Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Formy indywidualnej pracy rewalidacyjnej z dzieckiem z wadą słuchu


Wydarzenie dodał(a) Sabina Małek-Galicka
ponad 11 lat temu, wyświetleń 39081


Wpis został sprawdzony przez moderatora

 

Wada słuchu, chociaż jest dysfunkcją najmniej widoczną, daje szereg skutków, które wyjątkowo niekorzystnie wpływają na ogólny rozwój dziecka. Od momentu narodzin poznanie świata odbywa się przy pomocy dobrze funkcjonującym zmysłom: słuch, wzrok, dotyk, węch, smak. Uszkodzenie jednego z nich powoduje zniekształcenie obrazu poznawanej rzeczywistości. Do takiej właśnie sytuacji dochodzi w przypadku osób z uszkodzonym słuchem . Niekorzystny wpływ zaburzeń słuchu i mowy niesłyszących i niedosłyszących dotyczy procesów poznawczych. W przypadku tych dzieci poznanie opiera się w znacznym stopniu na wrażeniach wzrokowych, w mniejszym lub tylko minimalnym stopniu na wrażeniach słuchowych (zależy to od stopnia i rodzaju ubytku słuchu).

  Konsekwencją tej sytuacji jest fakt, że w procesie klasyfikacji bardziej istotne cechy przedmiotu ustępują miejsca mniej istotnym (np. wielkość i intensywniejsza barwa są lepiej zauważalne niż przeznaczenie przedmiotu). Dziecku trudno ustalić wzajemne relacje zachodzące między przedmiotami.

Kolejną trudnością jest ujmowanie stosunków przestrzennych i czasowych. Przyczyna tkwi w fakcie ograniczonego występowania pojęć je wyrażających w słowniku dziecka. Dodatkowo dochodzi problem rozumienia przyimków, czy innych nieodmiennych części mowy, które nie oznaczają „niczego konkretnego”.

Utrata słuchu przed lub w czasie okresu opanowywania mowy będzie miała bardziej niekorzystny i złożony wpływ na rozwój dziecka niż gdy nastąpi po tym okresie.

Późne zdiagnozowanie wady słuchu wiąże się z kolei z późnym zaaparatowaniem i rozpoczęciem zabiegów rehabilitacyjnych Należy pamiętać, że zabiegi rewalidacyjne, prowadzone nawet przez najlepszych specjalistów, ale nie kontynuowane w domu rodzinnym nie przyniosą efektów. Istotne bowiem jest, by jak najszybciej nadrobić braki w mowie i języku. Prawidłowy rozwój wielu funkcji zależy od umiejętności posługiwania się nimi.

W nauczaniu dzieci z wadą słuchu, zarówno tych niedosłyszących jak i głuchych nauczyciele powinni brać pod uwagę i ściśle przestrzegać zasady:

Zasada akustyczna (zasada słuchania) - umożliwia rozwój mowy w jej pełnym zakresie, pomagając dziecku dopasować się do swojego środowiska i jednocześnie dając mu możliwość kontrolowania jego własnej wymowy. Wcielając w życie zasadę akustyczną mamy na celu pokazanie dziecku niesłyszącemu świat dźwięków, uwrażliwienie go na bodźce dźwiękowe;

Zasada fonetyczna (postęp fonetyczny)- uczymy dzieci z wadą słuchu na początku najprostszych dźwięków wizualnych, takich, jakie obserwujemy u dzieci zdrowych. Podczas nauki zwracamy szczególną uwagę na napięcie mięśniowe. Zastosowanie odpowiednich środków (technik) w celu zmiany tonusu mięśni stanowi istotny element tej nauki i późniejszej artykulacji. Pod uwagę powinny być brane indywidualne możliwości każdego dziecka.

Zasada lingwistyczna (całość myślowa) - najmniejszą jednostką ludzkiej mowy jest zdanie. Jest ono nośnikiem myśli i może składać się z pojedynczego dźwięku, sylaby lub słowa. Jednakże zasada lingwistyczna przypomina nam, że należy skupić się na wytworzeniu sensownego dźwięku, sylaby, słowa, frazy, gdyż poszczególne dźwięki w izolacji nie mają znaczenia.

Zasada bliskości i stosowności/ odpowiedniości - prowadzący musi wywołać u dziecka zaciekawienie, chęć, zamiar, pragnienie i potrzebę mówienia.

U dzieci w wieku przedszkolnym nie ma nic bardziej szkodliwego, jak sadzanie ich przy stoliku i zbyt rygorystyczne egzekwowanie zadań. Nauka to zabawa, nazywana z braku lepszego określenia – ćwiczeniami. Należy pracować z dzieckiem w taki sposób, by zajęcia były atrakcyjną zabawą, a jeszcze lepiej nagrodą. Zalecane ćwiczenia, to jest nauka i  wyjaśnianie dziecku wszystkiego, co zastaje ono w życiu. Dziecko żyje w rodzinie, w środowisku rówieśników, w społeczeństwie itd. – właśnie w naturalnych dla siebie sytuacjach ma ćwiczyć.

M. Góral zestawia w punktach co należy wypracować ( w systemie zabawowym ) u dzieci głuchych, niedosłyszących w wieku przedszkolnym :

-          sprawność ruchową,

-          uwagę i spostrzegawczość,

-          samodzielność i wytrwałość,

-          umiejętność naśladownictwa,

-          pamięć i wyobraźnię,

-          rozumowanie i wnioskowanie,

-          nabywanie wiadomości i umiejętności ( w tym spraw moralno – społecznych ).

Specjalne ćwiczenia słuchowe mogą być prowadzone zarówno podczas ćwiczeń w sali przedszkolnej, jak i zajęć terapeutycznych (rewalidacji). Są one ściśle związane z procesem opanowywania mowy i kształtowania pojęć. Nauka mowy w oparciu o inne zmysły, szczególnie wzrok i dotyk, w połączeniu ze słuchowym jej odbiorem, będzie postępowała sprawniej.

Program wychowania słuchowego powinien obejmować ćwiczenia z zakresu:

-          czasu trwania dźwięku (długo – krótko)

-          natężenia dźwięku (cicho – głośno)

-          częstotliwości dźwięku (wysoko – nisko)

-          ilości nadanych sygnałów (ile)

-          tempa nadawanego sygnału (szybko – powoli)

-          lokalizacji źródła dźwięku

-          rytmu.

Prowadząc ćwiczenia należy pamiętać, że dziecko powinno korzystać z aparatów słuchowych, a podawane dźwięki powinny przechodzić od najbardziej różniących się od siebie do maksymalnie zbliżonych pod względem wielu cech.

Pracując z dzieckiem niedosłyszącym należy pamiętać, że nadrzędnym celem jest rozwijanie funkcji komunikacyjnej – umożliwienie dziecku skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach życia codziennego np. w sklepie, u fryzjera, u lekarza, w autobusie itp. Dlatego też wskazany jest aktywny udział dziecka w różnych formach zajęć , takich jak np.

-           ćwiczenia zespołowe i indywidualne,

-           gry dydaktyczne, konkursy,

-           prace społecznie użyteczne na rzecz grupy (dyżurny wraz z kolegą),

-           akademie przedstawienia, konkursy (dostosowanie dziecka do jego możliwości).

Dziecko uczestnicząc aktywnie w różnych formach zajęć przedszkolnych doskonali koncentrację uwagi, pamięć, spostrzegawczość wzrokową a także umiejętności kojarzenia sytuacyjnego i zapamiętywania pewnych wiadomości. Staje się bardziej samodzielne oraz czuje się pełnowartościowym kolegą.

O skuteczności pracy dydaktycznej nauczycieli w edukacji dzieci w dużym stopniu decydują metody pracy. Istotne jest, by były to metody wynikające z koncepcji wielostronnego kształcenia. jak podaje W. Okoń, cztery grupy takich metod:

1)      metody asymilacji wiedzy oparte na aktywności poznawczej o charakterze reproduktywnym,

2)      metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy oparte na aktywności poznawczej, związanej z rozwiązywaniem problemów,

3)      metody waloryzacyjne ( eksponujące ) cechujące się przewagą aktywności emocjonalnej i artystycznej,

4)      metody praktyczne oparte na aktywności praktyczno – technicznej.

Przez formy organizacyjne pracy pedagogicznej rozumie się rozplanowane w czasie i przestrzeni powiązane ze sobą wzajemne czynności nauczyciela i dzieci. W systemie wychowania przedszkolnego formy te odnoszą się do całości sytuacji związanych z trybem życia dzieci i podstawowymi rodzajami ich działalności.

Formy organizacyjne obejmują typowe sytuacje wychowawcze, naturalne i celowo zorganizowane, powtarzające się systematycznie lub okolicznościowo w rozkładzie dnia pracy przedszkola.

Program Wychowania Przedszkolnego „ Moje Przedszkole” podkreśla, że: „ Jednym  z  wielu ważnych uwarunkowań w osiąganiu  zamierzonych  celów  jest stosowanie atrakcyjnych form i metod pracy opartych na  różnorodnych zabawach:

-          obserwacji i pokazie,

-          działaniu,

-          przekazie słownym,

-          przykładzie osobistym,

-          rozwiązywaniu zadań według własnego pomysłu,

-          samodzielnym doświadczeniu dziecka,

-          spontanicznej, swobodnej aktywności własnej dziecka,

-          grach dydaktycznych,

-          zajęciach dramowych

Podstawowymi formami organizacyjnymi pracy jest działalność:

-          indywidualna

-          zespołowa’, zbiorowa ( zajęcia z całą grupą ).

Natomiast podstawową formą aktywności dziecka jest zabawa, która jest dominująca w wychowaniu   przedszkolnym.  Stąd  wypływa  powszechnie   znana   prawda,   że   dziecko powinno uczyć się -  bawiąc i bawić się -  ucząc. Oznacza to, że proces nauczania powinien być związany z zabawą. Dziecko przedszkolne przejawia najczęściej swą aktywność zabawową w zabawach manipulacyjnych, konstrukcyjnych, tematycznych, dydaktycznych i ruchowych.Praca w przedszkolu wymaga określonych form organizacyjnych. Do podstawowych form pracy wychowawczej i edukacyjnej w przedszkolu, należą

- zabawa i inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy,

- czynności samoobsługowe dzieci np. związane z utrzymaniem higieny osobistej oraz praca użyteczna,

- spacery i wycieczki,

- zajęcia organizowane przez nauczycielkę z całą grupą lub prowadzone w mniejszych zespołach.

W codziennej pracy z dziećmi stosuje się różnorodne metody i formy rozbudzające aktywność twórczą dziecka, zapewniając pozytywną motywację do podejmowania zadań rozwijających wiarę we własne siły i możliwości. Do nich należą:

- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz - jest to metoda słuchowo - wzrokowo - ruchowa, w której ważną rolę odgrywają 3 elementy: element słuchowy (piosenka), wzrokowy (wzory graficzne), motoryczny (wykonywanie ruchów w czasie odtwarzania wzorów graficznych zharmonizowanych z rytmem piosenki). Ogólnie rzecz biorąc jest to poznawanie wielozmysłowe.

- Zabawy i gry integrujące grupę, wyzwalające aktywność.

- Drama - uczy poprzez osobiste doświadczenie - uczestnictwo lub obserwowanie scenek. Rozwija umiejętność wyrażania siebie przez dialog w rolach sytuacyjnych, gry i zabawy

By podsumować to jak różne predyspozycje mogą mieć uczniowie, warto zaprezentować "piramidę zapamiętywania" według Dale,a, która ukazuje jak wiele przeciętny człowiek zapamiętuje informacji z różnych form przekazu i aktywności. Autor na pierwszym miejscu stawia proces uczenia innych jako metodę pozwalającą na jak najpełniejsze zapamiętanie materiału, bo aż w 90 procentach. Kolejno wymienione są:

  • praktyka i działanie (70%)
  • gry dyskusyjne (50%)
  • demonstracje (30%)
  • przekaz audiowizualny (20%)
  • czytanie (10%)
  • wykład (5%)

 

Bibliografia:

1)      1.W. Dyner: Zabawy tematyczne dzieci w domu i przedszkolu. Warszawa 1983.

2)      2. B. Jugowar: Wiek przedszkolny. Warszawa 1982.

3)      3. W. Okoń: Zabawa a rzeczywistość. Warszawa 1987.


Zobacz wszystkie wpisy
od Sabina Małek-Galicka



Wyślij wiadomość
do Sabina Małek-Galicka

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Sabina Małek-Galicka

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!