Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 406.54 kb
Stron: 3
Id: 2991

Wy nie wiecie, a ja wiem…

Natalia Petrynka-Szymańska   Listopad 2012

Podtytuł: Jak nawiązać poprawne relacja rodzic-nauczyciel? Fragment artykułu: Mówi się, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Trudno się z tym nie zgodzić. Także jeśli myślimy o instytucji przedszkola. Ile podmiotów składa się na instytucję, tyle punktów widzenia. Je... więcej
Pobierz

Zobacz również

pedagogizacjawspółpraca z rodzicami

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Współpraca z rodzicami i pedagogizacja

Więcej z tego numeru

Listopad 2012

Podtytuł: Jak nawiązać poprawne relacja rodzic-nauczyciel?

Fragment artykułu:

Mówi się, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Trudno się z tym nie zgodzić. Także jeśli myślimy o instytucji przedszkola. Ile podmiotów składa się na instytucję, tyle punktów widzenia. Jeśli byłyby one jeszcze takie same, albo chociaż zbliżone, sytuacja byłaby idealna i stwarzałaby warunki do doskonałej współpracy. Taka współpraca przekładałaby się na przyjazną atmosferę dającą możliwość dobrych wyników pracy – i tych wychowawczych, i tych związanych z organizacją. Lecz nauczyciel i rodzic często mają odmienne zdanie na dany temat, co może skutkować wzajemną niechęcią i powodować spory.
Kto ma rację? Pozostawmy to pytanie bez odpowiedzi. Wiemy – zarówno rodzice, jak i nauczyciele – że udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na powyższe pytanie jest niemożliwe. Sztuka kompromisu, przyznanie się do błędu, patrzenie na siebie i na swoje działania z dystansu lub krytycznym okiem czy zrozumienie, że zdanie drugiej osoby, choć odmienne, może być trafne – to umiejętności, które kształtujemy przez całe życie. Mimo to wciąż trudno je nam realizować, wdrażać w życie, stosować w codziennych sytuacjach jako podstawowe narzędzie komunikacji. Bez względu na to, czy jesteśmy rodzicem, czy nauczycielem. Dlatego obie grupy powinny przyjąć za punkt wyjścia do rozmowy hasło: Najważniejsze jest dobro dziecka. Mając tę świadomość, można przystąpić do rozmowy. Wiemy przecież, że podczas kilkuletniego pobytu w przedszkolu nie sposób nie zawiązać relacji rodzic – nauczyciel. Relacja ta powinna być jednak poprawna. Poprawna nie oznacza przyjazna.

Z dalszej części tekstu dowiemy się m.in.:

  • dlaczego osobowość rodzica powinna być punktem wyjścia do dyskusji;
  • jaki jest klucz do pozytywnej relacji rodzic-nauczyciel;
  • jak w 4 krokach budować powyższą relację.

Objętość artykułu: 3 strony.