Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Bajki bawią, bajki uczą


Wydarzenie dodał(a) Marzena Pucka
ponad 8 lat temu, wyświetleń 6202


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Scenariusz zajęć koleżeńskich w grupie dzieci 5 i 6-letnich

 

Prowadząca zajęcia: Marzena Pucka

Data zajęcia: 09.01.2015 r.

Podstawa programowa:

  • Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania (14).

Temat kompleksowy: Bądźmy jak Kopciuszek: pracowici, dobrzy i skromni.

Temat zajęcia: „Bajki bawią, bajki uczą”

Cel główny: wykorzystanie bajek w kształtowaniu gotowości do czytania i pisania.

Cele operacyjne: (dziecko)

  • rozwiązuje zagadki słowne
  • wyróżnia głoski w nagłosie i wygłosie
  • dzieli wyrazy na sylaby
  • dzieli zdania na wyrazy
  • układa zdania z podanym wyrazem
  • łączy rozsypane litery (po śladzie) z odpowiednim dla nich miejscem
  • kreśli drogę w labiryncie
  • wspólnie odczytuje hasła

 

Metoda: słowna, oglądowa, czynna

Formy: indywidualnie i w grupie

Pomoce: obrazki do bajek, litery, diagram, napisy z tytułami bajek, guziki, kółka do liczenia sylab, pudełka, koperty z zadaniami, chusty, emblematy, muzyka, karta pracy (labirynt i rozsypanka literowa), kartony: czerwony, zielony, żółty, niebieski, muzyka relaksacyjna do tańca z chustami.

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Powitanie

Dzieci stoją w kole i śpiewają kolejno swoje imię z równoczesnym wyklaskiwaniem sylab: Ma-rze-na, To-sia, Zu-zia, A-lan, Mi-ko-łaj itd.

 

Rozwiązania diagramu fonetycznego, który poda nam przewodnią myśl zajęć.

Na tablicy przypięte są obrazki. Zadaniem dzieci jest określenie pierwszej lub ostatniej głoski podanego wyrazu, następnie dopasowanie litery do odpowiedniego miejsca w diagramie. Wspólne odczytanie hasła.

pierwsza głoska w wyrazie- babcia

ostatnia głoska w wyrazie-dynia

pierwsza głoska w wyrazie-  jabłko

pierwsza głoska w wyrazie-kość

ostatnia głoska w wyrazie- zapałki

 

Jaka to Bajka? - Rozwiązywanie zagadek. Odkrywanie ilustracji do zagadki oraz dobieranie i odczytanie tytułów przez chętne dzieci

Jest ubrana jak na bal:
w długą suknię, w piękny szal.
Rozpuściła jasne włosy,
rąbek sukni już unosi.
Tańczy lekko na paluszkach,
czy królewna to, czy wróżka?
Trzewiczek jej z nóżki spadł!
Czy już teraz każdy zgadł?         (Kopciuszek)

Tu gwar, radość i zabawa,

pachną ciepłem święta,

a tam kuli się dziewczynka,

bosa i zmarznięta.

Ale smucić się za bardzo

chyba nie potrzeba,

bo ją babcia ukochana

zabierze do nieba.           (Dziewczynka z zapałkami)

Kukułeczka kuka w lesie
kto to wchodzi? Koszyk niesie.
A na głowie ma czapeczkę,
zawiązaną na wstążeczkę.
Niesie koszyk, w tym koszyku
pełno różnych smakołyków.      (Czerwony Kapturek)

Kiedy z krasnoludkami
w lesie zamieszkała,
niedobra czarownica
zatrute jabłko jej dała.         (Królewna Śnieżka)

Mały, śmiały, nie kudłaty.

Za to nosi dwie brązowe łaty.

Mieszka w budzie, lubi kości,

w telewizji czasem gości.                  (Reksio)

 

Reksio zaprasza na wspólną gimnastykę – ćwiczenia logorytmiczne

 

Zrób do przodu cztery kroki

i rozejrzyj się na boki.

Tupnij nogą raz i dwa,

ta zabawa dalej trwa.

Teraz w lewo jeden krok,

przysiad i do góry skok.

Zrób do tyłu kroków trzy,

by koledze otrzeć łzy.

Klaśnij w ręce razy pięć,

na klaskanie też masz chęć.

 

Ile wyrazów jest w zdaniu? Nauczycielka podaje zdania, a dzieci wkładają do swoich pudełek tyle guzików ile słyszą wyrazów w zdaniu.

 

  • Reksio lubi kości. (3)
  • Kopciuszek zgubił pantofelek. (3)
  • Królewna Śnieżka pomaga Krasnoludkom. (4)
  • Dziewczynce z  zapałkami jest zimno. (5)
  • Czerwony Kapturek spotkał w lesie wilka. (6)

 

Budowanie zdania z podanym wyrazem. Nauczycielka mówi np.: „wilk”, „król”, „Reksio”, „babcia”, dziecko układa zdanie z użyciem danego wyrazu.

 

Podziel wyrazy na sylaby. Nauczyciel przypina obrazki na tablicy. Dzieci nazywają to, co jest na obrazku, następnie dzielą wyraz na sylaby wyklaskując go i pod każdym obrazkiem przypinają tyle kółek ile jest sylab.

             wilk,             bu – da ,                    lus – ter – ko,              kras – no – lud - ki

             las,                mis – ka,                   cho – in – ka,              pan – to – fe -lek

                                                                                               

 

Dzieci siedzą w kole. W środku koła ułożone są obrazki. Nauczycielka podaje pierwszą sylabę któregoś z obrazków dzieci dopowiadają resztę wyrazu i wskazują jaki to obrazek: (jabł –ko, dy-nia, kwia-ty, zi-ma, mysz-ki, za-mek, mis-ka, lus-terko, wróż-ka, ka-reta, Rek-sio).

 

Jaką słyszysz głoskę na początku i na końcu wyrazu?

Nauczyciel rozkłada obrazki. Zadaniem dzieci jest powiedzieć na jaką głoskę zaczyna   

się dany obrazek, a jaką kończy. Na czerwonym kartonie ułóżcie obrazki których nazwy zaczynają się na głoskę (l); na zielonym kartonie ułóżcie obrazki, których nazwy zaczynają się na głoskę (z). Na żółtym kartonie ułóżcie obrazki, których nazwy kończą się głoską (k); na niebieskim kartonie ułóżcie obrazki, których nazwy kończą się głoską (a).

 

karton czerwony:  lusterko, las, leśniczy

            zielony:  zapałki, zegar

            żółty:  wilk, koszyk, kominek, pantofelek

            niebieski: buda, miska, babcia, choinka, dynia, kareta

 

Znamy te bajki – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa.

Dzieci losują emblematy z postaciami do bajek i rekwizytami do nich. Na przerwę w muzyce tworzymy małe kółeczka dobierając się odpowiednio: postać z bajki i rekwizyty do tej bajki.

 

Praca stolikowa z kartą pracy –

  • labirynt poprowadź Śnieżkę do krasnoludka, tak aby zebrała po drodze wszystkie jabłka.
  • Poprowadź po śladzie litery do ich okienek i wspólnie z nauczycielką odczytaj hasło

    Kopciuszek zaprasza wszystkich na bal  - taniec z chustami.

Zobacz wszystkie wpisy
od Marzena Pucka



Wyślij wiadomość
do Marzena Pucka

Nagrody dla dzieci nowość

Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 

Komentarze

Wyślij wiadomość do Marzena Pucka

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Akademia Dziecięcej Matematyki® dla Rad Pedagogicznych sprawdź