Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Nauka wiersza metodą E. Gruszczyk - Kolczyńskiej "Dzieci uczą misie wiersza"


Wydarzenie dodał(a) Beata Kępa
ponad 8 lat temu, wyświetleń 31996


Wpis został sprawdzony przez moderatora

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 5-LETNICH

TEMAT: Nauka  wiersza Grażyny Świerczyńskiej „Wiosna”.

Cele ogólne:

  • dostrzeganie piękna utworu,
  • opanowanie wiersza na pamięć metodą „Dzieci uczą misie wiersza”,
  • radosne recytowanie wiersza,
  • zapoznanie z charakterystycznymi zmianami zachodzącymi wiosną.

Cele operacyjne:

Dziecko:

  • słucha uważnie wiersza,
  • wypowiada się na temat wiersza oraz ilustracji,
  • potrafi powiedzieć wiersz z nauczycielką,
  • próbuje recytować wiersz;
  • potrafi wymienić cechy charakterystyczne wiosny,
  • dopasowuje nazwy zwierząt do obrazka,
  • reaguje na umówione hasła.

Środki dydaktyczne: ilustracja pani wiosny, żaby, niedźwiedzia, bociana, skowronka, biedronki, jeża, kartoniki z napisem: żaba, bocian, niedźwiedź, biedronka, jeż, skowronek, kukiełki Pak, CD z nagraniem muzyki relaksacyjnej „Wiosna”, kolorowanki.

Metody:

  • czynne: zadania stawiane dziecku,
  • słowne: rozmowy, instrukcje i objaśnienia,
  • oglądowe: pokaz.

Formy:

  • zbiorowa,
  • indywidualna.

Czas trwania zajęć: 30 minut

PRZEBIEG ZAJĘCIA

I WSTĘP – 5 minut

  1. Zapoznanie z tematem zajęcia na podstawie zagadki obrazkowej – dzieci odgadują, co jest ukryte na obrazku po częściowym odsłanianiu części obrazka pani wiosny.
  2. Rozmowa na temat  obrazka  przedstawiającego panią wiosnę - jej wyglądu. Z czym kojarzy się wiosna.

 

II CZĘŚĆ WŁAŚCIWA – 20 minut

  1. Słuchanie wiersza „Wiosna” Grażyny Świerczyńskiej.

Grażyna Świerczyńska „Wiosna”

Przyszła do nas pani wiosna,

cała w sukni z kwiatów.

Uśmiechnięta i radosna,

wśród lecących ptaków.

Powróciły z nią bociany,

z dalekiej Afryki.

Żaby w stawie się zbudziły,

misie i jeżyki.

W krzewach słychać śpiew skowronka,

słonko mocniej grzeje.

Na listeczku śpi biedronka,

wiatr leciutko wieje.

2. Rozmowa na podstawie wiersza:

  • Jaka była pani wiosna? Jak była ubrana?
  • Kto powrócił z wiosną/przyfrunął?
  • Skąd wróciły ptaki?
  • Jakie zwierzęta się zbudziły?
  • Jaki ptak śpiewał w krzewach?

3. „Przyjaciele wiosny”: dopasowanie napisów zwierząt do obrazka (czytanie całościowe wyrazów: żaba, jeż, bocian, skowronek, biedronka, niedźwiedź).

4. Zabawa ruchowo – naśladowcza ,,Wiosenne zwierzęta’’.
Naśladowanie ruchem zwierząt wymienionych przez nauczyciela:
- latamy jak skowronki, 
- chodzimy jak bociany,
- skaczemy jak żabki,

- chodzimy jak niedźwiedzie,

5. Powtórne słuchanie wiersza z wykorzystaniem ilustracji.

6. Nauka wiersza metodą „Dzieci uczą misie wiersza” wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.

Każde dziecko zabiera misia (maskotkę).
Następnie nauczyciel bierze misia leżącego najbliżej i pyta go: Czy podoba ci się wiersz o wiośnie? A może chcesz się go nauczyć?
Przykłada pyszczek misia do swojego ucha ( na niby słucha, co miś mówi ), a potem oświadcza: On mi powiedział, że wierszyk o wiośnie podoba mu się i bardzo chce się go nauczyć na pamięć. Następnie zwraca się do dzieci z propozycją : Wszystkim misiom wierszyk podoba się i chcą się go nauczyć. Misiów jest dużo, a każdego trzeba uczyć osobno. Sama sobie nie poradzę i dlatego proszę was o pomoc. Niech każde z was weźmie misia i usiądzie na swoim miejscu.

I powtórzenie
Prowadzący recytuje wiersz w całości, a dzieci uważnie słuchają.

II powtórzenie
Teraz każdy z was spróbuje powiedzieć misiowi wiersz, patrząc mu prosto w oczy.
W trakcie drugiego słuchania wiersza, inscenizowanego przez nauczyciela gestem i ruchem, wiele dzieci próbuje już mówić wiersz, wtórując prowadzącemu.

III i IV powtórzenie
Teraz powiemy wiersz do prawego ucha misia.
Kolejne powtórzenie: nauczyciel i dzieci mówią do lewego ucha misia.

V i VI powtórzenie
Nauczyciel chce sprawdzić, czyj mis zapamiętał wiersz. Proponuje, aby najpierw powiedziały wiersz  maskotki dziewczynek, a potem chłopców.

VII powtórzenie
Nauczyciel mówi: zobaczymy czy mój miś (pokazuje na swojego) nauczył się wiersza. Jeżeli umie, mówcie razem z nim.
Spoglądając w oczy swojemu misiowi dzieci mówią wiersz razem z prowadzącym, który także patrzy w oczy swojej maskotce.
 

III ZAKOŃCZENIE – 5 minut

8. Recytacja zbiorowa wiersza

VIII powtórzenie
Nauczyciel chwali wszystkie maskotki i mówi: Proszę, aby wszystkie misie razem powiedziały wiersz.

9. Ewaluacja – ocena zajęć poprzez podniesienie maskotki do góry, gdy dzieci cieszą się, że mogły nauczyć wiersza misia, opuszczenie – gdy dzieci nie są zadowolone.

10.Ocena aktywności dzieci, pochwała nauczycielki i rozdanie nagród – kolorowanki – pani wiosny.


Zobacz wszystkie wpisy
od Beata Kępa



Wyślij wiadomość
do Beata Kępa

Nagrody dla dzieci nowość

Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 

Komentarze

Wyślij wiadomość do Beata Kępa

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Akademia Dziecięcej Matematyki® dla Rad Pedagogicznych sprawdź