Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1051.23 kb
Stron: 5
Id: 1838

Wspomaganie dzieci w skupianiu uwagi, gospodarowaniu zasobami poznawczymi i wykonawczymi. Wybrane sytuacje zadaniowe i zabawy

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska   Maj 2012

Fragment artykułu: Zdolność do skupiania uwagi ma decydujące znaczenie w gospodarowaniu zasobami poznawczymi i wykonawczymi w każdym zakresie dziecięcej działalności. Występuje też relacja zwrotna: u podstaw wszystkich celowych działań są procesy uwagowe i związane z tym gospodarowanie aktywnością ... więcej
Pobierz

Zobacz również

cykl Krótkie wykłady o dobrym wychowaniuEdyta Gruszczyk-Kolczyńskapamięć i uwagarozwój poznawczy

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Czynności intelektualne

Więcej z tego numeru

Maj 2012

Fragment artykułu:
Zdolność do skupiania uwagi ma decydujące znaczenie w gospodarowaniu zasobami poznawczymi i wykonawczymi w każdym zakresie dziecięcej działalności. Występuje też relacja zwrotna: u podstaw wszystkich celowych działań są procesy uwagowe i związane z tym gospodarowanie aktywnością – jednocześnie doświadczenia gromadzone w trakcie celowej działalności mają wpływ na kształtowanie tych zdolności. W tym miesiącu prezentujemy praktyczne zastosowania tych ustaleń.
Przykładem relacji zwrotnej są zabawy dowolne i tematyczne. Realizacja ich jest możliwa dzięki rozwiniętym procesom uwagowym, ale w trakcie tych zabaw dzieci gromadzą doświadczenia sprzyjające dalszemu rozwojowi zdolności do skupiania uwagi. Gdy uda się przedłużyć czas trwania i wzbogacić dziecięcą zabawę, poprawia się też zdolność dziecka do skupiania uwagi przez czas dłuższy i lepsze gospodarowanie zasobami poznawczymi i wykonawczymi. Podobna relacja zachodzi w trakcie kształtowania czynności samoobsługowych i realizowania sytuacji zadaniowych. Przejdźmy do praktycznych zastosowań tych ustaleń. Ponieważ we wcześniejszych wykładach zajmowałam się dziecięcymi zabawami i kształtowaniem czynności samoobsługowych, w tym wykładzie skupię się na problemach edukacyjnych. Zaprezentuję te zakresy kształcenia, które są mało znane i jednocześnie warunkują lepsze funkcjonowanie dzieci w sytuacjach życiowych i szkolnych. Podczas lektury artykułu warto korzystać z przypisów zawierających więcej informacji o prezentowanym problemie.


Z dalszej części artykułu dowiemy się:

  • dlaczego dzieci nie interesują się już obrazkami w książeczkach;
  • na czym polega metoda „Ilustrowane opowiadania” i dlaczego jest dobrym sposobem rozwijania zdolności do skupiania uwagi, organizowania pola spostrzeżeniowego;
  • jak pomagać maluchom radzić sobie w zabawach i w trakcie realizowanych zadań i jak w tym kontekście organizować wartościowe sytuacje edukacyjne.


Artykułowi towarzyszy:

  • 5 przykładów „Ilustrowanych opowiadań”;
  • opis 3 sytuacji edukacyjnych (do wykorzystania w pracy z grupą).


Objętość artykułu:
5 stron.