Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 948.43 kb
Stron: 5
Id: 1799

Wspomaganie dzieci w skupianiu uwagi i gospodarowaniu zasobami poznawczymi i wykonawczymi. Podstawy merytoryczne

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska   Kwiecień 2012

Fragment artykułu: W działalności pedagogicznej przedszkola trzeba koniecznie zadbać u dzieci o rozwój zdolności do skupiania uwagi i gospodarowania zasobami poznawczymi. Żeby jednak się to udało, konieczne jest rozeznanie w rozwoju tych zdolności. Zadziwiające, jak mało mamy wiadomości o n... więcej
Pobierz

Zobacz również

cykl Krótkie wykłady o dobrym wychowaniuEdyta Gruszczyk-Kolczyńskapamięć i uwagarozwój poznawczy

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Czynności intelektualne

Więcej z tego numeru

Kwiecień 2012

Fragment artykułu:
W działalności pedagogicznej przedszkola trzeba koniecznie zadbać u dzieci o rozwój zdolności do skupiania uwagi i gospodarowania zasobami poznawczymi. Żeby jednak się to udało, konieczne jest rozeznanie w rozwoju tych zdolności.
Zadziwiające, jak mało mamy wiadomości o naturze rozwoju uwagi u dzieci. W wielu publikacjach z psychologii rozwojowej pomija się tę właściwość dziecięcego umysłu lub podaje się kilka zdań przy okazji omawiania spostrzegawczości i pamięci u dzieci. Za to w bodaj wszystkich charakterystykach dzieci z zaburzeniami w zachowaniu podkreśla się znaczne kłopoty ze skupianiem uwagi i sensownym scalaniem aktywności. Nadmierne trudności wychowawcze i edukacyjne są także spowodowane tym, że dzieci nie potrafią należycie skupić się i przenoszą uwagę na silniejsze bodźce, także na króciutką chwilę.
Pozbierałam okruszki wiedzy o rozwoju uwagi u dzieci i przedstawiam je w tym wykładzie. W następnym opiszę zaś serie zabaw i sytuacji zadaniowych, które sprzyjają kształtowaniu u dzieci zdolności do skupiania uwagi i takiemu organizowaniu aktywności poznawczych i wykonawczych, aby osiągnięcie celu nie było dla nich zbyt trudne.


Z dalszej części artykułu dowiemy się m.in.:
- jak rozwija się u dzieci zdolność do skupiania;
- na czym polega gospodarowanie procesami poznawczymi i jaki ma ono związek z zasobami uwagi.
Zapoznamy się także z opisem pojawiających się u dzieci trudności w omawianych zakresach.


Objętość artykułu:
5 stron
.