Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Nauka wiersza metodą E. Gruszczyk - Kolczyńskiej "Dzieci uczą misie wiersza"
Wpis został sprawdzony przez moderatora
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 5-LETNICH
TEMAT: Nauka wiersza Grażyny Świerczyńskiej „Wiosna”.
Cele ogólne:
- dostrzeganie piękna utworu,
- opanowanie wiersza na pamięć metodą „Dzieci uczą misie wiersza”,
- radosne recytowanie wiersza,
- zapoznanie z charakterystycznymi zmianami zachodzącymi wiosną.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- słucha uważnie wiersza,
- wypowiada się na temat wiersza oraz ilustracji,
- potrafi powiedzieć wiersz z nauczycielką,
- próbuje recytować wiersz;
- potrafi wymienić cechy charakterystyczne wiosny,
- dopasowuje nazwy zwierząt do obrazka,
- reaguje na umówione hasła.
Środki dydaktyczne: ilustracja pani wiosny, żaby, niedźwiedzia, bociana, skowronka, biedronki, jeża, kartoniki z napisem: żaba, bocian, niedźwiedź, biedronka, jeż, skowronek, kukiełki Pak, CD z nagraniem muzyki relaksacyjnej „Wiosna”, kolorowanki.
Metody:
- czynne: zadania stawiane dziecku,
- słowne: rozmowy, instrukcje i objaśnienia,
- oglądowe: pokaz.
Formy:
- zbiorowa,
- indywidualna.
Czas trwania zajęć: 30 minut
PRZEBIEG ZAJĘCIA
I WSTĘP – 5 minut
- Zapoznanie z tematem zajęcia na podstawie zagadki obrazkowej – dzieci odgadują, co jest ukryte na obrazku po częściowym odsłanianiu części obrazka pani wiosny.
- Rozmowa na temat obrazka przedstawiającego panią wiosnę - jej wyglądu. Z czym kojarzy się wiosna.
II CZĘŚĆ WŁAŚCIWA – 20 minut
- Słuchanie wiersza „Wiosna” Grażyny Świerczyńskiej.
Grażyna Świerczyńska „Wiosna”
Przyszła do nas pani wiosna,
cała w sukni z kwiatów.
Uśmiechnięta i radosna,
wśród lecących ptaków.
Powróciły z nią bociany,
z dalekiej Afryki.
Żaby w stawie się zbudziły,
misie i jeżyki.
W krzewach słychać śpiew skowronka,
słonko mocniej grzeje.
Na listeczku śpi biedronka,
wiatr leciutko wieje.
2. Rozmowa na podstawie wiersza:
- Jaka była pani wiosna? Jak była ubrana?
- Kto powrócił z wiosną/przyfrunął?
- Skąd wróciły ptaki?
- Jakie zwierzęta się zbudziły?
- Jaki ptak śpiewał w krzewach?
3. „Przyjaciele wiosny”: dopasowanie napisów zwierząt do obrazka (czytanie całościowe wyrazów: żaba, jeż, bocian, skowronek, biedronka, niedźwiedź).
4. Zabawa ruchowo – naśladowcza ,,Wiosenne zwierzęta’’.
Naśladowanie ruchem zwierząt wymienionych przez nauczyciela:
- latamy jak skowronki,
- chodzimy jak bociany,
- skaczemy jak żabki,
- chodzimy jak niedźwiedzie,
5. Powtórne słuchanie wiersza z wykorzystaniem ilustracji.
6. Nauka wiersza metodą „Dzieci uczą misie wiersza” wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.
Każde dziecko zabiera misia (maskotkę).
Następnie nauczyciel bierze misia leżącego najbliżej i pyta go: Czy podoba ci się wiersz o wiośnie? A może chcesz się go nauczyć?
Przykłada pyszczek misia do swojego ucha ( na niby słucha, co miś mówi ), a potem oświadcza: On mi powiedział, że wierszyk o wiośnie podoba mu się i bardzo chce się go nauczyć na pamięć. Następnie zwraca się do dzieci z propozycją : Wszystkim misiom wierszyk podoba się i chcą się go nauczyć. Misiów jest dużo, a każdego trzeba uczyć osobno. Sama sobie nie poradzę i dlatego proszę was o pomoc. Niech każde z was weźmie misia i usiądzie na swoim miejscu.
I powtórzenie
Prowadzący recytuje wiersz w całości, a dzieci uważnie słuchają.
II powtórzenie
Teraz każdy z was spróbuje powiedzieć misiowi wiersz, patrząc mu prosto w oczy.
W trakcie drugiego słuchania wiersza, inscenizowanego przez nauczyciela gestem i ruchem, wiele dzieci próbuje już mówić wiersz, wtórując prowadzącemu.
III i IV powtórzenie
Teraz powiemy wiersz do prawego ucha misia.
Kolejne powtórzenie: nauczyciel i dzieci mówią do lewego ucha misia.
V i VI powtórzenie
Nauczyciel chce sprawdzić, czyj mis zapamiętał wiersz. Proponuje, aby najpierw powiedziały wiersz maskotki dziewczynek, a potem chłopców.
VII powtórzenie
Nauczyciel mówi: zobaczymy czy mój miś (pokazuje na swojego) nauczył się wiersza. Jeżeli umie, mówcie razem z nim.
Spoglądając w oczy swojemu misiowi dzieci mówią wiersz razem z prowadzącym, który także patrzy w oczy swojej maskotce.
III ZAKOŃCZENIE – 5 minut
8. Recytacja zbiorowa wiersza
VIII powtórzenie
Nauczyciel chwali wszystkie maskotki i mówi: Proszę, aby wszystkie misie razem powiedziały wiersz.
9. Ewaluacja – ocena zajęć poprzez podniesienie maskotki do góry, gdy dzieci cieszą się, że mogły nauczyć wiersza misia, opuszczenie – gdy dzieci nie są zadowolone.
10.Ocena aktywności dzieci, pochwała nauczycielki i rozdanie nagród – kolorowanki – pani wiosny.
Zobacz wszystkie wpisy
od Beata Kępa
Wyślij wiadomość
do Beata Kępa
Nagrody dla dzieci nowość
Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl