![](http://blizejprzedszkola.pl/images/spolecznosc/bg-spolecznosc-xs.jpg)
Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
"Poznajemy wybrane kraje Unii Europejskiej" - podsumowanie projektu
![](https://blizejprzedszkola.pl//upload/miniaturka/phpThumb.php?src=../../images/profil/pusty.png&w=60&h=60&zc=1&q=90&f=webp)
Wpis został sprawdzony przez moderatora
![](http://blizejprzedszkola.pl/upload/miniaturka/phpThumb.php?src=../wydarzenia/d622c3b5a3cccdf6ea85ef6d29ba7076.jpg&w=600&h=600&zc=1&q=80)
Podsumowanie realizacji Projektu edukacyjno-wychowawczego
„Poznaję wybrane kraje Unii Europejskiej”
W ubiegłym roku szkolnym realizowana była tematyka związana z krajami Unii Europejskiej. Tematyka unijna była drugim zadaniem rocznym i dotyczyła znajomości zjawisk społecznych i przyrodniczo-geograficznych w wybranych krajach Europy. Istotne jest to, żeby dziecko miało pojęcie, że Unia Europejska to związek państw leżących na kontynencie europejskim. Przedszkolaki najszybciej opanowują wiadomości i umiejętności wówczas gdy same coś robią. Dzieci przyswajały sobie wiadomości o położeniach krajów na mapie politycznej Europy, symbolach narodowych, stolicach i charakterystycznych zabytkach. Poprzez własne doświadczenia poznawały potrawy danego kraju, muzykę i tańce. Dowiedziały się, skąd pochodzą ich ulubione bajki, piosenki oraz popularne zabawy. Treści dotyczące Unii Europejskiej przekazywane były dzieciom zarówno na zajęciach z całą grupą, w małych zespołach oraz indywidualnie zainteresowanym dzieciom. Dzieci uczą się poprzez działanie, dlatego zachęcano je do wykonywania prac plastycznych i przestrzennych, udziału w konkursach i quizach.
Projekt miał formę rozbudowanych spotkań, których każda nauczycielka mogła sobie wybrać te treści, które dostosowane były do wieku dzieci, z którymi pracowała. W projekcie realizowane były następujące cele ogólne:
- kształtowanie poczucia przynależności do Unii Europejskiej jako pełnoprawnego obywatela;
- podkreślanie wagi tolerancji, poszanowania kultury i dorobku innych narodów dla budowy pokoju w Europie;
- zachęcanie do poznania życia codziennego narodów europejskich;
- poznanie ciekawostek przyrodniczo-geograficznych innych krajów;
- rozwijanie zainteresowań związanych z turystyką.
Ø Zachęcanie dzieci do kreatywności, samodzielności, otwartości.
W wyniku realizacji powyższych celów dzieci nabyły wiele nowych wiadomości i umiejętności:
Ø potrafiły wskazać na mapie politycznej Europy wybrane kraje i ich stolic
Ø nauczyły się kilku słów w innych językach (dzień dobry, dowidzenia, zwroty grzecznościowe)
Ø rozpoznają i nazywają niektóre symbole narodowe krajów unii Europejskiej
Ø potrafią wymienić kraje sąsiadujące z Polską
Ø poznały bajki, opowiadania, piosenki i tańce innych krajów europejskich
Ø potrafią rozpoznać kilka wybranych utworów muzyki klasycznej znanych kompozytorów
Ø znają niektóre tradycje i zwyczaje innych krajów Europy
Ø wymieniają najciekawsze i najbardziej znane zabytki wybranych państw
Ø znają ciekawostki kulinarne i przysmaki poszczególnych krajów
Ø poznały krajobrazy i charakterystyczne rośliny i zwierzęta
W projekcie wykorzystane były następujące metody:
v metodę samodzielnych doświadczeń opartej na inicjatywie własnej dziecka
v metodę zadań stawianych dziecku przez nauczyciela, które dziecko rozwiązuje samodzielnie według własnego pomysłu
v metodę ćwiczeń polegającą na powtarzaniu przez dziecko odpowiednich czynności (np. sprawności ruchowych)
v metodę odtwarzania (np. podczas nauki piosenki)
v metody słowne (rozmowy, opowiadania, zagadki)
v metody obserwacji i pokazu
v metody przykładu (przykład osobisty, ilustracje)
Wielostronnemu uczeniu się odpowiadają też metody:
v podające
v problemowe
v aktywizujące
v praktyczne
W trakcie realizacji projektu prowadzono monitorowanie poprzez:
§ prace plastyczne
§ quiz dla dzieci i rodziców
§ scenariusze zajęć
§ galeria prac konkursowych
§ zdjęcia
Opracowując projekt wybrałyśmy najbardziej charakterystyczne kraje Unii Europejskiej, nadając każdemu ze spotkań hasło:
- Holandia kraj wiatraków i tulipanów.
- Z wizytą u naszego zachodniego sąsiada – poznajemy Niemcy.
- Austria kraj Mozarta i Straussa.
- U Pippi Pończoszanki w Szwecji.
- W słonecznej Hiszpanii.
- Włochy kraj pizzy i makaronu.
- We Francji – stolicy mody.
- Wielka Brytania – wielkie królestwo.
W każdym spotkaniu starałyśmy się przybliżyć dzieciom charakterystyczne elementy i ciekawostki związane z danym krajem, wykorzystując dostępną literaturę popularno-naukową, dziecięca oraz prezentacje multimedialne np. „Młody Europejczyk”.
W trakcie zajęć i zabaw dzieci utrwalały i poszerzały swoją wiedzę poprzez: rozwiązywanie zagadek, rysowanie labiryntów, rozwiązywanie rebusów, kolorowanie wg kodów oraz wykonanie innych zadań graficznych.
Wykonywały prace plastyczno-konstrukcyjne indywidualnie i z rodzicami, biorąc udział w różnego rodzaju konkursach wewnętrznych i zewnętrznych:
- np. konkurs rodzinny „Tradycje Bożonarodzeniowe”, „Słynne zabytki i budowle w krajach Unii Europejskiej”, „Symbole Wielkanocne w Europie”
- ogólnopolskie konkursy plastyczne min. „Europa w oczach dziecka”, „kocham moją Ojczyznę”, „Jesteśmy małymi Europejczykami”
- organizowane były również wystawy prac plastycznych : „W krainie Świętego Mikołaja”, „W pałacu Królowej Śniegu”, „Znane zabytki Europy”.
W ramach WDN miały miejsce warsztaty wspomagające pracę nauczycieli związaną z realizacją tematyki europejskiej. Umieszczano artykuły i zdjęcia na stronie internetowej przedszkola oraz w gazetce „Przedszkolne Nowinki”. Ponadto podjęto współpracę z platformą eTwinning, dzięki której nawiązano kontakt z innymi przedszkolami w ramach projektu „Seasons” oraz „Easter eggs”.
Do opracowania projektu i realizowania jego zadań wykorzystano następującą literaturę:
1. Małgorzata Krzyżanek „Unia Europejska dla dzieci”, Poznań 1990
2. Iwona Fechner – Sędzicka „111 zabaw w edukacji europejskiej”, wydawnictwo Aker Toruń
3. Katarzyna Ewa Dębska „Najmłodsi w Europie – podróże z misiem Unisiem”, wydawnictwo Aker Toruń
4. Plany pracy dla przedszkola – RAABE, Warszawa
5. Iwona Fechner – Sędzicka, D. Główczewska „Poznajemy kraje Unii Europejskiej, wydawnictwo Aker Toruń
6. Strony WWW – publikacje edukacyjne:
· Bliżej Przedszkola
· Klub Europejski - Wesołej Jedyneczki
· Portal Nauczycieli Przedszkola
7. Program multimedialny „Młody Europejczyk”
Wprowadzając treści z projektu pamiętałyśmy, że kształtujemy poczucie jedności europejskiej w myśl stwierdzenia „Jestem Polakiem, więc jestem Europejczykiem”, zwracałyśmy uwagę na to co nas odróżnia, a co łączy z innymi narodami.
Podsumowując realizację projektu dotyczącego Unii Europejskiej zauważyłyśmy duże zainteresowanie dzieci tą tematyką, która sprzyjała rozwojowi ich zainteresowań, kreatywności i samodzielności.
Opracowanie: Małgorzata Wiercioch, Ewa Marchut
Zobacz wszystkie wpisy
od Małgorzata Wiercioch
Wyślij wiadomość
do Małgorzata Wiercioch
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
![](https://blizejprzedszkola.pl//upload/miniaturka/phpThumb.php?src=../../images/strona/abonament/abonament.png&zc=0&q=80&f=webp)
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl