej intuicji lecz poznawaj siebie i swoje reakcje.
     
  7. Słuchaj rodziców i dzieci, wnioski wyciągaj na końcu.
     
  8. Podkreślaj w rozmowie z rodzicami znaczenie dobrych chęci dziecka, wysiłku i gotowości do pracy.
     
  9. Bądź wychowawcą nauczycielem, a nie partnerem – kolegą.
     
  10. Wyznacz granice poufałości i partnerstwa. Nie daj się wciągnąć w zbyt bliski kontakt uniemożliwiający utrzymanie autorytetu wychowawcy.
     
  11. Podtrzymuj rodziców w ich roli opiekuna i wychowawcy dziecka, nie krytykuj ich działań i nie narzucaj własnego punktu widzenia.
     
  12. Rozmawiaj, a nie wygłaszaj mowy i nie przekazuj samych komunikatów.
     
  13. Od pierwszych chwil spotkań z rodzicami dbaj o porozumienie na płaszczyźnie wspólnych wartości.
     
  14. W rozmowach z rodzicami mów dobrze o innych nauczycielach, podkreślaj ich mocne strony.
     
  15. Nie odsyłaj rodziców do dyrekcji, staraj się dyplomatycznie rozwiązać problem.
     
  16. Zadbaj o dostarczenie rodzicom dobrej, użytecznej informacji.
     
  17. Bądź życzliwym doradcą edukacyjnym i rozwojowym dziecka, a nie egzekutorem jego wiedzy, umiejętności i dyscypliny.


    Większość nauczycieli to też rodzice, więc powinni kierować się we współpracy z rodzicami zasadami, które chcieliby, aby były przestrzegane wobec nich jako rodziców. Wymierne korzyści z dobrej współpracy odniesie tak przedszkole, jak i rodzina, a przede wszystkim samo dziecko, które „aby korzystać z doświadczeń dla własnego rozwoju, musi czuć, że rodzice i nauczyciele wzajemnie się akceptują i współdziałają ze sobą nie na zasadzie rywalizacji, ale dwupodmiotowej i partnerskiej interakcji.”[3]

 

 

 

[1] Rodzina i przedszkole. Udział rodziców w życiu przedszkola,  „Edukacja w przedszkolu”, Warszawa 1998.

[2] H.Cudak, Funkcje rodziny w pierwszych okresach rozwojowych dziecka, Warszawa 2000, s.202.

           [3]S. Guz, Edukacja przedszkolna w okresie przemian, Warszawa 1996, s. 109.

 

 

Zobacz wszystkie wpisy
od Bożena Wera



Wyślij wiadomość
do Bożena Wera

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Bożena Wera

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!