Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 680.94 kb
Stron: 4
Id: 1501

Wspomaganie rozwoju zdolności motorycznych i koordynacji wzrokowo-ruchowej dzieci pięcioletnich

Anna Jaworska   Listopad 2011

Zgodnie z zaleceniami, sformułowanymi w podstawie programowej edukacji przedszkolnej, z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnozę przedszkolną). W bieżącym roku szk... więcej
Pobierz

Zobacz również

obserwacja i diagnozapięciolatekprzygotowanie do szkołyrozwój motorycznysześciolatekzajęcia ruchowecykl Jak przygotować przedszkolaka do szkoły?

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Zdrowie i sprawność fizyczna

Więcej z tego numeru

Listopad 2011

Zgodnie z zaleceniami, sformułowanymi w podstawie programowej edukacji przedszkolnej, z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnozę przedszkolną). W bieżącym roku szkolnym dotyczyć to będzie pięciolatków oraz tych dzieci sześcioletnich, które jeszcze do szkoły nie uczęszczają.
Głównym celem diagnozy przedszkolnej jest poznanie możliwości dziecka oraz jego potrzeb rozwojowych, a następnie opracowanie i realizowanie w ciągu roku szkolnego programu wspomagania tego rozwoju, tak by kończące etap przedszkolny edukacji dziecko m.in.:
- było sprawne fizycznie lub sprawne w miarę swoich możliwości, jeśli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;
- umiało uczestniczyć w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej;
- dysponowało sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową, potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania.


W dalszej części artykułu zapoznamy się ze sposobami oceny możliwości dziecka oraz jego potrzeb rozwojowych (metoda wymierna i niewymierna, w tym obserwacja pedagogiczna), ze wskazówkami dotyczącymi opracowania programu wspomagania rozwoju zdolności motorycznych oraz koordynacji ręka-oko oraz o możliwościach współpracy z rodzicami w zakresie wspierania rozwoju dzieci w omawianych obszarach.